Oob

AFM maakte Cyprusroute bekend daags na vervallen berisping betrokken accountant

De accountant die sinds 8 februari 2024 namens het Cypriotische accountantskantoor GCP Audit de jaarrekeningcontrole van drie beursfondsen zal uitvoeren, is in 2014 tuchtrechtelijk berispt. Op de dag dat de melding van dat oordeel uit het register is geschrapt, besloot de AFM de Cyprusroute openbaar te maken.

Wilbert Geijtenbeek

Sinds februari telt de Nederlandse accountancy een achtste kantoor dat de jaarrekeningen van organisaties van openbaar belang (oob's) mag controleren. Na de Portugalroute, die vorig voorjaar werd geopend door het kantoor Cravo Fortes Antão (CFA) in vissersstadje Aveiro, heeft ook het Cypriotische kantoor GCP Audit in de badplaats Larnaca een vergunning van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) gekregen.

Dat laatste bleek uit het register auditkantoren uit andere lidstaten, dat de externe toezichthouder op 8 februari een update gaf. In het register staan de in andere EU-lidstaten gevestigde kantoren vermeld, die onder lokaal (respectievelijk Portugees en Cypriotisch) toezicht op de Nederlandse auditmarkt oob's bedienen. De jaarrekeningcontrole wordt gedaan door in het Nederlandse accountantsregister ingeschreven gekwalificeerde RA's.

De mogelijkheid voor buitenlandse kantoren om de streng bewaakte Nederlandse controlemarkt te betreden ligt al bijna twee decennia vast in Europees recht (specifiek: Richtlijn 2006/43/EG van 17 mei 2006). Sinds 2017 maakt het ook deel uit van de Nederlandse wet (Wta, artikel 11 en 12). Zie voor meer details hierover de eerdere reconstructie van de totstandkoming van de Portugalroute.

Dankzij Brussel is de markt een gelijk speelveld. Wat een Portugees accountantskantoor van enkele tientallen medewerkers en een omzet van € 2,5 miljoen mag, mag een Cypriotisch kantoor ook. Maar wat weten we eigenlijk van ons achtste oob-kantoor op Cyprus?

Streetview 1

Streetview

GCP Audit is gevestigd op Zakinthou 2 in Larnaca, tegenover de Splish Splash Car Wash en dichtbij kiosk Hell.

Cyprus is het nieuwe Portugal

De basisinformatie is te lezen in het register auditkantoren uit andere lidstaten van de AFM. Ten tijde van de vergunningsaanvraag bij de AFM, in januari 2023, was GCP Audit nog op een ander adres gevestigd. Tegenwoordig is het kantoor iets oostelijker gelegen in Larnaca, aan de oostkust van Cyprus. Het huidige kantoor ligt aan de Zakinthos-straat. Volgens Google Maps houdt op hetzelfde adres de firma 'Your EU Visa' kantoor.

GCP Audit is geregistreerd als accountantskantoor bij Σύνδεσμος Εγκεκριμένων Λογιστών Κύπρου (Instituut voor geregistreerd openbaar accountants van Cyprus, ofwel ICPAC of SELK). SELK beheert een vergunningenregister voor accountantskantoren, waarin een kleine achthonderd kantoren zijn opgenomen. In die lijst is ook de registratie van GCP Audit te vinden, onder nummer E324/A/2013. Eigenaar is Giorgos Panayiotou, die met zijn collega Anthos Moyseos geregistreerd is in het accountantsregister van het eiland, dat zo’n elfhonderd accountants telt. Moyseos is bij de Britse Association of Chartered Certified Accountants geregistreerd en Panayiotou heeft in het verleden voor PwC gewerkt.

Kansen in de polder

In een email laat Panayiotou weten dat GCP Audit ruime internationale ervaring heeft: "its clients portfolio includes large international groups." GCP Audit ziet met dat track record kansen om zijn diensten internationaal uit te breiden. "We have researched the Netherlands audit profession and possibilities of entering the market based on various statements, reports and public releases indicating the apparent shortage of statutory auditors specifically for PIE audits and large private companies. We have considered in detail the legal, corporate, quality assurance, independence and reporting requirements existing in the Netherlands for PIEs."

