Subsidie voor tweedehands elektrische auto sneuvelt in Voorjaarsnota
Wie geen auto van de zaak heeft, maar privé een tweedehands elektrische auto wil rijden, kan alleen dit jaar nog profiteren van de aanschafsubsidie. Het kabinet schrapt die stimuleringsmaatregelen en kiest voor een korting op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's.
Dat blijkt uit de recente Voorjaarsnota van het demissionaire kabinet, waarin langer dan eerst de bedoeling was een korting op de mrb voor elektrische auto’s wordt verstrekt. EV-rijders betalen vanaf 2026 aan motorrijtuigenbelasting 60 procent van het benzinetarief, vanaf 2029 65 procent en in 2030 70 procent.
Vanaf 2031 geldt het volle mrb-tarief ook voor elektrische auto's; vijf jaar later dan aanvankelijk de bedoeling was. Het kabinet compenseert dat onder meer door voor plug-in hybrides volgend jaar al het volledige mrb-tarief te hanteren.
SEPP
Daarnaast vervalt dus de twee mille aanschafsubsidie voor tweedehands elektrische auto's (de zogenoemde SEPP-subsidie). Daarvoor was eerder nog tot en met 2029 in totaal € 528 miljoen gereserveerd, aldus de Voorjaarsnota.
Het schrappen van de subsidie is een tegenvaller voor de markt voor tweedehands elektrische auto's. Hoewel het aanbod groeit, nu de eerste golf aan elektrische leaseauto's op de tweedehandsmarkt komt, bestaat de vrees dat zulke EV's straks weer veelvuldig naar het buitenland zullen verdwijnen. Dat gebeurde eerder ook met hybride auto's.
Op die manier profiteren alleen leaserijders van fiscale stimuleringsmaatregelen en gaat het 'vergroenen' van het Nederlandse wagenpark langzamer dan de politiek beoogt. Tweedehands auto's zijn mede door de hoge prijzen in ons land gemiddeld duidelijk ouder dan elders in Europa.
Gerelateerd
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/autos-vervoer-havens-wegen-schepen-treinen/tesla_440x300.jpg)
Lage verkoop nieuwe auto's remt vergroening wagenpark
De aanhoudend lage verkoop van nieuwe auto's remt de vergroening van het Nederlandse wagenpark. Volgens ING Research zal het herstel van de Nederlandse autoverkoop...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/autos-vervoer-havens-wegen-schepen-treinen/bestelauto_440x300.jpg)
Veel ondernemers moeten wagenpark vervangen vanwege zero-emissiezones
Bijna de helft van de ondernemers (43 procent) maakt zich zorgen over de komst van zero-emissiezones in de steden. Veel ondernemers moeten daardoor hun wagenpark...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/innovatie/educatie2_440x300.jpg)
Groen licht voor vervolg vijf lopende projecten Nationaal Groeifonds
De Adviescommissie van het Nationaal Groeifonds heeft van vijf projecten de onderbouwing geheel of grotendeels goedgekeurd. Het kabinet neemt het advies van de commissie...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/autos-vervoer-havens-wegen-schepen-treinen/uitlaat_440x300.jpg)
Rekeningrijden lijkt van tafel bij nieuwe kabinet
Het plan om vanaf 2030 te gaan rekeningrijden gaat waarschijnlijk niet door. Drie van de vier coalitiepartijen willen een streep zetten door de hervorming van de...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/autos-vervoer-havens-wegen-schepen-treinen/autos_file_440x300.jpg)
Werkgevers moeten gebruik motorfiets stimuleren bij medewerkers
Dat werkgevers de motorfiets niet actief promoten als optie voor woon-werkverkeer, is een gemiste kans. Met een motor sta je minder in de file en verminder je uitstoot,...