Europese staalmaatregelen zorgen voor verdeelde reacties
De maatregelen die de Europese Commissie wil nemen om de Europese staalindustrie te beschermen tegen buitenlandse concurrentie gaan te ver. Dat zegt de Europese autobrancheorganisatie ACEA. Andere partijen, zoals Tata Steel en FME, zijn juist positief over de plannen.
De Europese Commissie meldde recent de importquota van staal te willen halveren en het invoertarief buiten de quota te verdubbelen. Dat moet voorkomen dat de Europese markt wordt overspoeld met goedkoop staal, vooral uit China. Brussel wil op die manier Europese staalfabrikanten beschermen.
Volgens de Europese autobrancheorganisatie ACEA zorgt dat voorstel echter voor hogere productie- en administratiekosten bij autofabrikanten. De ACEA stelt dat autobouwers ongeveer 90 procent van hun staalaankopen direct uit Europa halen, maar dat er nog altijd staalproducten geïmporteerd moeten worden.
De quota voor automotive-staal zijn volgens de organisatie onder het huidige systeem altijd snel uitgeput. Dat betekent dat straks flink meer betaald moet worden voor staal dat buiten het quotum valt, aldus de ACEA.
Administratieve lasten
De vereniging wijst ook op de nieuwe regel rond de herkomst van staal door het principe van smelten en gieten. Daarmee wil de commissie de herkomst van omgesmolten staal beter traceren, om omzeiling van de maatregelen te voorkomen.
Dat zorgt volgens ACEA voor een grote administratieve last voor importeurs. De commissie moet de complexiteit van toepassing van die regel in de diepe en wereldwijde toeleveringsketens begrijpen, aldus de organisatie. ACEA wil sectorspecifieke maatregelen voor staalimporteurs en "een betere balans vinden tussen de behoeftes van Europese producenten en gebruikers van staal".
Evenwichtig plan
FME, de ondernemersorganisatie voor de Nederlandse technologische industrie, verwelkomt juist de maatregelen van de Europese Commissie om de Europese staalindustrie te beschermen. Volgens de organisatie is de huidige situatie op de wereldmarkt "onhoudbaar".
FME prijst de Europese Commissie voor de keuze voor een "gerichte, evenwichtige aanpak", in plaats van "generieke of protectionistische maatregelen zoals in de VS". FME-voorzitter Theo Henrar stelt: "Als we willen investeren in een groene, concurrerende industrie, dan moeten we onze markt beschermen tegen oneerlijke concurrentie en overcapaciteit."
Tata Steel Nederland is ook blij met het Europese plan. "De Europese Commissie heeft een evenwichtig voorstel gepubliceerd, dat rekening houdt met de belangen van staalproducenten, maar ook met producenten die het staal gebruiken in hun producten", vindt Tata Steel. Het voorstel geeft ook ruimte om te investeren in groen staal, aldus de staalproducent. "Tata Steel wil graag concurreren in een internationale context, maar dan wel op een gelijk speelveld."
Opgelucht
De topman van staalconcern ArcelorMittal is eveneens te spreken over de maatregelen van de Europese Commissie om de Europese staalindustrie te beschermen. "Namens alle werknemers van ArcelorMittal in Europa ben ik oprecht opgelucht over de voorstellen die zijn aangekondigd", stelt Aditya Mittal. "Ik wil de commissie en de lidstaten bedanken voor het begrijpen van de ernst van de situatie en het gepast en doortastend handelen."
Ondernemersorganisatie VNO-NCW spreekt van gerichte maatregelen om de Europese staalindustrie te beschermen. VNO-NCW zegt dat de EU de heffing nu in lijn brengt met de Amerikaanse importheffing op staal. "De Europese staalindustrie ondervindt momenteel veel hinder van goedkoop staal uit Azië, met name uit China. Mede vanwege de Amerikaanse importheffingen van 50 procent verleggen handelsstromen zich, waardoor steeds meer gesubsidieerd Chinees staal op de Europese markt terechtkomt", aldus de belangenorganisatie.
Stap voorwaarts
Ook de Europese brancheorganisatie voor de staalindustrie Eurofer steunt het plan van de Europese Commissie om de importquota op staal buiten de EU nagenoeg te halveren en de heffing op importen daarboven te verdubbelen. De maatregel is een "grote stap voorwaarts voor de bescherming van de sector", stelt directeur-generaal Axel Eggert van Eurofer.
Het Europese voorstel betekent dat tot 18,3 miljoen ton staal per jaar geen importheffing hoeft te worden betaald. Dat is 47 procent minder dan de quota van vorig jaar en komt volgens Eggert neer op iets minder dan de productie van Frankrijk, België en Luxemburg bij elkaar.
"Deze handelsmaatregel is belangrijk om niet alleen de sector en zijn werknemers te behouden, maar ook de ruggengraat van de industriële onafhankelijkheid en groene transitie van de EU", meent Eggert. Hij stelt dat staalfabrieken momenteel draaien op ongeveer 65 procent van hun productiecapaciteit. Dat is een "onhoudbaar" percentage en leidt tot sluitingen en ontslagen.
Bron: ANP
Gerelateerd
Bedrijfsomstandigheden Nederlandse industrie verder verbeterd
De bedrijfsomstandigheden in de Nederlandse industrie zijn in oktober voor de vijfde maand op rij verbeterd. De verbetering was wel minder groot dan eerder, door...
Vertrouwen Nederlandse producenten op hoogste niveau in 2,5 jaar
Het vertrouwen van Nederlandse fabrikanten is in oktober verder toegenomen tot het hoogste niveau in 2,5 jaar. Producenten in de industrie zijn vooral positiever...
Verkoopprijzen Nederlandse industrie nemen weer toe
De prijzen die Nederlandse industriebedrijven vragen voor hun goederen zijn in september weer toegenomen, na een kleine daling in augustus. Gemiddeld stegen de afzetprijzen...
PwC: Hogere NAVO-norm kan maakindustrie € 41 miljard opleveren
Door de verhoging van de NAVO-norm en daarmee de uitgaven aan defensie, komt er de komende vijf jaar € 41 miljard beschikbaar voor de Nederlandse maakindustrie....
Kabinet stelt nationale CO2-heffing voor industrie buiten werking
Het demissionaire kabinet stelt de nationale CO2-heffing voor de industrie buiten werking. Een Kamermeerderheid onder aanvoering van het CDA drong al eerder aan...
