Opmars elektrische auto stokt in Nederland
Onduidelijkheid over de wegenbelasting, te weinig subsidie en hoge aanschafkosten zorgen ervoor dat steeds minder particulieren overstappen op een elektrische auto.
Dat meldt Nieuwsuur. De aanschafsubsidie voor een elektrische auto met een prijskaartje tot aan 45 duizend euro is dit jaar 2950 euro, maar in tegenstelling tot andere jaren blijft dit jaar het aantal aanvragen sterk achter. De subsidiepot was vorig jaar in mei al leeg, maar momenteel is de pot nog met de helft gevuld.
De ANWB zegt tegen Nieuwsuur zich zorgen te maken en ziet hoge kosten als knelpunt. Hoogleraar en duurzaam ondernemer Maarten Steinbuch, die het kabinet adviseerde over het stimuleren van elektrisch rijden, beaamt dat. Steinbuch vindt de subsidie te laag in vergelijking met andere landen en wijst ook op de onduidelijkheid over de toekomst van de motorrijtuigenbelasting.
Vrijstelling
De vrijstelling voor elektrische auto's van deze belasting staat op de rol om vanaf 2025 afgeschaft te worden, maar door het flinke gewicht van deze auto's zou dat betekenen dat het belastingtarief tot wel 80 euro per maand kan worden. Het definitief maken van deze aanpassing is doorgeschoven naar een volgend kabinet. De ANWB hoopt echter dat het demissionaire kabinet alsnog een besluit neemt.
Gerelateerd
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/autos-vervoer-havens-wegen-schepen-treinen/tesla_440x300.jpg)
Lage verkoop nieuwe auto's remt vergroening wagenpark
De aanhoudend lage verkoop van nieuwe auto's remt de vergroening van het Nederlandse wagenpark. Volgens ING Research zal het herstel van de Nederlandse autoverkoop...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/autos-vervoer-havens-wegen-schepen-treinen/bestelauto_440x300.jpg)
Veel ondernemers moeten wagenpark vervangen vanwege zero-emissiezones
Bijna de helft van de ondernemers (43 procent) maakt zich zorgen over de komst van zero-emissiezones in de steden. Veel ondernemers moeten daardoor hun wagenpark...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/autos-vervoer-havens-wegen-schepen-treinen/uitlaat_440x300.jpg)
Rekeningrijden lijkt van tafel bij nieuwe kabinet
Het plan om vanaf 2030 te gaan rekeningrijden gaat waarschijnlijk niet door. Drie van de vier coalitiepartijen willen een streep zetten door de hervorming van de...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/autos-vervoer-havens-wegen-schepen-treinen/autos_file_440x300.jpg)
Werkgevers moeten gebruik motorfiets stimuleren bij medewerkers
Dat werkgevers de motorfiets niet actief promoten als optie voor woon-werkverkeer, is een gemiste kans. Met een motor sta je minder in de file en verminder je uitstoot,...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/autos-vervoer-havens-wegen-schepen-treinen/garage_440x300.jpg)
BOVAG helpt mobiliteitsbedrijven met CSRD-tool
Brancheorganisatie BOVAG presenteert een 'CSRD Brancheformat voor Mobiliteit'. Het instrumentarium moet mkb-bedrijven in de mobiliteitssector helpen om passende...