Grote bedrijven willen fossielvrij wagenpark in 2025
Grote bedrijven, waaronder ook Deloitte, KPMG en PwC, willen in 2025 een volledig fossielvrij wagenpark hebben. De ondernemingen beloven de komende jaren samen 23.000 leaseauto's aan hun werknemers te verstrekken die geen CO2 uitstoten.
De bedrijven zijn verenigd in 'Anders Reizen', een coalitie die de CO2-uitstoot van zakelijk reizen met 50 procent wil verminderen in 2030, ten opzichte van 2016.
Volgens Hugo Houppermans, directeur van het netwerk, zorgt de coronacrisis voor een versnelling van een trend die al langer is ingezet. Zo werken mensen door de pandemie veel meer thuis. "Nieuwe manieren van samenwerken vragen om een herdefinitie van de manier van werken en van reizen. Het moment om vervolgstappen te zetten voor een duurzaam mobiliteitsbeleid is aangebroken."
Leasecontracten
Werkgevers worstelen met de looptijd van hun leasecontracten, maar dat hoeft geen probleem te zijn, stelt Houppermans. "Je kunt als bedrijf kortere leasecontracten afsluiten voor fossiele auto’s zonder meerkosten. Op die manier kan sneller overgestapt worden. De markt van elektrische auto’s ontwikkelt snel."
Opmerkelijk genoeg is de verkoop van nieuwe elektrische auto's in het eerste kwartaal van dit jaar juist gehalveerd. Dat komt onder meer omdat veel elektrische auto's nog net voor de jaarwisseling op kenteken zijn gezet, om te profiteren van een lagere bijtelling. Wat de effecten van de coronacrisis zijn voor de leasemarkt op langere termijn is nog niet helder; de sector verwacht dat meer werkgevers zullen kiezen voor een mobiliteitsbudget in plaats van het verstrekken van een leaseauto. De markt voor private lease groeit nog wel.
Business case
Volgens Houppermans wordt de business case voor elektrisch rijden wel interessanter. "De operationele kosten van elektrische auto’s kunnen al lager zijn dan de fossiele auto. Mijn advies is om dit snel voor je organisatie in kaart te brengen."
Het Ander Reizen-netwerk bestaat uit zeventig werkgevers die in totaal ruim een half miljoen werknemers vertegenwoordigen. Grote bedrijven die deelnemen zijn onder meer Shell, Vattenfall, Eneco, ABN Amro, ING, Rabobank, Aegon, Deloitte, KPMG, PwC, HaskoningDHV en de Schiphol Group.
Gerelateerd

Zakelijke rijders vrezen einde aan keuzevrijheid leaseauto
Het demissionaire kabinet wil vanaf 1 januari 2027 een extra belasting invoeren op alle zakelijke leaseauto's die niet volledig elektrisch zijn. Deze 'pseudo-eindheffing'...

Onderzoek EY: winst grote autobouwers sterk gedaald in eerste helft
De winsten van de grootste autobouwers ter wereld zijn in de eerste helft van dit jaar sterk gedaald. Volgens onderzoek van EY ging de gezamenlijke winst voor belastingen...

Kabinet stelt nationale CO2-heffing voor industrie buiten werking
Het demissionaire kabinet stelt de nationale CO2-heffing voor de industrie buiten werking. Een Kamermeerderheid onder aanvoering van het CDA drong al eerder aan...

KPMG: Automobielsector worstelt met businessmodel
De internationale auto-industrie staat onder druk en bedrijven worstelen om zich aan te passen. Eén op de drie topmensen uit de sector verwacht dat hun bedrijfsmodel...

Lichte daling verkoop nieuwe auto's in augustus
In augustus zijn in Nederland 26.663 nieuwe personenauto's op kenteken gezet. Dat is een daling van drie procent ten opzichte van vorig jaar. Hybride modellen zijn...