Als concurrent van de big four, BDO en Mazars ziet GCP Audit genoeg kansen in de polder. GCP Audit wil een "inhouse team of professional qualified personnel with wide practical experience and expertise" optuigen. De leden van dat team moeten een brede ervaring met de jaarrekeningcontrole van oob's hebben en een opleiding als Britse en Amerikaanse accountant, aangezien Cyprus volgens Panayiotou geen eigen professionele kwalificatie kent. "To be licensed as a statutory auditor one must possess professional qualifications and practising certificates from the accountancy bodies of the United Kingdom and the United States of America and other reputable jurisdictions." Zelf stelt Panayiotou ook de "professional qualification of a fellow chartered accountant and practising certificate of the institute of Chartered Accountants in England and Wales" (ICAEW) te voeren. In het register van die organisatie is zijn naam overigens niet opgenomen.

Maar welk klantenportfolio?

Op de vraag welke "large international groups" GCP Audit tot dusver heeft bediend, wilde Panayiotou geen antwoord geven. "You should be aware that the client-auditor relationship is strictly private and confidential and in accordance with the IESBA Code of ethics for professional accountants does not permit us to divulge any information whatsoever." Het Europees recht schrijft echter voor dat auditfirma's in de Unie verplicht zijn (zie Artikel 13 van Handreiking 537/2014) tot publicatie van een jaarlijks transparantieverslag, waarin onder meer omzetgegevens, informatie over de kwaliteitsreview en de remuneratie worden vermeld. En bovendien een "lijst van de organisaties van openbaar belang waarbij de wettelijke auditor of het wettelijke auditkantoor het afgelopen jaar wettelijke controles van financiële overzichten heeft uitgevoerd" (Artikel 13, lid 2.f).

Op de website van GCP Audit is dat verslag niet vindbaar - iets wat het Cypriotische kantoor onderscheidt van zijn Portugese concurrent CFA, dat de transparantieverslagen (weliswaar tot 2021) keurig online heeft gepubliceerd. Panayiotou laat weten dat hij "in the process of publishing our transparancy report" is en dat hij verwacht dat die publicatie "in the near future" zal geschieden.

Daarmee is niet vast te stellen of de rechtspersoon GCP Audit de jaarrekeningcontrole van organisaties van openbaar belang, waar dan ook, heeft bediend. Ook dat is een verschil tussen het Cypriotische GCP Audit en het Portugese CFA, dat ten minste kan aantonen een lokale ziekenhuisinstelling in het verleden te hebben geaudit.

Eenmanszaak?

Dat betekent niet dat het spoor hier ophoudt. De onderneming heeft namelijk ook een registratie in het Cypriotische handelsregister, onder nummer HE289346. Daar zijn aanvullende gegevens over aandeelhouderswijzigingen, vestigingsadressen, statuten en jaarstukken op te vragen. Het Cypriotische handelsregister heeft een notoir slecht onderhouden databank, waarin volledigheid nooit is gegarandeerd. Zo heeft GCP Audit zijn jaarrekening tot en met boekjaar 2022 keurig gedeponeerd. Maar in het handelsregister van Cyprus, dat wordt beheerd door het Departement van ondernemingsregistratie en intellectueel eigendom (DRCOR), zijn alleen de jaarrekeningen tot en met boekjaar 2017 te vinden.

Schema winst-en-verliesrekening

Winst-en-verliesrekening GCP Audit voor boekjaar 2017

In dat jaar zette GCP Audit € 107.250 om en genereerde het een nettowinst van € 28.316. De kosten gingen voor nagenoeg de helft op aan het salaris van de ene werknemer van de firma. Het heeft er dan ook alle schijn van dat GCP Audit tot recent een eenmanszaak is geweest - niet vreemd voor een versnipperde markt, waarin opgeteld 1.100 accountants werkzaam zijn bij in totaal net geen achthonderd werkgevers. Een recente jaarrekening wilde de eigenaar niet delen en het handelsregister was onbereikbaar.

