Shell benoemt duurzaamheidsdirecteur, maar maakt misleidende reclame over energietransitie
Energieconcern Shell heeft de Brit Ed Daniels benoemd als directeur 'strategie, duurzaamheid en bedrijfsrelaties'; een nieuwe functie binnen de raad van bestuur van het concern. Ondertussen is opnieuw een klacht tegen de ‘groene’ reclamecampagne van Shell gegrond verklaard.
Ed Daniels werkt sinds 1988 voor Shell in verschillende functies en was de laatste jaren nauw betrokken bij de plannen van het energieconcern om in 2050 geen CO2 meer uit te stoten. "Op weg naar ons doel om een net zero emissions concern te worden, leggen we extra nadruk op de relatie met alle stakeholders bij de vele complexe problemen en kansen die verband houden met de energietransitie", aldus ceo Ben van Beurden.
Op de plannen van Shell valt het nodige af te dingen, zo bleek ook in het voorjaar van 2021. Controlerend accountant EY zette vraagtekens bij Shell’s belofte om te opereren in lijn met de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs.
Reclame te rooskleurig
Ondertussen noemt de Reclame Code Commissie (RCC) een reclamecampagne van Shell, waarin het concern zichzelf neerzet als "één van de grootste aanjagers van de energietransitie in Nederland", misleidend en "te rooskleurig". Shell geeft een "onjuist beeld" van de bijdrage die het concern daadwerkelijk levert aan de energietransitie.
Het bedrijf heeft wel aannemelijk gemaakt "dat zij investeert in diverse projecten die bijdragen aan de energietransitie", maar tegelijkertijd houdt Shell grootschalige investeringen in fossiele brandstoffen in stand. Een woordvoerder van het concern wijst erop dat het de afgelopen twee jaar voor vier miljard euro aan investeringen in de Nederlandse energietransitie heeft aangekondigd. "En er staat nog heel wat op stapel."
In mei vorig jaar verloor Shell een spraakmakende rechtszaak van Milieudefensie over de klimaatplannen van het concern. Die gingen volgens de rechter niet ver genoeg.
Gerelateerd

Milieudefensie: 'Toekomst bedrijven op het spel zonder goed klimaatplan'
Bedrijven zetten hun eigen toekomst op het spel als ze geen klimaatplan in lijn met het klimaatakkoord van Parijs hebben, zegt Milieudefensie. De organisatie wijst...

Geen internationaal akkoord over minder plasticproductie
De 185 landen die in Genève bij elkaar kwamen om een bindend internationaal verdrag over de bestrijding van plasticvervuiling op te stellen, zijn niet tot een akkoord...

Investeringen in circulaire economie verdienen meer aandacht
Investeringen in bedrijven die zich bezighouden met de circulaire economie blijven achter, na duidelijke groei in de periode 2018 tot 2023. De piek voor investeringen...

Minder bedrijven investeren in verduurzaming
Minder bedrijven investeren dit jaar in verduurzaming van de activiteiten in vergelijking met vorig jaar. Iets meer dan 64 procent van de bedrijven investeert in...

Klimaatvriendelijke investeringen in vier jaar 80 procent omhoog
Nederland is de afgelopen jaren in rap tempo meer gaan investeren in klimaatvriendelijke technieken, van elektrische auto's tot zonnepanelen en van warmtepompen...