Nieuws

Negatieve aandacht maakt bedrijf populaire werkgever

Negatieve aandacht in de media kan ervoor zorgen dat sommige bedrijven en sectoren juist populairder worden om te werken. Dat komt naar voren uit onderzoek van marktonderzoeker Intelligence Group.

Volgens directeur Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group is "slechte pr ook pr" en geldt dat zeker op de arbeidsmarkt. Werkgevers die niet per se positief in het nieuws komen, worden qua voorkeur niet afgestraft of behalen zelfs winst. "Wat positief werkt is dat je als werkgever ook daadwerkelijk laat zien aan de gang te gaan met de feedback uit de markt en je daarin kwetsbaar opstelt, zoals Schiphol."

Het nieuws rond de drukte op Schiphol van afgelopen zomer zorgde voor een duidelijk grotere voorkeur dat jaar voor werken op de luchthaven of bij luchtvaartmaatschappij KLM. Schiphol steeg vorig jaar het hardst in de lijst van de populairste werkgevers van Intelligence Group. De luchthaven staat op plek 20 en is daarmee 36 plekken gestegen in een jaar tijd. KLM ging van plek 7 naar plek 4.

Vooral bij praktisch opgeleiden zijn bedrijven in de luchtvaart in trek, net als de NS. De spoorwegenorganisatie steeg van plaats 12 naar plaats 8. Vorig jaar had de NS onder meer te maken met personeelstekorten en uitvallende treinen.

Stijgers en dalers

Ook chipmachinemaker ASML steeg, van plaats 11 naar plaats 5. ING kreeg een plek in de top 10 en steeg van plaats 13 naar 6. De Belastingdienst houdt een plek in de top 10 ondanks de toeslagenaffaire, maar zakte wel van plek 4 naar plek 10.

Het Rijk en de politie zijn echter nog steeds de populairste werkgevers. Op plek 3 staat Shell. Het olie- en gasconcern is in trek bij mensen boven de 30 jaar; jongeren kiezen volgens de marktonderzoeker liever voor groene bedrijven. In de top 25 van Intelligence Group staan geen accountantsorganisaties.

Werkgevers die niks doen met de feedback verdwijnen volgens Waasdorp na verloop van tijd uit de voorkeurslijstjes, zoals PostNL, Heineken en Ahold. Heineken kreeg veel kritiek omdat het bierconcern nog altijd actief is in Rusland, ondanks de oorlog in Oekraïne. Eerder deze maand zei het bedrijf een koper te hebben gevonden voor zijn Russische activiteiten.

Bron: ANP/IG

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.