Foto: streetview Larnaca

Op dit adres in Larnaca, in het kantoorpand boven mini-market Stroumphakia, ofwel, ‘De Smurferette' was GCP Audit tot afgelopen zomer gevestigd.

Het dralen van de AFM

Ten tijde van de vergunningsaanvraag, in januari 2023, was GCP Audit nog gevestigd op een adres aan de Griva Digeni-straat in Larnaca. In de zomer verhuisde het naar de Zakinthos-straat. Op het moment van die verhuizing naar het huidige kantoor was de vergunningaanvraag van CFA in Portugal allang goedgekeurd. Dat kostte de AFM nog geen drie maanden. Voor de toekenning van de vergunning van de Cypriotische controlepraktijk nam de toezichthouder viermaal zo lang de tijd - liefst een jaar en een maand kostte het de AFM om het kantoor in het register auditfirma's uit andere lidstaten op te nemen. Dat leverde de beursfondsen die van de diensten van GCP Audit gebruik willen maken hoofdbrekens op. Die fondsen liepen in januari tegen de deadline van Euronext aan, dat zonder gecontracteerde accountant met een geldige vergunning tot januari nog van zins was de beursnoteringen van legehulsfonds Lavide, CO₂-projectontwikkelaar DGB en vastgoedfonds Bever te schrappen.

Of de AFM vanwege de bovenstaande informatie van het Cypriotische kantoor zijn goedkeuring zo lang heeft gerekt, is niet duidelijk. Het kostte belangenclub MidkapNL, die door Value8-ceo Peter Paul de Vries wordt voorgezeten, een succesvolle campagne van persberichten om bij het uitblijven van het stempel van de AFM toch Euronext mee te laten bewegen met het afzien van de delistingprocedure. Euronext ging op 8 januari 2024 overstag en liet de betrokken drie beursfondsen weten dat het "vanwege het ontvangen van een getekende opdrachtbevestiging voor de controle van de jaarrekening 2024 door een oob-accountant die een registratie in NL heeft aangevraagd en waarvan de verwachting is dat de registratie op korte termijn zal plaatsvinden", van het schrappen van de notering is afgezien.

Het leek erop dat Euronext op 8 januari al wist wat de AFM exact een maand later zou melden: dat het akkoord was met de vergunningverstrekking aan GCP Audit. Waarom wachtte de AFM dan toch nog zo lang? De toezichthouder beroept zich op zijn wettelijke geheimhoudingsplicht en kan geen antwoord geven op die vraag.

Een ontsmet blazoen

Die lange bedenktijd die de AFM nam, viel ook de betrokken accountant op. Dat is niet Giorgos Panayiotou maar Marc Lodder, die namens GCP Audit de controleverklaringen van de drie beursfondsen mag ondertekenen. Lodder uitte in het FD zijn verbazing over het langdurige wikken en wegen van de externe toezichthouder en "verwees door naar de AFM voor uitleg".

Toch is er een voor de hand liggende verklaring. De datum van donderdag 8 februari 2024 is voor de betrokken accountant zelf namelijk zeer gunstig geweest. Wie elders op de site van de AFM diens naam zoekt, vindt de volgende verwijzing naar een tuchtrechtelijke maatregel.

Screenshot AFM-site

Desgevraagd laat Lodder zelf weten dat er geen "tuchtmaatregelen zijn geregistreerd" tegen hem. Een foutje op de site van de toezichthouder?

Toch niet. Lodder heeft wel degelijk een tuchtrechtelijke sanctie ontvangen op 7 februari 2014, blijkt bij navraag bij de Accountantskamer, die opmerkt dat de onderliggende uitspraak niet eerder is gepubliceerd. Het vonnis, dat in handen is van de auteur van dit artikel, betreft een berisping uit de tijd dat de accountant nog werkzaam was voor het inmiddels niet meer bestaande kantoor Lodder & Co. Lodder kreeg de sanctie in 2011 voor het "onvoldoende kritisch en met onvoldoende diepgang" uitvoeren van zijn controles van een internationaal actief handelsbedrijf in briketten. De sanctie werd in hoger beroep door het College van Beroep voor het bedrijfsleven bekrachtigd.

