Belangenorganisaties waarschuwen voor onjuiste besteding nieuwe CO2-heffing
Belangenorganisaties ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA willen dat de politiek een nieuwe CO2-heffing gaat gebruiken voor investeringen in schone mobiliteit en niet om gaten in de rijksbegroting te dichten.
In 2027 treedt ETS-2 in werking, een nieuw Europees emissiehandelssysteem voor de gebouwde omgeving en transport. Vanaf dan moeten ook brandstofleveranciers CO2-rechten kopen, om de CO2-uitstoot van het wegvervoer terug te dringen.
Door ETS-2 wordt brandstof naar verwachting zo’n elf tot dertien cent duurder aan de pomp. Circa driekwart van de inkomsten gaat rechtstreeks de Nederlandse schatkist in.
Het kabinet is van plan om hiermee de gaten in de begroting te dichten, stellen de belangenorganisaties. Dat is tegen de bedoeling van deze ETS-2-regeling. Het geld moet gebruikt worden voor het stimuleren van schoon vervoer, zoals stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto’s en het uitbreiden van goede laadinfrastructuur.
Handen ineenslaan
ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en de VNA (Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen) maken zich hierover zorgen en roepen de politiek op om in actie te komen. “Het geld uit opbrengsten van deze CO2-heffing is niet bedoeld om de gaten in de begroting te dichten”, zo stellen zij. Vanaf 2027 gaat het om één tot anderhalf miljard euro per jaar.
De belangenorganisaties willen dat het kabinet en de Tweede Kamer de handen ineenslaan en de verdere verduurzaming van mobiliteit betalen van het geld dat daarvoor bedoeld is. “Dat begint met een debat over de besteding van de ETS-2-gelden in de Tweede Kamer.”
Gerelateerd
'Groene economie' is in marktwaarde derde sector ter wereld
Met een marktwaarde van tien biljoen (10.000 miljard) dollar is de 'groene economie' volgens analisten van de London Stock Exchange Group (LSEG) inmiddels de derde...
Aangekondigde versobering youngtimerregeling hakt erin
De aangekondigde versobering van de zogenoemde 'youngtimerregeling' heeft de markt voor zakelijke youngtimer-auto's in de eerste maanden van 2026 hard geraakt.
Verkoop nieuwe auto's in EU weer iets gestegen
De afzet van nieuwe personenauto's in de Europese Unie is in mei licht gestegen, waarmee de verkoop voor de vierde maand op rij is toegenomen. Wel zwakte de verkoopgroei...
Verzekeraars betaalden minder aan klimaatschade dan jaar eerder
Extreem weer heeft in Nederland vorig jaar voor ruim 155 miljoen euro aan verzekerde schade gezorgd, ongeveer de helft van het bedrag een jaar eerder. Stormen waren...
Nederlandse bedrijven willen strenger klimaatbeleid
Nederlandse bedrijven willen blijven investeren in verduurzaming. Ook willen ondernemingen een strenger beleid, om oplopende kosten en onzekerheid te voorkomen.
