Gemeente Amsterdam worstelt met betaling van facturen
Door problemen met de overstap naar een nieuwe financieel systeem wachten duizenden facturen van ondernemers en leveranciers aan de gemeente Amsterdam op betaling. Volgens de laatste stand is voor zo'n 25.000 facturen de betaaltermijn verstreken.
Sinds januari gebruikt de gemeente Amsterdam een nieuw betalingssysteem, AFIS. Door die overstap en de jaarafsluiting is een grote vertraging ontstaan bij het betalen van facturen, erkent de gemeente op haar eigen website.
Dat instellingen, ondernemers, leveranciers en freelancers hierdoor langer op hun betalingen moeten wachten dan gebruikelijk, noemt de gemeente "bijzonder vervelend".
Handwerk
Volgens de gemeente is sprake van technische problemen bij de overgang naar het nieuwe betalingssysteem en is er meer handmatig werk nodig voor oude facturen dan verwacht. De gemeente zet extra mensen in om de verwerking van betalingen te versnellen en hoopt de betalingsachterstanden uiterlijk in mei op te lossen.
Maar tijdens een debat in de Amsterdamse gemeenteraad bleek het nog onduidelijk wanneer de problemen zijn opgelost. Wethouder Hester van Buren wilde daarover geen beloftes doen. De wethouder maakte tijdens het debat excuses aan ondernemers die te lang moeten wachten op hun uitbetaling.
Dure spoedoperatie
Hoeveel extra geld Amsterdam kwijt zal zijn aan de moeizame overgang naar het nieuwe systeem is nog onduidelijk. De spoedoperatie om achterstallige facturen uit te betalen kost sowieso 700.000 euro, maar Van Buren denkt dat dat bedrag mogelijk zal oplopen.
Raadsleden van links tot rechts vroegen Van Buren hoe het kan dat zij relatief laat wist van de problemen. Het vertrouwen van ondernemers in de lokale overheid is door het debacle geschaad, zien meerdere partijen. Van Buren erkende ze dat ze "graag eerder geweten" had dat het misging.
Volgens de wethouder dachten de ambtenaren lang dat de problemen nog konden worden opgelost. Inmiddels is de directeur die ging over het systeem teruggetreden en heeft een andere directeur de verantwoordelijkheid overgenomen.
Bron: ANP/Amsterdam
Gerelateerd
Platform: 'Vergelijking van overheidsbestedingen is lastig'
(Semi)overheden publiceren hun uitgaven op uiteenlopende manieren, waardoor onderlinge vergelijking lastig is. Volgens het platform Rijksuitgaven voor Overheden,...
Ambities gemeentelijke accountantsdienst zorgen voor Kamervragen
De Gemeentelijke Accountantsdienst Den Haag (GAD) heeft de ambitie om niet alleen de eigen gemeente te controleren, maar ook andere gemeenten, instellingen en organisaties....
Foutje van 21 miljoen: Amsterdam betaalde facturen leveranciers per ongeluk dubbel
De gemeente Amsterdam heeft medio augustus per ongeluk bijna zevenhonderd facturen dubbel betaald. In totaal gaat het om een bedrag van 21 miljoen euro, die de gemeente...
Uitstoot Amsterdam daalt, maar nog te weinig om doelen te halen
Amsterdam is de afgelopen jaren duurzamer geworden, maar de doelstellingen die de hoofdstad zichzelf heeft gesteld voor 2030 zijn nog buiten bereik.
Raadslid uit Sittard stapt op wegens rol in fraudezaak
Een gemeenteraadslid uit Sittard is opgestapt, nadat hij in opspraak raakte vanwege betrokkenheid bij een grootschalige fraude door een ambtenaar uit Helmond.