Op 7 februari 2014 werd de sanctie dan ook opgenomen in het accountantsregister. Daar zou de melding - zoals elke tuchtrechtelijke melding in het register - voor de periode van tien jaar voor elke raadpleger van het register vindbaar blijven.

Donderdag 8 februari 2024 was de dag waarop het registerfiche van Lodder werd bevrijd van de desbetreffende berisping. En juist op die dag ging de AFM, dertien maanden na de aanvraag, over tot publicatie van Lodders registratie in het register auditfirma's van andere lidstaten. Die dag werd Lodder een bekend accountant en de vertegenwoordiger van de Cyprus-route. Over het vonnis was nergens iets te lezen.

En dat is een opvallende samenloop van omstandigheden. Voor wie let op de opmaak van het register: het kolommetje 'tuchtrechtelijke uitspraak', dat bij het Portugese CFA nog als vanzelfsprekend is opgenomen in het vakje met informatie over de betrokken accountants, ontbreekt in de opgemaakte pagina met informatie over de aan het Cypriotische GCP Audit verbonden accountant. Het schrappen van die kolom is een opmaakkeuze geweest van een bij de AFM werkzame ambtenaar.
Dit alles roept de vraag op: Werkte de AFM bewust mee aan de natuurlijke ontsmetting van het blazoen van een accountant? Al of niet op verzoek van de betrokkenen?

Een vergezochte verklaring, aldus een woordvoerder van de AFM, die ontkent dat de keuze voor deze datum het gevolg is van een verzoek van een van de betrokkenen. "Die schijn wordt misschien gewekt door die twee data die toevallig op elkaar passen. Maar soms is iets gewoon toeval."

Wilbert Geijtenbeek is als financieel-economisch onderzoeksjournalist gespecialiseerd in de accountancy. Hij duikt graag in financiële publicaties van ondernemingen, onderzoekt opvallende passages uit de stukken, zoekt uit hoe het zit en licht dat toe in zijn bijdragen. Tips over opvallende jaarrekeningen of andere financiële publicaties ontvangt hij graag in de vorm van een DM via zijn LinkedIn-pagina.

Gerelateerd

21 reacties

Philip Elsas

Wat betreft Arnout's zorg: 't Kan toch 'n èn-èn worden?

Eerst steunen op (zoals nu), maar met ook drilldown bevoegdheid in precies omschreven omstandigheden (tekortschietend intern toezicht). 't Is dan niet strijdig met, maar 'n verfijning op, huidige wetgeving.

'n Tweede aandachtspuntje is dan of NL 'moet' wachten op EU. Wel zo netjes natuurlijk. Maar als 't te lang duurt - in afwachting van EU navolging - dan toch niet schuwen om ongepast voorop te lopen?

Ron Heinen

Quote uit het artikel: "Donderdag 8 februari 2024 was de dag waarop het registerfiche van Lodder werd bevrijd van de desbetreffende berisping. "

Wanneer je zoekt op M.A.Lodder, zie

https://www.afm.nl/nl-nl/sector/registers/zoek?q=M.A.%2520Lodder&start=1

dan krijg je (nog steeds) de tekst welke ook in het artikel te vinden is:

"Sancties DetailsM.A. Lodder Naam M.A. Lodder; Tuchtrechtelijke maatregelen Naam Aard tuchtrechtelijke maatregel Moment van ingang Einddatum M.A. LodderAard tuchtrechtelijke maatregel BerispingMoment van ingang 07 feb 2014"

Jan Bouwens

@Albert Het zwakketoezicht op de buitenlandse accountant en het sterker toezicht op dein Nederlang gevestigde accountant sterkt het marktargument. De Cyprusroute vormt een zwak signaal naar de markt en naar alle stakeholders.

