Aangekondigde versobering youngtimerregeling hakt erin
De aangekondigde versobering van de zogenoemde ‘youngtimerregeling’ heeft de markt voor zakelijke youngtimer-auto’s in de eerste maanden van 2026 hard geraakt.
Volgens cijfers van het RAI Documentatie Centrum (RDC) werden in de eerste vijf maanden van 2026 ruim 40.000 youngtimers minder verkocht dan in dezelfde periode in 2025.
De youngtimerregeling geldt voor auto's van (voorheen) vijftien jaar en ouder, die zowel zakelijk als privé worden gereden. Voor deze auto's wordt de bijtelling berekend over de actuele waarde in plaats van de oorspronkelijke, vaak veel hogere catalogusprijs.
Aderlating
Eind 2025 werd via een wetswijziging besloten de regeling fors te versoberen en de leeftijdsgrens te verhogen, zonder overgangsregeling voor bestaande rijders. De terugval in de verkoop van youngtimers betekende voor daarin gespecialiseerde autobedrijven een flinke aderlating. Verschillende bedrijven moesten hun deuren sluiten.
"Dit is geen geleidelijke afkoeling, dit is een ineenstorting", aldus Wouter van Embden van Stichting Autobelangen. "Een hele branche van kleine, gespecialiseerde ondernemers wordt in een paar maanden tijd onderuitgehaald door een maatregel die er op het laatste moment is doorgedrukt, zonder dat iemand de gevolgen goed heeft doordacht."
Meer oudere auto's
Het meest opvallende signaal is volgens de stichting een stijging van 53 procent in de verkoop van zakelijke auto's van 25 tot 30 jaar oud. Kopers wijken uit naar auto's die buiten de aangescherpte regeling vallen.
"Als het doel was om het wagenpark te verjongen, dan gebeurt nu precies het tegenovergestelde", aldus Van Embden. "Mensen ruilen hun youngtimer in voor een auto die nog tien jaar ouder is. Dat is slechter voor de verkeersveiligheid, slechter voor het milieu en slecht voor de schatkist. Iedereen verliest."
Regeling repareren
De Eerste Kamer besloot in december vorig jaar om het schrappen van de regeling een jaar uit te stellen, maar vanaf 2027 de leeftijdsgrens van de betreffende auto's naar 25 jaar op te trekken. Dat betekent dat youngtimers over een ruim jaar dus minimaal een kwart eeuw oud moeten zijn, om in aanmerking te komen voor een gunstige bijtelling.
Stichting Autobelangen pleit voor snelle reparatie van de youngtimerregeling, met een redelijke overgangsregeling. Eerder schaarde een meerderheid van de Tweede Kamer zich achter een motie die de regering oproept de versobering te herzien en met alternatieven te komen. Het kabinet heeft toegezegd vóór de zomer de contouren van een nieuwe regeling naar de Kamer te sturen. Verwachting is dat de kwestie in een fiscaal debat op 24 juni aan de orde komt.
Gerelateerd
Verkoop nieuwe auto's in EU weer iets gestegen
De afzet van nieuwe personenauto's in de Europese Unie is in mei licht gestegen, waarmee de verkoop voor de vierde maand op rij is toegenomen. Wel zwakte de verkoopgroei...
Werknemers kunnen tweede fiets leasen tegen lagere bijtelling
Werknemers kunnen meerdere fietsen leasen tegen een lager bijtellingstarief. Daarvoor heeft de Belastingdienst de regels aangepast, bevestigt de dienst na berichtgeving...
Groot deel werkgevers nog niet goed voorbereid op pseudo-eindheffing
Driekwart van de werkgevers heeft nog geen concrete maatregelen genomen voor de pseudo-eindheffing op fossiele leaseauto’s die per 1 januari 2027 ingaat.
Verkoop nieuwe benzineauto's vorige maand gehalveerd
De verkoop van nieuwe benzineauto's in Nederland is vorige maand gehalveerd ten opzichte van een jaar eerder. Ook de verkoop van dieselauto's liep in april met bijna...
Verkoop elektrische auto's wereldwijd richting recordhoogte
De verkoop van elektrische auto's wereldwijd ligt op koers om opnieuw een recordhoogte te bereiken. Naar verwachting zullen er 23 miljoen elektrische auto's worden...
