Zakelijke rijder switcht vaker van elektrisch naar benzine
Zakelijke rijders stappen steeds vaker over van een volledige elektrische auto naar een hybride of benzineauto vanwege de hoge kosten, waarschuwen leasemaatschappijen. "Een terugslag dreigt nu het financiële plaatje minder aantrekkelijk wordt."
Ook particulieren lijken af te haken, omdat een aantal voordeelregelingen voor elektrische auto's komen te vervallen, stelt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Zo worden deze auto's in 2026 niet meer vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, waardoor de maandelijkse kosten mogelijk fors omhoog zullen gaan. Deze belasting kan oplopen tot 100 euro extra per maand of meer.
Onzekerheid
Volgens VNA was in de eerste helft van vorig jaar bijna een derde (32 procent) van de nieuwe private leaseauto's nog volledig elektrisch. In de tweede helft van het jaar zakte dit echter naar 24 procent. "De onzekerheid rond private lease van nieuwe en gebruikte elektrische auto's neemt toe. Mensen weten niet waar ze qua kosten aan toe zijn. Komt er nog compensatie op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's of niet", vraagt de koepelorganisatie zich af.
Volgens onderzoek van VNA verwacht maar 31 procent van de leaserijders bij een volgende auto voor een elektrisch exemplaar te kiezen. Ook is ruim twee derde van de leaserijders niet van plan te switchen naar een "te dure" elektrische auto.
Relatief duur
Nieuwe elektrische auto's blijven relatief duur. Dat heeft gevolgen voor de kosten van de werkgever en de fiscale bijtelling die zakelijke rijders betalen. Voor mensen met een auto van de zaak geldt dat de korting op de bijtelling de afgelopen jaren is teruggeschroefd. Vanaf 2026 vervalt deze geheel voor een nieuwe elektrische (lease)auto van de zaak. "Gezien de prijsverschillen tussen elektrische auto's en brandstofauto's zal het dan financieel minder aantrekkelijk zijn om elektrisch te kiezen", concludeert de vereniging.
Bron: ANP
Gerelateerd
Lage verkoop nieuwe auto's remt vergroening wagenpark
De aanhoudend lage verkoop van nieuwe auto's remt de vergroening van het Nederlandse wagenpark. Volgens ING Research zal het herstel van de Nederlandse autoverkoop...
Veel ondernemers moeten wagenpark vervangen vanwege zero-emissiezones
Bijna de helft van de ondernemers (43 procent) maakt zich zorgen over de komst van zero-emissiezones in de steden. Veel ondernemers moeten daardoor hun wagenpark...
Rekeningrijden lijkt van tafel bij nieuwe kabinet
Het plan om vanaf 2030 te gaan rekeningrijden gaat waarschijnlijk niet door. Drie van de vier coalitiepartijen willen een streep zetten door de hervorming van de...
Werkgevers moeten gebruik motorfiets stimuleren bij medewerkers
Dat werkgevers de motorfiets niet actief promoten als optie voor woon-werkverkeer, is een gemiste kans. Met een motor sta je minder in de file en verminder je uitstoot,...
BOVAG helpt mobiliteitsbedrijven met CSRD-tool
Brancheorganisatie BOVAG presenteert een 'CSRD Brancheformat voor Mobiliteit'. Het instrumentarium moet mkb-bedrijven in de mobiliteitssector helpen om passende...