Sjoerd Kurstjens

@Philip Elsas ik weet niet of de VOC (ondanks dat iedereen graag terug in de tijd lijkt te willen) het juiste voorbeeld voor een nog te bewijzen Nederlandse audit traditie is - zie De Korte, 1984, p. 6: ‘Rekening en verantwoording aan de participanten (aandeelhouders) heeft nimmer plaatsgevonden’

Albert Bosch

Ik heb begin juni 2023 de AFM een paar rechttoe-rechtaan vragen gesteld over de rol en bevoegdheden van de AFM inzake toezicht op buitenlandse accountantsorganisaties met een OOB-vergunning en een registratie in Nederland. Een van de vragen was bijvoorbeeld: “Heeft de AFM de bevoegdheid om een dossierreview te doen op een uitgevoerde OOB-controle door een auditkantoor uit een andere lidstaat?”

Ik heb wel reactie van de AFM ontvangen, maar geen concrete antwoorden. De reactie bestond voornamelijk uit een verwijzing naar Wta artikel 12e en de EU Richtlijn 2006/43/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 mei 2006.

In de AFM publicatie ‘Trendzicht 2024’ (november 2023) schrijft de AFM hierover: “Een aandachtspunt is echter dat de AFM van accountantsorganisaties uit een andere lidstaat geen toezicht kan houden op het stelsel van kwaliteitsbeheersing en de integere bedrijfsvoering. Dit leidt tot risico’s wat betreft de kwaliteit van de controle. Bovendien is voor deze buitenlandse OOB-accountantsorganisaties de geschiktheidsregelgeving voor (mede) beleidsbepalers niet van toepassing en hoeven zij geen rvc in te stellen.”

Inmiddels is dus op de website van de AFM vermeld dat de AFM wel dossieronderzoeken mag doen, maar dat het toezicht op het stelsel bij de lokale toezichthouder ligt. In de loop van de tijd wordt e.e.a. langzaamaan duidelijk(er).

Dit laat onverlet dat er m.i. nog wel een toezicht vacuüm resteert. Waarom zou de AFM toezicht uitvoeren op een OOB-controle door een buitenlandse vergunninghouder, als de AFM vanuit haar toezicht daar niets mee kan? Ja, een tuchtzaak starten (gebeurt vrijwel niet) en de bevindingen doorgeven aan de lokale toezichthouder. Maar als de lokale toezichthouder te maken heeft met een soortgelijke wet als de Wta, dan mag die toezichthouder op basis van dossierreviews geen conclusies trekken over het stelsel. Per saldo dus een toezicht vacuüm.

Wellicht dat de markt dat oplost, maar markten werken niet perfect.

Alexander Vissers

Voor het toezicht op de auditkantoren van organisaties van openbaar belang geldt in de eerste plaats hoofdstuk II van de Verordening die rechtstreekse werking heeft , met name art. 26. Voor toezicht op alle auditkantoren geldt Richtlijn 2006/43/EG (laatstelijk gewijzigd 5 jan 2024). Art. 34 bepaalt dat het auditkantoor in de lidstaat van oorsprong is onderworpen aan een kwaliteitsbeoordeling en aan toezicht op controles in de lidstaat waar de controle wordt uitgevoerd. Verder regelt de Verordening de samenwerking bij toezicht op auditkantoren die in meerdere lidstaten werkzaam zijn. De toepasselijke regelgeving is die van de lidstaat van oorsprong, dus Nederland moet materieel t.a.v. het kwaliteitsstelsel en ten aanzien van het toezicht de Cypriotische regelgeving respecteren (Ril 2006/43/EG art. 34 lid 1 eerste alinea). Het is daarom niet zo heel erg relevant wat er in de Wta staat voor de beoordeling. Wel is relevant wat er in de Verordening staat en wat er in de Cypriotische wet staat ten aanzien van de regelgeving en het stelsel van publiek toezicht. Ik zou iedereen willen verzoeken niet te verwijzen naar websites van de AFM die geen verwijzing naar artikel en artikellid vermelden. Ga naar de bronteksten en lees de Verordening en Richtlijn in meerdere talen. Art. 12f Wta is ook daarom in strijd met hoger recht, met name art. 3 bis en art 34 van de Richtlijn. Zoals ik steeds weer moet herhalen is er geen probleem met betrekking tot de wettelijke controle van de jaarrekening van ondernemingen maar wel met betrekking tot de wet- en regelgeving met betrekking tot de wettelijke controle, de wettelijk auditor, het auditkantoor en het toezicht.
@ Albert Bosch:ik begrijp je dilemma maar ik denk dat de markt je bedenkingen kan wegnemen. Bij een zekere grootte hoort een minimum reputatie van het auditkantoor. In 1980 werden beursfondsen van enige omvang ook al door de (rechtsvoorgangers van ) de huidige OOB kantoren gecontroleerd.

