Nieuws

Privacyboete voor kredietbeoordelaar om verzamelen data

Kredietbeoordelaar Experian heeft een boete van 2,7 miljoen euro gekregen voor het overtreden van de privacyregels. Het bedrijf verzamelde te veel gegevens en bracht mensen over wie het ging hier niet van op de hoogte, oordeelt de Autoriteit Persoonsgegevens.

Volgens de privacytoezichthouder heeft Experian de fouten toegegeven en de boete geaccepteerd. Wanneer consumenten bijvoorbeeld een telefoonabonnement willen afsluiten, vraagt een provider aan bureaus als Experian om de kredietwaardigheid van de potentiële klanten te controleren. Dat moet fraude en wanbetaling helpen voorkomen.

Als zo'n beoordeling negatief uitvalt, kan het gebeuren dat een consument een hoge borgsom moet betalen of zelfs wordt geweigerd als klant.

Kredietcheck

Volgens voorzitter Aleid Wolfsen hadden mensen zich bij de Autoriteit Persoonsgegevens gemeld "nadat ze niet langer iets op afbetaling konden kopen. Of omdat zij opeens een hoge borgsom moesten betalen bij een overstap naar een nieuwe energieleverancier." Ze kwamen er later achter dat dit werd veroorzaakt door de beoordelingen van Experian.

"Doordat mensen niet op de hoogte waren van de kredietcheck, konden ze ook niet op tijd checken of de gebruikte informatie wel klopte", aldus Wolfsen. "Ik kan me voorstellen dat dat enorm vervelend is om mee te maken."

Experian is sinds begin dit jaar niet meer actief in Nederland. De database met de persoonsgegevens wordt nog dit jaar verwijderd, aldus de Autoriteit Persoonsgegevens.

Bron: ANP

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.