Deloitte herstelt fouten na gebruik AI in rapport voor Australische overheid
Deloitte moet de Australische overheid zo'n 440.000 Australische dollar terugbetalen, na diverse fouten in een rapport voor de regering. Het kantoor geeft in een aangepaste versie aan dat AI is ingezet bij het maken van het rapport.
Het Australische Department of Employment and Workplace Relations (DEWR) bevestigt tegenover verschillende Britse media, zoals de Guardian en de Financial Times, dat Deloitte de laatste termijn van een eerder afgesloten contract zal terugbetalen.
Deloitte kreeg in december 2024 van het ministerie de opdracht om een compliance-raamwerk en een bijbehorend IT-systeem te toetsen. Het systeem werd gebruikt voor het automatiseren van boetes in het socialezekerheidsstelsel. Het rapport van Deloitte verscheen voor het eerst op 4 juli jl. en bracht de nodige problemen in het IT-systeem aan het licht.
Maar nadat door de Australian Financial Review in augustus werd gemeld dat het rapport meerdere fouten bevatte, is het begin oktober opnieuw gepubliceerd op de website van het betreffende Australische ministerie.
Verwijzingen en citaten
Een academicus verbonden aan de Universiteit van Sydney bracht als eerste de fouten aan het licht en stelde onder meer dat door AI-tools verkeerde verwijzingen, citaten en niet-bestaande referenties waren toegevoegd. Zo werd verwezen naar niet-bestaande rapporten van hoogleraren aan de universiteit van Sydney en de universiteit van Lund in Zweden.
Een woordvoerder van het Australische ministerie stelt tegenover de Britse media dat Deloitte achteraf heeft erkend dat sommige voetnoten en referenties onjuist waren. Maar "de inhoud van de onafhankelijke beoordeling is behouden en er zijn geen wijzigingen in de aanbevelingen", aldus de woordvoerder.
Bijgewerkte versie
In de bijgewerkte versie van het rapport is in een bijlage een verwijzing naar het gebruik van generatieve AI toegevoegd. Deloitte wil niet erkennen dat gebruik van AI de oorzaak was van de fouten in het oorspronkelijke rapport. Een woordvoerder van het kantoor stelt alleen dat "de kwestie samen met de klant is opgelost".
Een Australische senator zegt dat de zaak "lachwekkend zou zijn, als het niet zo betreurenswaardig was. Een gedeeltelijke terugbetaling lijkt op een gedeeltelijke verontschuldiging voor ondermaats werk". In haar optiek zouden inkopers bij ondernemingen, in plaats van een groot adviesbureau in te huren, ook een ChatGPT-abonnement kunnen afsluiten.
Gerelateerd
Kwart van Nederlands denkt dat AI binnen tien jaar financieel adviseurs grotendeels vervangt
Kunstmatige intelligentie (AI) wordt door veel Nederlanders al ingezet bij financiële vragen. Zo is bijna 40 procent van de Nederlanders bereid een AI-chatbot te...
Bedrijven die AI gebruiken zijn vaak groter en hebben hogere toegevoegde waarde
Bedrijven die AI gebruiken zijn groter, investeren meer in ICT en hebben een hogere toegevoegde waarde. Of dat ook komt door de inzet van AI, blijkt nog niet uit...
Blowing in the wind
Arjan Brouwer is meestal best tevreden met de antwoorden die AI heeft op zijn vragen. De risico's zitten vooral in het niet stellen van de juiste vragen.
AI in de auditpraktijk: 'Zonder draagvlak is er geen succes'
Crowe Foederer zet serieuze stappen in het toepassen van kunstmatige intelligentie in de auditpraktijk. Partner Jasper van de Rijdt vertelt hoe technologie niet...
Angst voor baanverlies door AI neemt toe onder finance professionals
De inzet van AI in financiële processen neemt in hoog tempo toe. Waar in 2024 nog 71 procent van de organisaties bezig was met het verkennen, implementeren of toepassen...