Ron Heinen

Aansluitend op de link gegeven in de vorige reacties is op de link

https://www.afm.nl/en/sector/registers/vergunningenregisters/accountantsorganisaties/details?id=542F7152-C9FC-EA11-8102-005056BB0C82

ook achtergrond info te vinden.

Arnout van Kempen

Beoordeelt natuurlijk

Arnout van Kempen

Dat de AFM individuele dossiers beoordeeld is uitsluitend ter toetsing van het kwaliteitsstelsel. De AFM heeft *dus* ook geen handhavingsinstrumentarium. Ze kan inderdaad signalen doorgeven naar andere lidstaten. En in Nederland kan de AFM een tuchtklacht indienen. Dat is fundamenteel iets anders dan bestuursrechtelijke handhaving.

Dat de AFM dat toezicht wel wilde uitvoeren is waar, dat was volgens de rechter onrechtmatig. Dat de AFM dat toezicht alsnog kan gaan krijgen bij komende wetgeving is ook waar. Het neemt niet weg dat de wetgever zich 20 jaar geleden niet vergist heeft. Eerder vrees ik dat de huidige wetgever de logica van het toen ingevoerde model over het hoofd gaat zien. Maar zo werkt democratie en beïnvloeding nu eenmaal: de NBA en haar leden maken meer publiek geluid, de AFM is wat effectiever bij de minister.

Maar gelukkig is nationale trots belangrijker dan een goed, logisch, genuanceerd toezichtstelsel, dus ik neem aan dat Nederlandse accountants vol trots de prijs gaan betalen.

{/sarcasme}

Arnout van Kempen

De denkfout die maar blijft terugkeren: de AFM houdt geen toezicht op wettelijke controles. Men leze de wet.

Het Europese stelsel zit heel logisch en heel gezond in elkaar. Alle lidstaten houden toezicht op de keslitritsstelseld van “hun” accountantsorganisaties. Het zijn de accountantsorganisaties die toezicht houden op de individuele accountants en op de individuele controles.

Voor Nederland nog eens glashelder bevestig in de rechtszaken die PwC en EY winnen van de AFM.

Als “we” vinden dat Portugal en Cyprus onvoldoende toezicht houden, dan hoort ederlsnd dat in de EU op te pakken. Het past niet dat op te lossen door een eigen koers te varen die strijdig is met het EU model waar Nederland met overtuiging mee heeft ingestemd.

Enige wetskennis, maar vooral enig inzicht in de bedoelingen van zowel Nederlandse als Europese wetgever/wetgeving zou wellicht een al te grote zelfoverschatting van en door het Nederlandse beroep kunnen verminderen.

De reden dat de AFM geen commentaar heeft op de Portugal- en Cyprus-route zou kunnen komen doordat de AFM het stelsel en de wet begrijpt.

Geert de Jonge

Wie houdt toezicht op auditkantoren uit andere lidstaten die in Nederland een registratie hebben?

Op basis van Europese regelgeving zijn auditkantoren onderworpen aan periodieke kwaliteitsbeoordelingen door de toezichthouder in de lidstaat van herkomst waar het auditkantoor is toegelaten voor het verrichten van wettelijke controles.

Het toezicht op de Nederlandse wettelijke controles die door de auditkantoren worden uitgevoerd, ligt bij de AFM. Dat betekent dat de AFM individuele wettelijke controles kan onderzoeken op de naleving van daarvoor geldende vereisten.

