Claimorganisatie: mokerslag voor NN in woekerpoliszaak
Nationale-Nederlanden (NN) heeft in het verleden bij mensen met een beleggingsverzekering kosten ingehouden die niet met de klant overeengekomen waren.
Tot die conclusie is het gerechtshof in Den Haag gekomen, dat daarmee volgens claimorganisatie Woekerpolis.nl een "mokerslag" uitdeelt aan de verzekeraar.
"Dit is een geweldige uitspraak voor onze leden en vormt de doorbraak waar we al jaren op wachten", zegt voorzitter Ab Flipse van Woekerpolis.nl. "Het is duidelijk dat Nationale-Nederlanden klanten had moeten waarschuwen voor de risico's van hun producten. En met name voor de hoge kosten die op dit soort producten werden ingehouden. Gedupeerden hebben nu eindelijk zicht op de compensatie waar ze recht op hebben."
De woekerpolisaffaire houdt de gemoederen in de financiƫle wereld al vele jaren bezig. In 2006 kwam aan het licht dat bij veel beleggingsverzekeringen veel te hoge kosten in rekening zijn gebracht vanaf de jaren negentig. Claimorganisaties proberen gedupeerden sindsdien te mobiliseren om schadevergoedingen los te krijgen bij de verzekeraars. In deze zaak tegen NN draait het onder meer om de zogenaamde eerste kosten, waaronder de aan de tussenpersoon uitgekeerde provisie, de incassokosten, de administratiekosten en de beheerkosten.
Verleden
Wat de uitspraak precies betekent voor mensen die in het verleden een beleggingsverzekering hebben afgesloten, is nog onduidelijk. Dat komt onder meer omdat niet het hof niet meegaat in alle klachten over de polissen. Sommige grieven falen of slagen maar deels. Flipse denkt dat gedupeerden uiteindelijk recht zouden moeten hebben op vele duizenden euro's compensatie.
Maar nu is al duidelijk dat het juridisch gesteggel over deze kwestie voorlopig nog niet voorbij is. Het hof heeft in deze zaak sowieso nog geen einduitspraak gedaan. NN krijgt ook nog de mogelijkheid om met bepaalde tegenbewijzen te komen.
Hoge Raad
De verzekeraar is het niet met de conclusies van het hof eens en laat weten over dit tussenvonnis al naar de Hoge Raad te stappen. Volgens NN wijken de conclusies van het hof namelijk af van eerdere belangrijke uitspraken. NN vindt ook dat het hof een verkeerde interpretatie geeft van het recht en de maatschappelijke opvattingen die golden op het moment dat de beleggingsverzekeringen werden verkocht. In de jaren negentig werd in de ogen van het concern nog anders gedacht over hoe verzekeraars het beste met klanten moesten communiceren over financiƫle producten.
Bron: ANP
Gerelateerd

Analisten: Woekerpolisclaims kunnen NN en ASR veel geld kosten
Woekerpolisclaims richting Nationale-Nederlanden (NN) en ASR kunnen voor de verzekeraars een flinke kostenpost worden. Een analist van ING denkt dat NN een voorziening...

Aanbieder woekerpolis had plicht te informeren over risico's
Aanbieders van woekerpolissen hadden en hebben de plicht om te waarschuwen voor de risico's van de producten. Dat staat in een advies van de advocaat-generaal aan...

Consumentenbond schikt met Allianz over woekerpolissen
De Consumentenbond en verzekeraar Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Gedupeerde polishouders...

NN hoeft klanten geen kosten terug te betalen
Verzekeraar Nationale-Nederlanden (NN) hoeft klanten bepaalde kosten niet terug te betalen. Dat oordeelt de rechtbank in Rotterdam in een zaak die door de Consumentenbond...

Kifid rondt in eerste halfjaar 75 klachten over woekerpolissen af
Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft het afgelopen half jaar 75 klachten over woekerpolissen afgerond.