NRC: 'Top Rabobank wist al jaren van gebrekkige aanpak witwassen'
In 2014 trekt de interne accountant bij Rabobank aan de bel over het tekortschieten van de aanpak van witwaspraktijken. Het duurt dan nog jaren voordat de bank de problemen weet aan te pakken en publiekelijk erkent dat het toezicht op klanten ontoereikend is.
Dat meldt NRC. In 2019 maakte Rabobank bekend dat De Nederlandsche Bank (DNB) een boete oplegt aan de bank vanwege tekortkomingen bij de aanpak van witwassen, en in 2021 volgt een tweede boete. Uit onderzoek van NRC blijkt echter dat de interne accountant al in 2014 aan de bel trekt. In november 2016 start een nieuwe compliance officer, afkomstig van EY, en volgens NRC wijst die de top van de bank er wederom op dat de bank te weinig doet om witwassen te voorkomen en dat een boete van DNB waarschijnlijk onvermijdelijk is.
Volgens de krant liep de bank tegen allerlei problemen op bij de witwasaanpak, zoals een tekort aan ervaren analisten, hoge werkdruk, concurrentie tussen banken om goed personeel, en accountmanagers die hun vaste klanten niet te veel willen lastigvallen.
Rabobank zegt niet te willen reageren op vragen over de interne accountant die in 2014 al op de problemen wees.
Gerelateerd

Miljoenenboete voor bunq om tekortkomingen bij witwascontroles
De Nederlandsche Bank (DNB) heeft onlinebank bunq een boete van 2,6 miljoen euro opgelegd om ernstige tekortkomingen bij zijn aanpak om witwassen te voorkomen. Volgens...

Aanklagers in België openen onderzoek naar ING België
Openbaar aanklagers in België hebben een onderzoek geopend naar ING België, bevestigt een woordvoerder na berichtgeving van Le Soir. De stap houdt verband met een...

Nieuwe defensiebank gaat NAVO-landen helpen
Een speciale 'defensiebank', de Defence, Security and Resilience Bank (DSRB), moet NAVO-landen en hun bondgenoten gaan helpen bij het financieren van hun defensiebehoeften....

€ 33.900 boete voor accountant sexsauna
De BFT-boete voor een accountantskantoor in het Limburgse Reuver, Kessel en Amstenrade is definitief. Het kantoor heeft ten onrechte enkele ongebruikelijke transacties...

Wereldbank: 1,3 miljard mensen zonder bankrekening
Wereldwijd hebben nog altijd 1,3 miljard volwassenen geen toegang tot een bankrekening of andere formele financiële diensten. De toegang tot digitale betaalsystemen...