Aantal stekkerauto's in Nederland neemt snel toe
De elektrische auto wordt in Nederland steeds populairder. In 2020 nam het aantal stekkerauto's met 38 procent toe tot een totaal van 273.000, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Onder stekkerauto's vallen voertuigen die helemaal elektrisch zijn en geen emissie veroorzaken en de plug-in hybrides, auto's die ook nog een brandstofmotor hebben.
Door de coronacrisis daalde de verkoop van nieuwe auto's vorig jaar, maar stekkerauto's onttrokken zich aan die malaise. Dealers verkochten in 2020 bijna 90.000 nieuwe elektrische auto's en hybrides, 32 procent meer dan in het voorgaande jaar. Bijna een kwart van alle nieuw geregistreerde auto's was daarmee een stekkerauto.
Particulieren
Volgens het CBS schaften ook steeds meer particulieren een elektrische auto aan. Begin 2020 was van alle stekkerauto's nog maar 27 procent in het bezit van een particulier, maar dat liep in één jaar tijd op tot 36 procent. Nog altijd zijn de meeste auto's met elektrisch aangedreven motor in zakelijk bezit, bijvoorbeeld van leasemaatschappijen.
Ondanks de toegenomen populariteit van elektrische auto's en hybrides bestaat het Nederlandse wagenpark voor het overgrote deel uit auto's die op fossiele brandstof rijden. Stekkerauto's waren begin dit jaar goed voor slechts 3,1 procent van alle personenauto's. Mogelijk zorgt Europese regelgeving voor een snelle omslag. De Europese Commissie wil dat autofabrikanten vanaf 2035 alleen nog volledig elektrische modellen afleveren.
Voordeliger als zakenauto
Uit internationaal onderzoek van LeasePlan blijkt ondertussen dat elektrische zakenauto's met name in het middensegment al voordeliger zijn qua kostprijs dan benzine- en dieselauto's. Nederland behoort wel tot de duurste landen in Europa om een auto te rijden, aldus de Car Cost Index 2021 van de leasemaatschappij.
Vanaf 1 januari 2022 wordt de zakelijk bereden elektrische auto nog wat duurder, omdat de bijtelling stijgt van 12 naar 16 procent en bovendien nog maar geldt voor een aanschafbedrag tot €35.000, tegen veertig mille nu. Daarboven geldt het volle bijtellingstarief. Daarom wordt in de laatste maanden van dit jaar opnieuw een run op elektrische auto's verwacht.
Bron: ANP/LeasePlan
Gerelateerd

ING ziet tweedeling in elektrisch rijden
Particulieren kiezen steeds vaker voor occasions en hybrides, terwijl bedrijven vooral kiezen voor elektrische auto’s. Dat blijkt uit recent onderzoek van ING naar...

Tesla-topman Musk krijgt megabeloning van 29 miljard
De Amerikaanse elektrische autobouwer Tesla kent topman Elon Musk een aandelenpakket toe ter waarde van 29 miljard dollar. De megabeloning moet voorkomen dat hij...

Forse daling Europese verkoop bedrijfswagens, vooral in Nederland
De verkoop van nieuwe bestelwagens, trucks en bussen in Europa is in de eerste helft van dit jaar fors teruggelopen. De neergang deed zich vooral voor in belangrijke...

Leaserijder kiest graag voor een grijze auto
Nederlanders rijden tegenwoordig veelal in grijze en zwarte auto’s. Dat komt vooral door een sterke voorkeur van zakelijke rijders en leasemaatschappijen voor auto's...

FTM: Chinese autobouwer BYD heeft financiën niet op orde
De Chinese autofabrikant BYD (Build Your Dreams), waarvan het Europese hoofdkantoor in Schiedam is gevestigd, loopt jaren achter met het publiceren van gecontroleerde...