Nieuws

Europese Commissie wil misleidende milieuclaims aanpakken

De Europese Commissie wil af van misleidende beweringen van bedrijven over hoe groen hun producten of diensten zijn. Volgens de commissie is meer dan de helft van de milieu-informatie op labels op bijvoorbeeld kleding, cosmetica of voeding misleidend, vaag of ongegrond.

De EC stelt nieuwe regels voor om greenwashing tegen te gaan en consumenten beter te beschermen. Het dagelijks EU-bestuur wil dat milieuclaims in de EU voortaan voldoen aan dezelfde minimumnormen, wetenschappelijk zijn onderbouwd en onafhankelijk zijn gecheckt.

Als op een verpakking bijvoorbeeld staat "gemaakt uit 30 procent gerecycled plastic" moet dat ook echt zo zijn. Ook beweringen over de gevolgen voor het milieu van een bedrijf of product, zoals "dit bedrijf verminderde zijn ecologische voetafdruk met 20 procent sinds 2015", moeten onderbouwd en transparant zijn.

Misleidende labels

De commissie nam in 2020 de milieuclaims van een hele reeks producten en diensten onder de loep. Ruim 53 procent van de onderzochte claims was vaag, misleidend of ongegrond en veertig procent zelfs volledig ongefundeerd. Vooral bij textiel en schoenen vonden de onderzoekers veel groenwaspraktijken. Bijna een kwart (24 procent) van de beweringen op de labels was misleidend. Bij cosmetica en producten voor de persoonlijke zorg was dat in 17 procent het geval en bij huishoudelijke apparatuur 14 procent. Tot ongenoegen van de commissie is er ook een wildgroei aan verschillende milieulabels.

Volgens EC-vicevoorzitter Frans Timmermans zijn groene claims overal. "Oceaanvriendelijke T-shirts, koolstofneutrale bananen, bijenvriendelijke sappen, honderd procent CO2-gecompenseerde leveringen enzovoorts. Helaas worden deze beweringen veel te vaak gedaan zonder enige vorm van bewijs en rechtvaardiging. Dit zet de deur open voor greenwashing en benadeelt bedrijven die echt duurzame producten maken."

Claims vertrouwen

Timmermans, die verantwoordelijk is voor klimaatbeleid, meent dat veel Europeanen met hun aankopen willen bijdragen aan een duurzamere wereld en ingediende claims moeten kunnen vertrouwen. "Met dit voorstel geven we consumenten de zekerheid dat wanneer iets als groen wordt verkocht, het ook daadwerkelijk groen is."

De commissie wijst erop dat milieuclaims die al betrouwbare Europese milieukeurmerken als het EU Ecolabel hebben, niet onder de beoogde nieuwe regels zullen vallen. Milieuclaims zijn hoe dan ook vrijwillig voor bedrijven. Het voorstel moet eerst nog door de lidstaten en het Europees Parlement worden goedgekeurd.

Bron: ANP/EC

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.