Een op de drie zakelijke rijders kan niet overstappen naar elektrisch rijden
Meer dan een derde (35 procent) van de ondernemers in het mkb en de zzp'ers denkt niet te kunnen overstappen van fossiele brandstof naar elektrische aandrijving.
Dat blijkt uit eerder onderzoek van ANWB Zakelijk onder zzp'ers en mkb'ers die te maken hebben met zakelijke mobiliteit. Het grootste nadeel van een elektrische auto is volgens ondernemers de hogere aanschafprijs (69 procent). Ook is de actieradius ervan nog onvoldoende, meent 57 procent. De meerderheid geeft aan dat een volle accu goed moet zijn voor zeker zeshonderd kilometer actieradius. Andere nadelen die genoemd worden zijn te weinig openbare laadpunten (29 procent) en zorgen om de levensduur van de accu (26 procent).
"Uit ons onderzoek blijkt dat de wens naar een hoge actieradius groter is, dan de daadwerkelijke behoefte', aldus Patrick van Weert van ANWB Zakelijk. "De helft van de ondernemers geeft namelijk aan dat zij minder dan vijftig kilometer per dag rijden. Wij denken dat deze tegenstelling ermee te maken heeft dat ondernemers niet willen afwijken van hun gewoonte om één á twee keer in de week te tanken. Bij een elektrisch voertuig zouden ze namelijk iedere dag moeten opladen."
Dieselrijders schatten de mogelijkheid van elektrisch rijden binnen hun werk het laagst in. Meer dan de helft (57 procent) denkt dat dit niet mogelijk is. Van de benzinerijders denkt een op de drie (34 procent) dat het niet kan. Ondernemers die al hybride rijden, zijn minder negatief. Daar sluit één op de vier (26 procent) het elektrisch rijden uit.
Bedrijfsbus
Verder wijst het onderzoek uit dat ook het type voertuig invloed heeft op de mening van de ondernemers. Een ruime meerderheid (61 procent) van de gebruikers van een bedrijfsbus geeft aan niet elektrisch te kunnen rijden. Bij ondernemers met personenauto's is dat 31 procent. Binnen de groep ondernemers die leasen geeft dertig procent dit aan.
Volgens Van Weert bestaan er veel vooroordelen over elektrisch rijden. "Zo gaan veel ondernemers er bijvoorbeeld vanuit dat de ruimte in een elektrische bedrijfsbus kleiner is. Dit is echter niet geval. Daarnaast ontwikkelen autofabrikanten heel snel, vooral in bedrijfsbussen. Vooroordelen en het niet informeren lijken dus één van de oorzaken te zijn van het niet willen overstappen."
Houding positiever
De houding tegenover zakelijk elektrisch rijden is bij de ondernemers positiever dan de verwachte mogelijkheden. Van alle mkb'ers en zzp'ers geeft de helft aan positief te denken over zakelijk elektrisch rijden. Vooral binnen de horeca, recreatie, toerisme en cultuursector (64 procent) en de gezondheids- en welzijnszorg (60 procent) is de meerderheid positief.
Ook bij beroepsgroepen die grotendeels aangeven dat zij geen mogelijkheid zien, heeft een groot deel wel een positieve houding. In de industriële sector, waar 67 procent verwacht niet elektrisch te kunnen rijden, is 43 procent daarover wel positief. Binnen de transport- en logistieksector, waar 61 procent verwacht niet elektrisch te kunnen rijden, is 38 procent er op zich positief over.
Eerder bleek dat elektrisch rijden binnen het accountantsberoep al de norm is. Bij veel kantoren wordt gemikt op volledig omschakelen naar elektrische auto's. De sector begon al ruim tien jaar geleden met die omschakeling.
Bron: ANWB
Gerelateerd

Minder bedrijven investeren in verduurzaming
Minder bedrijven investeren dit jaar in verduurzaming van de activiteiten in vergelijking met vorig jaar. Iets meer dan 64 procent van de bedrijven investeert in...

Ruim 9 miljoen auto's in Nederland: meer elektrisch, minder diesel
Het Nederlandse wagenpark bestaat inmiddels uit meer dan 9 miljoen auto's. Steeds meer auto's zijn elektrisch, terwijl de diesel op zijn retour is.

Klimaatvriendelijke investeringen in vier jaar 80 procent omhoog
Nederland is de afgelopen jaren in rap tempo meer gaan investeren in klimaatvriendelijke technieken, van elektrische auto's tot zonnepanelen en van warmtepompen...

Autoverkopen EU: meer elektrische auto's, minder Tesla's
De verkoop van elektrische auto's in de Europese Unie zit in de lift. In mei jl. werden een kwart meer stekkerauto's in de EU verkocht dan in dezelfde maand een...

Milieuorganisatie en economen willen steun voor kansrijke groeisectoren
De overheid moet stoppen met het kunstmatig overeind houden van "vervuilende sectoren zonder toekomstperspectief" en in plaats daarvan "kansrijke groeisectoren"...