Veel ondernemers moeten wagenpark vervangen vanwege zero-emissiezones
Bijna de helft van de ondernemers (43 procent) maakt zich zorgen over de komst van zero-emissiezones in de steden. Veel ondernemers moeten daardoor hun wagenpark gedeeltelijk of volledig vervangen.
Dat blijkt uit onderzoek van ANWB Zakelijk onder bijna vijfhonderd ondernemers, zowel in het mkb als zzp’ers. Vanaf 2025 mag in veel steden niet meer met een dieselbestelwagen worden gereden, wat ondernemers dwingt om versneld over te stappen naar een elektrische bedrijfswagen.
Volgens ANWB Zakelijk brengt het moeten vervangen van het wagenpark zowel forse kosten als de nodige zorgen met zich mee. “Als zzp’er hoef je maar één busje te vervangen. Dit kan al vervelend zijn. Maar er zijn ondernemers die tientallen bedrijfswagens bij een distributiecentrum hebben staan. Voor hen ligt er een nog grotere klus in het verschiet”, aldus Patrick van Weert van ANWB Zakelijk.
Leasen
Ondernemers staan niet te springen om een elektrische bedrijfswagen te kopen. Uit het onderzoek blijkt dat veel ondernemers (34 procent) ervoor kiezen om de elektrische bedrijfswagen te leasen. 27 procent van de ondernemers verwacht de overstap naar elektrisch rijden te bekostigen met eigen vermogen, terwijl 22 procent gedeeltelijk rekent op subsidies.
“Leasen voelt voor veel ondernemers als de veiligste optie, omdat ze hun initiële investering behouden. Maar leasen drukt wel weer op de maandelijkse lasten, dus dit moet je goed overwegen als ondernemer”, zegt Van Weert hierover.
Zero-emissiezones
Gemeenten mogen vanaf 1 januari 2025 een stadsgebied aanwijzen waar geen vervuilende bestelbussen en vrachtwagens meer mogen rijden. Bestelbussen en vrachtwagens die wél in deze ‘zero-emissiezone’ mogen rijden, moeten uitstootvrij zijn. Wel geldt er voor een aantal voertuigcategorieën tot 2030 een overgangsregeling of een vrijstelling.
Bovendien moeten ondernemers per 2025 belastingheffing (bpm) betalen bij de aanschaf van een dieselbusje. Ook daardoor is momenteel sprake van een run op dieselbusjes. Hoeveel belastingheffing ondernemers gaan betalen, hangt af van de CO2-uitstoot van de wagen. Zo wordt rijden op diesel ontmoedigd en de overstap naar elektrisch gestimuleerd.
ANWB Zakelijk verwacht, mede dankzij de ontwikkeling die fabrikanten doormaken, dat de levensduurcycli (Total Cost of Ownership) van dieselbussen en elektrische bussen veel dichter bij elkaar komen te liggen.
Gerelateerd

Minder bedrijven investeren in verduurzaming
Minder bedrijven investeren dit jaar in verduurzaming van de activiteiten in vergelijking met vorig jaar. Iets meer dan 64 procent van de bedrijven investeert in...

Ruim 9 miljoen auto's in Nederland: meer elektrisch, minder diesel
Het Nederlandse wagenpark bestaat inmiddels uit meer dan 9 miljoen auto's. Steeds meer auto's zijn elektrisch, terwijl de diesel op zijn retour is.

SRA ziet historisch lage omzet- en winstgroei in het mkb
In 2024 is de gemiddelde omzet- en winstgroei in het Nederlandse midden- en kleinbedrijf op een historisch laag niveau uitgekomen. De groei hield bovendien nauwelijks...

RVO en regionale ontwikkelings-maatschappijen gaan meer samenwerken bij ondersteuning bedrijfsleven
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en de negen regionale ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's) gaan nauwer samenwerken, om startups, scale-ups en innovatieve...

Klimaatvriendelijke investeringen in vier jaar 80 procent omhoog
Nederland is de afgelopen jaren in rap tempo meer gaan investeren in klimaatvriendelijke technieken, van elektrische auto's tot zonnepanelen en van warmtepompen...