EU eens over uitbannen onterechte groene claims
Over ruim twee jaar moet het uit zijn met onterechte duurzaamheidsclaims op producten in de Europese Unie. Onderhandelaars van de EU-lidstaten en het Europees Parlement zijn het eens geworden over het uitbannen van zulke 'greenwashing'.
Consumenten verdwalen nu nog vaak in een woud van groene keurmerken, labels, beloftes en claims, klagen consumentenorganisaties en klimaat- en milieuactivisten. Zo worden producten aangeprezen als "klimaatneutraal", "eco" of "natuurlijk". Bedrijven kunnen beweren wat ze willen, want ze hoeven die beweringen niet hard te maken.
Zodra de nieuwe regels van kracht zijn moet dat wel. Omdat het niet meevalt om bijvoorbeeld te bewijzen dat een product is vervaardigd zonder CO2 uit te stoten, zullen zulke claims waarschijnlijk verdwijnen. Dat geldt ook voor allerhande regelingen die bijvoorbeeld de klimaatschade van een vliegreis zouden compenseren. Die claims blijken geregeld gebaseerd op drijfzand of fraude. Bedrijven mogen consumenten onder meer ook niet langer aanzetten om producten eerder dan nodig te vervangen.
De nieuwe regels moeten consumenten beschermen tegen misleidende marketingpraktijken, zegt het Europees Parlement. Ook dienen ze om hen te helpen betere aankoopkeuzes te maken. Het principeakkoord moet nog worden goedgekeurd door de EU-landen en het voltallige Europees Parlement, maar dat loopt hoogst zelden spaak. Vervolgens krijgen de lidstaten twee jaar de tijd om de nieuwe regels in te voeren.
CSRD
Vanaf 1 januari 2024 moeten grote beursgenoteerde ondernemingen in Europa over hun duurzaamheidsinformatie gaan rapporteren volgens de Europese duurzaamheidsrichtlijn CSRD. Andere ondernemingen volgen in de jaren erna. Accountants (en mogelijk ook andere onafhankelijke deskundigen) moeten die duurzaamheidsrapportages toetsen en daarbij (vooralsnog beperkte) zekerheid verlenen. Greenwashing is in dat verband een punt van zorg.
Bron: ANP/Accountant
Gerelateerd

Alweer fraude
Duurzaamheidsinformatie moet niet alleen juist en volledig zijn, maar ook een gebalanceerd beeld geven van de prestaties van een bedrijf op duurzaamheidsvlak. Dus...

BusySeasonTalks: 'Greenwashing is fraude ten koste van een volgende generatie'
BST-sessie 61 op dinsdag 21 maart was bedoeld als 'wake-up call' voor accountants rondom duurzaamheidsinformatie. Hosts Charlie Groen en Tülay Dilsiz-Gedik spraken...

Europese Commissie wil misleidende milieuclaims aanpakken
De Europese Commissie wil af van misleidende beweringen van bedrijven over hoe groen hun producten of diensten zijn. Volgens de commissie is meer dan de helft van...

Klimaatactivistische aandeelhouder klaagt directie Shell aan
De directieleden van Shell worden persoonlijk aangeklaagd omdat ze niet genoeg doen om het olie- en gasconcern te laten voldoen aan de klimaatdoelen van Parijs.

EU: 'groene claims' helft van de tijd misleidend
De helft van de beweringen over duurzaamheid van producten die gebruikt worden bij reclame-uitingen in de EU, zijn misleidend of onbewezen.