Nieuws

Leasemarkt groeit door krappe arbeidsmarkt en late leveringen

In de eerste helft van 2023 is het Nederlandse autoleasepark gegroeid naar bijna 1,3 miljoen voertuigen. Een kwart van alle leaseauto’s is nu volledig elektrisch. Met het aantal elektrische bestelwagens schiet het nog niet op. En de subsidiepot daarvoor is leeg.

Een toename in zowel personenauto's als bestelwagens zorgt voor een stijging van het totale leasepark van bijna drie procent (+ 36.500 voertuigen) ten opzichte van eind 2022, meldt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).

Zakelijke leaseauto's

Hoewel de Nederlandse economie in de eerste helft van 2023 licht krimpt, zorgt de krappe arbeidsmarkt voor een sterke vraag naar zakelijke mobiliteit. Het aantal zakelijke leaseauto’s groeide van eind 2022 tot eind juni 2023 met 3,8 procent; van 784.500 naar 814.600 stuks.

De toename in productie en levering van voertuigen, die vaak al vorig jaar zijn besteld, stuwde in het bijzonder het aandeel elektrische auto's. Volgens registratiecijfers van RDC is in de eerste helft van 2023 één op iedere drie nieuwe lease personenauto's een EV. Dat betekent dat nu bijna een kwart van alle leaseauto's in Nederland volledig elektrisch is.

Bestelauto's: subsidiepot leeg

Het leasepark aan bestelwagens groeide ten opzichte van eind 2022 met 1,1 procent tot 235.000 stuks. In het leasebestelwagenpark ligt het aandeel EV nog onder de vijf procent, maar steeg het aandeel elektrisch bij nieuwe leasebestelwagens wel naar bijna vijftien procent.

Sinds 28 augustus jl. is de subsidiepot voor ondernemers die over willen stappen op een elektrische bestelauto leeg. Omdat er meer subsidie was, lag het aantal toegekende aanvragen dit jaar ruim een derde hoger dan in 2022. Er zat dit jaar 33 miljoen euro in de pot van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA).

Naar verwachting is de aanschafprijs van een elektrische bestelauto in 2025 concurrerend met die van een bestelauto op fossiele brandstof, zo meent het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daarom is 2024 het laatste jaar waarin ondernemers subsidie kunnen krijgen voor de aanschaf van een elektrische bestelauto. Hoeveel subsidiebudget er voor 2024 beschikbaar komt, wordt later dit jaar bekend.

Bezorgd over verduurzaming

De VNA is bezorgd over de verdere verduurzaming van het Nederlandse wagenpark. Veel EV's werden begin 2022 of soms zelfs in 2021 al besteld en zijn nu pas afgeleverd. De afleveringen en registratiecijfers zeggen dan ook meer over het verleden dan over de huidige markt, aldus de vereniging.

De omstandigheden zijn inmiddels veranderd, door hogere laadkosten, meer bijtelling voor zakelijke rijders en lagere subsidie voor particuliere kopers van nieuwe EV's. In 2025 vervalt de lagere bijtelling en moet ook voor EV's een fors bedrag aan mrb (wegenbelasting) worden betaald.

Goed nieuws is wel dat steeds meer leasemaatschappijen ook leasefietsen aanbieden. Het totale fietsenpark van VNA-leden groeide in de eerste helft van 2023 met 15,7 procent naar ruim 61.000 fietsen. Daarvan is zo'n tachtig procent een e-bike.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.