Kabinet wil langer korting geven op wegenbelasting elektrische auto's
Het kabinet wil, langer dan oorspronkelijk gepland, korting blijven geven op de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor elektrische voertuigen tot 2031. Zonder die aanpassing zou de korting voor elektrische auto’s vanaf 2026 helemaal verdwijnen.
Vanaf 2025 moeten elektrische autobezitters ook wegenbelasting gaan betalen. Nu zijn EV's nog vrijgesteld van deze belasting. In 2025 gaat dit naar 25 procent en in 2026 naar honderd procent. Vanwege het gewicht van een elektrische auto, vergeleken met een benzinevariant, wordt elektrisch rijden zonder aanpassing dan veel duurder. Dat zou kunnen betekenen dat elektrische rijders weer teruggaan naar een brandstofauto.
Daarom pleiten belangenverenigingen zoals de ANWB en RAI Vereniging voor een gewichtscorrectie voor EV's van 400 kg, wat neerkomt op zestig procent van het volledige MRB-tarief. Dat voorstel is nu opgenomen in de plannen van het demissionaire Kabinet. Het voorstel wordt binnenkort behandeld door de Tweede Kamer, als onderdeel van de Voorjaarsnota van het kabinet.
Fiscale stimulering
RAI Vereniging verwelkomt het voorstel van het demissionaire Kabinet voor een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting. Fiscale stimulering is cruciaal om elektrisch rijden betaalbaar te maken voor een grote groep Nederlanders en daarmee de klimaatdoelstellingen te halen, aldus de vereniging.
Ook hybride auto's spelen in de transitie naar duurzame mobiliteit een belangrijke rol. Ze leveren niet alleen een bijdrage aan het behalen van de klimaatdoelstellingen, maar dienen ook vaak als opstap naar elektrisch rijden voor consumenten. Daarom pleit RAI Vereniging net als voor elektrische auto's voor een correctie in de MRB voor PHEV's (200 kg).
Gerelateerd
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/autos-vervoer-havens-wegen-schepen-treinen/tesla_440x300.jpg)
Lage verkoop nieuwe auto's remt vergroening wagenpark
De aanhoudend lage verkoop van nieuwe auto's remt de vergroening van het Nederlandse wagenpark. Volgens ING Research zal het herstel van de Nederlandse autoverkoop...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/autos-vervoer-havens-wegen-schepen-treinen/bestelauto_440x300.jpg)
Veel ondernemers moeten wagenpark vervangen vanwege zero-emissiezones
Bijna de helft van de ondernemers (43 procent) maakt zich zorgen over de komst van zero-emissiezones in de steden. Veel ondernemers moeten daardoor hun wagenpark...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/autos-vervoer-havens-wegen-schepen-treinen/uitlaat_440x300.jpg)
Rekeningrijden lijkt van tafel bij nieuwe kabinet
Het plan om vanaf 2030 te gaan rekeningrijden gaat waarschijnlijk niet door. Drie van de vier coalitiepartijen willen een streep zetten door de hervorming van de...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/autos-vervoer-havens-wegen-schepen-treinen/autos_file_440x300.jpg)
Werkgevers moeten gebruik motorfiets stimuleren bij medewerkers
Dat werkgevers de motorfiets niet actief promoten als optie voor woon-werkverkeer, is een gemiste kans. Met een motor sta je minder in de file en verminder je uitstoot,...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/autos-vervoer-havens-wegen-schepen-treinen/garage_440x300.jpg)
BOVAG helpt mobiliteitsbedrijven met CSRD-tool
Brancheorganisatie BOVAG presenteert een 'CSRD Brancheformat voor Mobiliteit'. Het instrumentarium moet mkb-bedrijven in de mobiliteitssector helpen om passende...