Nederlandse techbedrijven omarmen AI, maar onderschatten risico's
Nederlandse technologiebedrijven lopen voorop in de toepassing van generatieve AI, maar blijven achter in het beheersen van de risico's die daarmee samenhangen. Dat blijkt uit onderzoek onder beslissers in de Nederlandse techsector van Hiscox Nederland, verzekeraar in de techsector.
Volgens het onderzoek maakt 61 procent van de Nederlandse techbedrijven gebruik van generatieve AI, vaak in combinatie met big data (58 procent). AI wordt zowel intern toegepast voor productiviteit (74 procent), als extern voor productontwikkeling (73 procent).
Tegelijk beschouwt slechts 8 procent AI als een direct bedrijfsrisico, ondanks zorgen over datalekken, transparantie en naleving van wetgeving, aldus Hiscox. Meer dan de helft van de bedrijven vreest datalekken (51 procent) of gebrek aan transparantie (53 procent) bij AI-toepassingen, terwijl 52 procent zorgen heeft over naleving van wetgeving.
Veel bedrijven ontwikkelen AI-toepassingen intern (24 procent) en missen daarbij externe toetsing door onderzoeksinstellingen. Dit vergroot de kans op bias, juridische complicaties en onvoldoende naleving van regelgeving zoals de AI Act en GDPR.
Externe zekerheid
Cyberaanvallen worden door 52 procent van de ondervraagde bedrijven genoemd als het grootste risico, ver boven IT-storingen (13 procent) en projectfalen (12 procent). Bijna een op de vijf bedrijven rapporteerde de afgelopen drie jaar een cyberincident.
Toch richten maatregelen zich vooral op interne oplossingen zoals software-upgrades (60 procent) en controles (49 procent). Slechts een beperkt deel kiest voor externe zekerheid via verzekeringsoplossingen, aldus de verzekeraar.
Volgens Yasin Chalabi van Hiscox Nederland kunnen de juridische en financiële gevolgen van een cyberincident of AI-fout groot zijn. “Een integrale aanpak, met zowel interne risicobeheersing als externe dekking, is essentieel.”
Nieuwe EU-regels grotendeels onbekend
Opvallend is dat 47 procent van de bedrijven niet bekend is met de nieuwe EU-richtlijn productaansprakelijkheid, die ook geldt voor software, AI-modellen en digitale diensten.
Deze herziening vergroot de kans op schadeclaims en legt meer verantwoordelijkheid bij producenten en distributeurs. Slechts 20 procent van de ondervraagden zegt hier enige kennis van te hebben.
Gerelateerd
Kwart van Nederlands denkt dat AI binnen tien jaar financieel adviseurs grotendeels vervangt
Kunstmatige intelligentie (AI) wordt door veel Nederlanders al ingezet bij financiële vragen. Zo is bijna 40 procent van de Nederlanders bereid een AI-chatbot te...
Bedrijven die AI gebruiken zijn vaak groter en hebben hogere toegevoegde waarde
Bedrijven die AI gebruiken zijn groter, investeren meer in ICT en hebben een hogere toegevoegde waarde. Of dat ook komt door de inzet van AI, blijkt nog niet uit...
Blowing in the wind
Arjan Brouwer is meestal best tevreden met de antwoorden die AI heeft op zijn vragen. De risico's zitten vooral in het niet stellen van de juiste vragen.
AI in de auditpraktijk: 'Zonder draagvlak is er geen succes'
Crowe Foederer zet serieuze stappen in het toepassen van kunstmatige intelligentie in de auditpraktijk. Partner Jasper van de Rijdt vertelt hoe technologie niet...
Angst voor baanverlies door AI neemt toe onder finance professionals
De inzet van AI in financiële processen neemt in hoog tempo toe. Waar in 2024 nog 71 procent van de organisaties bezig was met het verkennen, implementeren of toepassen...