De AFM kan bevindingen ten aanzien van individuele wettelijke controles verstrekken aan de toezichthoudende instantie in de lidstaat van herkomst, die de bevindingen kan betrekken in haar toezicht op het auditkantoor, bijvoorbeeld voor het toezicht op het stelsel van kwaliteitsbeheersing van het auditkantoor.

Aldus de website van de AFM. Wel handig om te weten omdat je dit uit 12f WTA niet zo gemakkelijk opmaakt.

Uit de inschrijving van slechts een externe accountant meen ik te mogen opmaken dat ze op Cyprus geen verplichte waarnemingsregeling kennen zoals bij ons. Daar zit dan wel een risico m.b.t. continuïteit.

Ron Heinen

https://www.afm.nl/~/profmedia/files/registers/register-auditkantoren-andere-lidstaten.pdf

is de registratie in Nederland van alle auditkantoren uit andere lidstaten.

Hierop is Marc Lodder te vinden:

Naam beroepsorganisatie: NBA

Inschrijvingsnummer beroepsorganisatie: 35409

Philip Elsas

Alexander: je blind vertrouwen in de (EU) wet lijkt je verstand te hebben uitgeschakeld, https://writersrebel.com/the-shaping-of-history/

Alexander Vissers

@ Jan Bouwens: precies! Maar de zo goed als lege vennootschappen waar het om gaat zijn sowieso vooral speculatieve penny stocks, de jaarrekeningen zijn zo goed als betekenisloos, de koers is puur speculatief. En de markt is veel sterker dan het toezicht het privaatrecht veel sterker dan het bestuursrecht, de markt veel sterker dan de regelgever.@ Philip Elsas: Ik lees hier Limperg, Frieling Starreveld etc. deze beste mensen hebben helemaal niets met de wettelijke controle van de jaarrekening te maken gehad. De wettelijke controle van de jaarrekening bestaat pas sinds 1989 en is door de EU genormeerd.
@peter Diekman "We" bestaan niet, Nederland bestaat niet, de wettelijke controle van OOB's is (uitputtend) gereguleerd in Verordening 2014/537/EU.
@ Wilbert Geijtenbeek: audit kantoren van andere lidstaten krijgen geen Nederlandse vergunning, ze melden zich alleen en worden ingeschreven.
De EU is decennia bezig geweest de audit markt open te breken en boekt nu eindelijk een beetje succes, misschien wel dankzij een wetgever NBA en AFM die consequent hun boekje te buiten gaan. Wat mij betreft alleen nog maar auditkantoren van landen waar het recht wel gerespecteerd wordt. Ook voor Nederlandse vergunninghouders een aanrader.

Albert Bosch

Mijn complimenten Wilbert voor dit diepgravende journalistieke huzarenstukje!

Ik heb op LinkedIn al menig discussie gevoerd over de toetreding op de Nederlandse markt van een Portugese en recent een Cyrpriotische OOB-vergunninghouder, o.a. met Peter Paul de Vries. Hij verweet mij dat ik tegen EU-regelgeving ben, want de toetreding is een gevolg van EU-afspraken. Ik heb mijn bedenkingen bij de toetreding én ik ben een voorstander van de EU en de harmonisatie van wet- en regelgeving die daarmee gepaard gaat. Mijn bedenkingen zijn ook niet vanuit marktbescherming van de OOB, al ben ik het wel met Peter Paul de Vries eens dat het aantal OOB-vergunninghouders in Nederland te klein is.

Mijn bezwaar tegen de toetredingen of wat ik problematisch vind, is dat er verschillen in toezicht op dezelfde (Nederlandse) markt ontstaan. Dat vind ik voor zowel accountantsorganisaties als gebruikers (beleggers, maatschappelijk verkeer) onwenselijk, ongeacht of de Nederlandse toezichthouder AFM strenger of soepeler is. Ik kan mij voorstellen dat de AFM dat met mij eens is, maar ook als dat niet zo is, het is redelijk stil vanuit de Vijzelgracht te Amsterdam. Of moeten we de discussie over geheimhouding van accountants wat breder trekken? De AFM werkt immers ook in het publiek belang.

