Gekko start AI-belastingadviseur in Nederland
Gekko biedt sinds kort aan haar klanten GekkoBot aan, een artificiële intelligentie op het gebied van belastingadvies. Gekko claimt de eerste te zijn, maar belasting.ai blijkt een aantal maanden eerder te zijn begonnen met een soortgelijk concept.
Gekkobot maakt gebruik van het Large Language Model (LLM) van ChatGPT. Hiermee kunnen klanten van Gekko fiscaal advies inwinnen over belastingen. Joris Docter, Product Owner bij Gekko: "Veel van onze gebruikers laten ons al jaren weten dat ze op zoek zijn naar een slimme en vooral goedkope oplossing voor belastingvragen. Kunstmatige intelligentie is nu zo ver gevorderd dat wij dit nu ook daadwerkelijk kunnen bieden met GekkoBot." GekkoBot kan vragen beantwoorden over de software van Gekko, en over hoe de verschillende tools het beste kunnen worden toegepast op basis van de regels van de Belastingdienst.
Gekko claimt in zijn persbericht dat Gekkobot de eerste Nederlandse AI-belastingadviseur is, maar Belasting.ai was Gekko enkele maanden voor. Hugo Leijtens, Head of Special Operations bij Glassnode, lanceerde deze website in maart 2023. Leijtens: "Met de opkomst van ChatGPT dacht ik meteen aan de toepassing op fiscaal gebied. In mijn ervaring kan het vaak best even duren voordat een fiscalist een antwoord heeft op een vraag, dus ik dacht meteen aan hoe mooi het zou zijn als er een TaxGPT was. En dat ben ik toen gaan maken, samen met code-experts bij Glassnode. We hadden geen commercieel doel, de insteek was om ervan te leren, en mensen te helpen met de aangifte inkomstenbelasting over 2022. Vandaar ook de lancering in maart."
Chema Valle, CTO bij Gekko, zag net als Leijtens een mogelijkheid om handig gebruik te maken van ChatGPT, ondanks de beperkte technische capaciteit van het bedrijf. "Gekko heeft in verhouding tot techgiganten als Google en Microsoft maar een heel klein technisch team, en zelfs al hadden we de kennis, we hebben gewoonweg niet de capaciteit om nieuwe technieken als het Large Language Model van ChatGPT zelf te ontwikkelen. Maar we houden dit soort ontwikkelingen nauwlettend in de gaten zodat wij deze technieken wel snel beschikbaar kunnen maken voor onze gebruikers." Gekko werkt ook aan een integratie waarbij ChatGPT automatisch boekingen in het systeem verwerkt, als een soort persoonlijke AI-boekhouder.
Gerelateerd

Het einde van de waarheid: Is die voicemail wel echt uw collega?
Kunnen we als mens teksten, video's of stemmen onderscheiden die door AI zijn gemaakt? We blijken er niet zo heel goed in te zijn. Er zijn gelukkig hulpmiddelen...

Britse waakhond wil voorkomen dat AI-bedrijven te machtig worden
De Britse concurrentiewaakhond CMA wil voorkomen dat de markt van kunstmatige intelligentie (AI) in handen komt van maar een paar grote technologiebedrijven. De...

LinkedIn: meeste Nederlandse bedrijven hebben geen AI-beleid
De meeste Nederlandse bedrijven hebben geen beleid opgesteld voor hoe werknemers AI (kunstmatige intelligentie) kunnen gebruiken in hun dagelijks werk.

CEO Survey Deloitte: Vinden van talent niet langer eerste prioriteit
Het vinden van talent op de krappe arbeidsmarkt staat voor ceo's niet langer bovenaan de lijst van prioriteiten. Vooral de door nieuwe technologie snel veranderende...

Onderzoek: AI kan vooral routinewerk bij juristen overnemen
Van de juridische professionals denkt 62 procent dat effectief gebruik van 'generatieve AI' het verschil kan maken tussen een succesvol en een minder succesvol advocatenkantoor....