Verkoop van nieuwe auto's in Europa opnieuw flink gedaald
De verkoop van nieuwe personenauto's in de Europese Unie is in mei opnieuw gedaald. De verkoop zakte vorige maand met ruim elf procent in vergelijking met een jaar eerder, tot 791.546 auto's. Ook in Nederland daalt de verkoop van nieuwe personenauto's. Dat heeft gevolgen voor de vergroening van het wagenpark.
Het is volgens de Europese brancheorganisatie ACEA de tiende maand met een daling op rij. Van grote merken als Volkswagen, Citroën, Peugeot, Renault, Fiat, BMW en Volvo werden in Europa veel minder auto’s verkocht. De autoverkoop staat onder druk door de hoge inflatie, waardoor consumenten voorzichtiger zijn geworden met het doen van grote aankopen.
Ook de aanhoudende problemen in de toeleveringsketens, zoals de chiptekorten, zetten een rem op de verkoop. De levering van nieuwe auto’s loopt daardoor vertraging op. In de grootste Europese automarkten Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje ging de verkoop omlaag. Over de eerste vijf maanden van dit jaar nam de EU-verkoop met 13,7 procent af, tot 3,7 miljoen auto's.
Nederland
In Nederland kromp de verkoop in mei met 7,4 procent tot 23.507 nieuwe passagiersauto's, bleek recent ook uit cijfers van Bovag, RAI Vereniging en RDC datacenter. Voor Nederland meldt ACEA over de periode januari tot en met mei een verkoopdaling met bijna vijf procent, tot 123.811 auto's.
ING Research verwacht dat het aantal nieuwe registraties in Nederland dit jaar met vier procent daalt naar 310.000. Dat is het laagste niveau sinds 1967. "Slechts 3,5 procent van de vloot wordt in 2022 vervangen door nieuwe instroom en het aandeel oudere auto’s neemt steeds verder toe", concludeert ING.
De dalende verkoop van nieuwe personenauto's heeft ook gevolgen voor de vergroening van het Nederlandse wagenpark. Nieuwe auto's zijn meestal zuiniger en schoner.
Elektrisch rijden
Het aandeel volledig elektrische auto’s groeit dit jaar naar verwachting in de Nederlandse verkoop wel tot 22 procent van het totaal. Bedrijven zijn daarbij de drijvende kracht. "Hoewel de fiscale voordelen voor zakelijke rijders minder groot zijn, stimuleert een steeds groter deel van de bedrijven elektrisch rijden", aldus ING. "Vooral grotere bedrijven hebben de ambitie om de transitie op weg naar 2025 fors op te voeren." Accountantskantoren gaven eerder al aan de omschakeling naar elektrisch rijden te stimuleren.
Door de hoge brandstofprijzen neemt de interesse voor elektrische auto’s ook bij particulieren toe. Volledig elektrische auto’s zijn in aanschaf nog steeds duur en het aanbod aan gebruikte elektrische auto’s is beperkt, daarom groeit de belangstelling voor private lease. Voor particulieren zijn plug-in hybrides vaker een eerste stap.
Volgens ING Research valt het voordeel per gereden kilometer voor elektrisch rijden tegen, omdat ook de elektriciteitsprijzen het afgelopen jaar sterk zijn gestegen. Snelladen langs de snelweg is naar verhouding goedkoper geworden ten opzichte van een jaar terug, maar bij thuisladen is dat lang niet altijd het geval, stelt ING.
Bron: ANP/Bovag/ING/Accountant
Gerelateerd
Interesse om elektrisch te rijden gedaald
Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden.
Dreiging van hogere bijtelling zorgt weer voor run op elektrische auto's
De verkoop van nieuwe elektrische auto's is in november fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders...
Autoverkopen in EU stijgen voor vierde maand op rij
Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het...
Mobiliteit verandert door ESG, inclusiviteit en stijgende kosten
Internationale mobiliteit verandert in hoog tempo onder invloed van duurzaamheid, inclusiviteit, kostenstijgingen en strengere regelgeving. Organisaties moeten hun...
Meer auto's, maar minder kilometers per bestuurder sinds corona
Nederlandse automobilisten reden vorig jaar gemiddeld bijna 6 procent minder kilometers dan in 2019, voordat de coronacrisis uitbrak.
