Bedrijven verduurzamen vooral door aanpassingen in mobiliteit
Bedrijven richten zich veel op mobiliteit bij het verduurzamen. Zo stimuleert 44 procent het gebruik van een elektrische (lease-)auto. Verder worden een fiets van de zaak en thuiswerken veel toegepast om mobiliteit te verduurzamen.
Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Ayvens, de leasemaatschappij ontstaan door de fusie van LeasePlan en ALD Automotive, onder bijna vierhonderd Nederlandse bedrijven. Honderd daarvan moeten voldoen aan de CSRD-verplichtingen.
Om te voldoen aan de CSRD-richtlijnen zegt 54 procent van de bedrijven veranderingen door te voeren. Mobiliteit wordt hierbij het meest genoemd en tegelijkertijd door 22 procent van de ondervraagden gezien als de grootste uitdaging.
Vooral mobiliteit
Ruim zestig procent van de respondenten noemt de rol van mobiliteit groot, binnen hun duurzaamheidsambities. Iets meer dan helft (54 procent) van de bedrijven gaat het mobiliteitsbeleid aanpassen en bijna zeven op de tien (68 procent) gaat door de CSRD-richtlijn meer sturen op duurzame mobiliteit.
Veel bedrijven, van klein tot groot, maken werk van het verduurzamen van mobiliteit, aldus het onderzoek. Het merendeel biedt een fiets van de zaak aan en maakt thuiswerken mogelijk. 44 procent stimuleert het gebruik van een elektrische (lease-)auto, 18 procent verplicht dat zelfs.
Ongelijk speelveld
62 procent van de grote bedrijven zegt klaar te zijn voor de CSRD-richtlijn, een kwart van de Nederlandse bedrijven geeft aan hun verplichtingen nog niet op orde te hebben. Zes op de tien bedrijven geven aan dat de kosten van verduurzamen een bedreiging vormen voor hun organisatie. Zeven op de tien stellen dat Europa te veel vooruitloopt op andere, meer vervuilende regio’s en dat dit een ongelijk speelveld creëert.
Bedrijven zien uitdagingen bij de totstandkoming van de CSRD-rapportage. Zo ervaart 39 procent moeilijkheden bij het in kaart brengen van de dubbele materialiteit, waarbij zowel over de impact van het bedrijf op de omgeving als de impact van externe factoren moeten worden gerapporteerd. Volgens het onderzoek weet 45 procent van de respondenten bij CSRD-plichtige bedrijven ook niet goed wat het begrip dubbele materialiteit inhoudt.
Het merendeel van de ondervraagden ervaart steun van zowel de directie (74 procent) als van de rest van de organisatie (63 procent) bij de implementatie van de CSRD-plicht. Maar de hoeveelheid werk die samengaat met het rapporteren, in combinatie met de beperkte capaciteit van het personeel, is een struikelblok voor 37 procent van de bedrijven.
Onderzoek
Het onderzoek werd in opdracht van Ayvens uitgevoerd door onderzoeksbureau Markteffect, onder medewerkers van organisaties die (mede)verantwoordelijk zijn voor het duurzaamheidsbeleid. In totaal deden 363 respondenten mee aan het onderzoek, waarvan er bijna honderd vanaf 1 januari 2025 CSRD-plichtig zijn.
Gerelateerd
Subsidiepot voor aanschaf nieuwe elektrische auto is leeg
De subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto is leeg, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). In totaal was 58 miljoen euro beschikbaar...
Zakelijke automobilist rijdt meer elektrisch dan op diesel
Nederlanders met een personenauto hebben in 2023 meer kilometers gereden in binnen- en buitenland dan in het jaar daarvoor. Zakelijke rijders legden voor het eerst...
Tweedehandsauto's iets duurder in oktober
De gemiddelde prijs voor tweedehandsauto's in Nederland is in oktober licht gestegen. De prijsstijging geldt voor zowel benzineauto's als elektrische auto's, de...
Verkoop gebruikte auto's in oktober fors gestegen
De verkoop van gebruikte auto's lag vorige maand ruim 12 procent hoger dan een jaar eerder. Vooral gebruikte elektrische auto's werden tot en met oktober flink meer...
Brancheorganisaties vragen steun kabinet voor zero-emissiezones
Brancheorganisaties zoals RAI Vereniging, BOVAG en Techniek Nederland, samen met milieuorganisatie Natuur & Milieu, pleiten voor steun van de landelijke politiek...