Europese Commissie wil misleidende milieuclaims aanpakken
De Europese Commissie wil af van misleidende beweringen van bedrijven over hoe groen hun producten of diensten zijn. Volgens de commissie is meer dan de helft van de milieu-informatie op labels op bijvoorbeeld kleding, cosmetica of voeding misleidend, vaag of ongegrond.
De EC stelt nieuwe regels voor om greenwashing tegen te gaan en consumenten beter te beschermen. Het dagelijks EU-bestuur wil dat milieuclaims in de EU voortaan voldoen aan dezelfde minimumnormen, wetenschappelijk zijn onderbouwd en onafhankelijk zijn gecheckt.
Als op een verpakking bijvoorbeeld staat "gemaakt uit 30 procent gerecycled plastic" moet dat ook echt zo zijn. Ook beweringen over de gevolgen voor het milieu van een bedrijf of product, zoals "dit bedrijf verminderde zijn ecologische voetafdruk met 20 procent sinds 2015", moeten onderbouwd en transparant zijn.
Misleidende labels
De commissie nam in 2020 de milieuclaims van een hele reeks producten en diensten onder de loep. Ruim 53 procent van de onderzochte claims was vaag, misleidend of ongegrond en veertig procent zelfs volledig ongefundeerd. Vooral bij textiel en schoenen vonden de onderzoekers veel groenwaspraktijken. Bijna een kwart (24 procent) van de beweringen op de labels was misleidend. Bij cosmetica en producten voor de persoonlijke zorg was dat in 17 procent het geval en bij huishoudelijke apparatuur 14 procent. Tot ongenoegen van de commissie is er ook een wildgroei aan verschillende milieulabels.
Volgens EC-vicevoorzitter Frans Timmermans zijn groene claims overal. "Oceaanvriendelijke T-shirts, koolstofneutrale bananen, bijenvriendelijke sappen, honderd procent CO2-gecompenseerde leveringen enzovoorts. Helaas worden deze beweringen veel te vaak gedaan zonder enige vorm van bewijs en rechtvaardiging. Dit zet de deur open voor greenwashing en benadeelt bedrijven die echt duurzame producten maken."
Claims vertrouwen
Timmermans, die verantwoordelijk is voor klimaatbeleid, meent dat veel Europeanen met hun aankopen willen bijdragen aan een duurzamere wereld en ingediende claims moeten kunnen vertrouwen. "Met dit voorstel geven we consumenten de zekerheid dat wanneer iets als groen wordt verkocht, het ook daadwerkelijk groen is."
De commissie wijst erop dat milieuclaims die al betrouwbare Europese milieukeurmerken als het EU Ecolabel hebben, niet onder de beoogde nieuwe regels zullen vallen. Milieuclaims zijn hoe dan ook vrijwillig voor bedrijven. Het voorstel moet eerst nog door de lidstaten en het Europees Parlement worden goedgekeurd.
Bron: ANP/EC
Gerelateerd

Alweer fraude
Duurzaamheidsinformatie moet niet alleen juist en volledig zijn, maar ook een gebalanceerd beeld geven van de prestaties van een bedrijf op duurzaamheidsvlak. Dus...

EU eens over uitbannen onterechte groene claims
Over ruim twee jaar moet het uit zijn met onterechte duurzaamheidsclaims op producten in de Europese Unie. Onderhandelaars van de EU-lidstaten en het Europees Parlement...

BusySeasonTalks: 'Greenwashing is fraude ten koste van een volgende generatie'
BST-sessie 61 op dinsdag 21 maart was bedoeld als 'wake-up call' voor accountants rondom duurzaamheidsinformatie. Hosts Charlie Groen en Tülay Dilsiz-Gedik spraken...

Klimaatactivistische aandeelhouder klaagt directie Shell aan
De directieleden van Shell worden persoonlijk aangeklaagd omdat ze niet genoeg doen om het olie- en gasconcern te laten voldoen aan de klimaatdoelen van Parijs.

EU: 'groene claims' helft van de tijd misleidend
De helft van de beweringen over duurzaamheid van producten die gebruikt worden bij reclame-uitingen in de EU, zijn misleidend of onbewezen.