Brancheorganisaties vragen steun kabinet voor zero-emissiezones
Brancheorganisaties zoals RAI Vereniging, BOVAG en Techniek Nederland, samen met milieuorganisatie Natuur & Milieu, pleiten voor steun van de landelijke politiek aan gemeenten bij de invoering van zero-emissiezones in binnensteden. Ze zeggen "grote zorgen over de politieke strijd" te hebben hierover.
"De afgelopen vijf jaar zijn de voorbereidingen voor invoering van zero-emissiezones in volle gang en gaven gemeenten, samen met belangenbehartigers van de logistieke sector, ondernemers, de autobranche, Natuur & Milieu en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het beleid vorm", staat in een gezamenlijke verklaring van de belangenclubs.
Volgens de Kamerfracties van PVV, BBB en VVD is er nog te veel onduidelijkheid voor ondernemers om die zones volgend jaar al door te voeren. Zij voorzien dat ondernemers hiermee in de problemen komen.
PVV, BBB, CDA, SGP, Denk, FVD en JA21 steunen een motie van de VVD om landelijke uitzonderingen tot 2029 in te bouwen in de zero-emissiezones. Veertien gemeenten willen die zones op 1 januari invoeren, ondanks de weerstand uit Den Haag.
2025
Volgens de afspraken mogen per 2025 alleen de meest vervuilende dieselbusjes en vrachtwagens worden geweerd. De schoonste dieselvoertuigen mogen nog enkele jaren blijven rijden in de zones.
Uiteindelijk zouden alleen nog bedrijfswagens zonder uitstoot van broeikasgassen, dus op stroom of waterstof, de zones in mogen. Nog eens vijftien gemeenten willen de zones later invoeren.
'Grote zorgen'
Techniek Nederland, belangenbehartiger van de branche met de meeste bestelbussen op de weg, maakte zich eerder dit jaar juist "grote zorgen" over de invoering van de zero-emissiezones. "Vooral kleinere ondernemers zouden er met het oog op de hoge investeringen en de praktische problemen voor kunnen kiezen geen klanten meer bedienen in binnensteden met een zero-emissiezone", waarschuwde de organisatie in mei.
Techniek Nederland wees er toen ook op dat de hoge aanschafkosten het kostbaar maken om over te stappen naar elektrische bestelbussen.
Bron: ANP
Gerelateerd
'Groene economie' is in marktwaarde derde sector ter wereld
Met een marktwaarde van tien biljoen (10.000 miljard) dollar is de 'groene economie' volgens analisten van de London Stock Exchange Group (LSEG) inmiddels de derde...
Aangekondigde versobering youngtimerregeling hakt erin
De aangekondigde versobering van de zogenoemde 'youngtimerregeling' heeft de markt voor zakelijke youngtimer-auto's in de eerste maanden van 2026 hard geraakt.
Verkoop nieuwe auto's in EU weer iets gestegen
De afzet van nieuwe personenauto's in de Europese Unie is in mei licht gestegen, waarmee de verkoop voor de vierde maand op rij is toegenomen. Wel zwakte de verkoopgroei...
Verzekeraars betaalden minder aan klimaatschade dan jaar eerder
Extreem weer heeft in Nederland vorig jaar voor ruim 155 miljoen euro aan verzekerde schade gezorgd, ongeveer de helft van het bedrag een jaar eerder. Stormen waren...
Nederlandse bedrijven willen strenger klimaatbeleid
Nederlandse bedrijven willen blijven investeren in verduurzaming. Ook willen ondernemingen een strenger beleid, om oplopende kosten en onzekerheid te voorkomen.