Jan Bouwens

@Philip en Peter. Je kunt de markt het werk laten doen. Ondernemingen kunnen beter zaken doen als financiers, klanten, medewerkers, en alle andere belanghebbenden vertrouwen hebben in de gang van zaken. Zo gauw als dat vertrouwen te paard verdwijnt, eindigt de maatschappelijke licentie van de betrokken onderneming. De keuze voor een obscure auditor kan een teken zijn aan de belanghebbenden. Zo blijkt ook uit onderzoek. Doug Skinner en Suraj Srinivasan vinden in Japan dat bedrijven die graag hun jaarrekening aan een serieuze controle onderwerpen, vertrekken bij de accountant die niet serieus blijkt te controleren. Zie onder meer: Skinner/Srinivasan, Audit Quality and Auditor Reputation: Evidence from Japan THE ACCOUNTING REVIEW 87(5): pp. 1737-1765,

Wellicht een goed begin voor je stuk Philip!

Philip Elsas

Beste Peter,

Sterker nog: ik vraag 't mij niet alleen af, ik weet 't wel zeker dat we niet op de goede weg zijn.

Wordt 't niet 'ns tijd voor Nederland - met z'n rijke en unieke audit historie (Blokdijk, Starreveld, Frielink, Limperg en de VOC, 1602-1799) - om 'ns 'n "eigen kracht" scenario uit te werken? Als voorbeeld voor EU, USA en Asië? Ja, precies wat ASML al jaren doet, maar dan voor audit.

Peter Diekman

Europees recht of accountancyregelgeving ten spijt, ik heb zo mijn bedenkingen tegen deze ontwikkeling die we de laatste jaren zien.Ik vraag mij dus af of we daarmee op de goede weg zijn.

Jan Bouwens

Keuze staat vrij, de boodschap ook. De literatuur bevestigt dat de onderneming de haar reputatie onderstreept met de keuzes die men maakt omtrent met wie men zaken doet, waaronder de keuze voor de accountant. Onderzoek geeft aan dat de reputatie van de controlerend accountant van invloed is op de reputatie van de onderneming. Zie onder meer: Auditor–Client Compatibility and Audit Firm Selection van Stephen Brown en Robert Knechel uit 2016: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/1475-679X.12105

Alexander Vissers

Art. 3 bis lid 3 Richtlijn 2006/43/EG zoals gewijzigd door Richtlijn 2014/56/EU is heel duidelijk: de enige voorwaarde voor toelating en inschrijving van een auditkantoor in een andere lidstaat is het bestaan van de toelating in de lidstaat van herkomst. Is dat het geval dan moet het ingeschreven worden. De enige toegelaten formele eis die lidstaten mogen stellen aan de inschrijving van een auditkantoor uit een andere lidstaat is het overleggen van een certificaat van inschrijving. De eis, dat de uitvoering van wettelijke controles in de ontvangende lidstaat door een daar toegelaten wettelijk auditor geschiedt, is geen toelatingseis maar een uitvoeringsvoorwaarde. Een andere interpretatie is zowel in strijd met de letter van de Richtlijn als met de logica.Het zou goed zijn als de wetgever en AFM zich de moeite zouden getroosten de Richtlijnen goed te lezen te begrijpen en om te zetten en geen illegale voorwaarden stellen aan het inschrijven in het register van auditkantoren uit een andere lidstaat. De vraag hoort niet te luiden: wat weten we over het accountantskantoor op Cyprus maar hoe kan het dat Nederland twee soorten vergunningen heeft? Hoe kan het dat Nederland eisen aan de toelating van auditkantoren stelt die niet zijn toegelaten onder art. 3 Richtlijn 2006/43/EG? Waarom treedt Nederland het Unierecht met voeten waar het maar kan?

Marcel Pheijffer

Scherpe analyse, goed speurwerk. Toeval of niet: nuttige informatie.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.