Europese regels om big tech in te tomen stap dichterbij
De grote internetbedrijven moeten strenger worden aangepakt, vinden de specialisten in het Europees Parlement. Ze omarmen de plannen van de Europese Commissie om de almacht van big tech, bedrijven als Facebook, Amazon, Google en Apple, te beteugelen en stellen aanscherpingen van de beoogde wetgeving voor.
Door de instemming van de Europarlementariërs die met dit onderwerp zijn belast zijn de strengere regels voor zogeheten poortwachters een stap dichterbij gekomen. Het gaat om bedrijven die websites, sociale media of andere platforms beheren die een sleutelrol hebben in de toegang tot veel diensten. Gebruikers zijn daardoor soms tot hen veroordeeld en concurrenten komen in de knel.
De Europarlementariërs willen het vizier van de nieuwe regels verbreden, zodat niet alleen de Amerikaanse reuzen maar ook bedrijven als Booking.com en Alibaba erbinnen kunnen vallen. De Europese Commissie kreeg eerder het verwijt het alleen op Amerikaanse bedrijven gemunt te hebben.
De zogeheten Verordening Digitale Markten (DMA) maakt Facebook zenuwachtiger dan ooit, denkt PvdA'er Paul Tang, die namens het Europees Parlement over de voorstellen onderhandelde. Het bedrijf heeft volgens hem met miljoenen aan lobbygeld gesmeten om Europarlementariërs aan zijn kant te krijgen, "maar het lijkt erop dat dit keer niet het grote geld gaat winnen".
"We zorgen ervoor dat big tech-platforms die hun marktpositie misbruiken eindelijk aangepakt kunnen worden", zegt Liesje Schreinemachers (VVD). "Bijvoorbeeld met hoge boetes. Als ze dan hun gedrag nog steeds niet veranderen, dan kunnen de platforms worden opgebroken." Ook moeten gebruikers volgens haar gemakkelijker kunnen overstappen naar een ander platform en moeten ondernemers minder afhankelijk worden van de grote onlinemarktplaatsen.
Big tech moet verder niet zomaar beginnende concurrenten kunnen opkopen om ze in te lijven of uit te schakelen, vinden de EU-parlementariërs. De commissie moet kunnen ingrijpen tegen zulke "killer-aankopen". En het moet verboden worden kinderen op maat gemaakte reclame voor te schotelen.
Het parlement stemt er volgende maand voltallig over en gaat dan onderhandelen over de definitieve versie met de verantwoordelijke ministers van de EU-landen. Het is de bedoeling dat de regels in 2023 ingaan.
Bron: ANP
Gerelateerd

Kabinet wil scherpere financiële keuzes in Europese meerjarenbegroting
De Nederlandse afdracht aan de Europese meerjarenbegroting dreigt te veel te stijgen door de voorstellen van de Europese Commissie. Het kabinet vindt dat er scherpere...

EU wil minder sparen, meer beleggen
De EU is van plan om Europese burgers op verschillende manieren te stimuleren om te beleggen in plaats van geld op spaarrekeningen te laten staan. Het zogenoemde...

Huidige infrastructuur EU remt economische groei
De EU investeert jaarlijks twee tot drie procent van het bbp in infrastructuur. Eind vorige eeuw was dat nog gemiddeld vijf tot zeven procent. Dat remt de economische...

VS en EU sluiten handelsdeal met algemene heffing van 15 procent
De Amerikaanse president Donald Trump heeft een handelsakkoord bereikt met voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie. De aankondiging komt minder...

ERK: nadruk bij EU-leningen moet op concrete resultaten liggen
Als de Europese Commissie nieuwe leningen voor EU-lidstaten aangaat, moet er een duidelijk verband zijn tussen financiering en resultaten. Ook moeten de risico's...