Arjan Brouwer

De duurzaamheidsrichtlijn CSRD leidt tot nieuwe vraagstukken, bijvoorbeeld over de wijze waarop ondernemingen hun informatie presenteren en daarbij bepaalde keuzes maken. Deel twee van een tweeluik van Arjan Brouwer.

Discussie Column

Een kwestie van principes (2)

In mijn vorige column heb ik de schuivende panelen bij de implementatie van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) besproken. Waar de tekst van de CSRD en het implementatiebesluit accountants de kant van een compliance-framework opstuurden, lijkt een in augustus uitgebrachte FAQ ze weer naar de kant van een true and fair view-framework te bewegen. Aangezien de CSRD in ieder land moet worden geïmplementeerd via lokale wetgeving, ligt inconsistentie op de loer.

Je kunt allerlei discussies voeren over de vraag of de tekst van de wet zelf kan worden overschreven via een FAQ, of dat een FAQ slechts toelichting bij de wettekst mag zijn. Maar daarop wil ik nu niet ingaan. In deze column wil ik het hebben over de vraag wat de materiële betekenis is van deze wijziging.

De CSRD vraagt de onderneming om een dubbele materialiteitsanalyse uit voeren en op basis daarvan te bepalen welke informatie zij moet rapporteren. Deze analyse is inherent subjectief en vereist een zorgvuldig proces met interactie met stakeholders. Het is moeilijk voorstelbaar dat als dit proces wordt doorlopen en - wanneer iemand een stap terugdoet - tot een vreemde uitkomst leidt, deze uitkomst toch wordt gebruikt bij het opstellen van het verslag. Met als argument dat de uitkomst misschien onlogisch is, maar de standaard is nageleefd en deze uitkomst daarom toch wordt gebruikt ten behoeve van het CSRD-verslag.

Daarnaast bevat ESRS 1 kwalitatieve kenmerken, die ondernemingen moeten toepassen.  Kwalitatieve kenmerken die overigens verdacht veel lijken op de kwalitatieve kenmerken die ook zijn opgenomen in het Conceptual Framework van de IASB. Een van de fundamentele kwalitatieve kenmerken is faithful representation (getrouwe weergave). Dit beginsel betekent dat de substance van een verschijnsel moet worden weergegeven en dat informatie volledig, onpartijdig of neutraal en nauwkeurig dient te zijn. Het betekent dat alle materiële informatie voor een goed begrip van de gebruiker wordt opgenomen en dat daarbij niet selectief te werk wordt gegaan, door alleen positieve informatie te rapporteren of te benadrukken. Het naleven van de standaarden betekent ook het naleven van dit uitgangspunt.

Selectief zijn in het als materieel aanmerken van onderwerpen en informatie-items, om zo gunstige uitkomsten te rapporteren en minder gunstige uitkomsten achterwege te laten, is een riskante keuze. Stakeholders kunnen (zullen) dit identificeren en de onderneming hierop aanspreken en ter verantwoording roepen. Een iets minder, maar nog steeds riskante strategie is het meer benadrukken van positieve uitkomsten en minder benadrukken van minder positieve uitkomsten of keuzes ten aanzien van de context die bij uitkomsten wordt gegeven. Zowel in de context van financiële als niet-financiële informatie laat onderzoek zien dat ondernemingen zogenoemde impression management-strategieën toepassen, om de oordeelsvorming van gebruikers te beïnvloeden door keuzes te maken ten aanzien van de presentatie van informatie. Welke informatie wordt opgenomen bij de highlights, welke informatie wordt weergegeven in een plaatje of grafiek en welke informatie wordt 'weggestopt' in de tekst?

Als de CO2-emissie is gedaald door de verkoop van een deelneming, wordt dat er dan bij vermeld als de daling in vette cijfers wordt getoond op de eerste pagina van het verslag? En als de CO2-emissie per  1 miljoen euro omzet is gedaald, als gevolg van inflatie die de omzet heeft opgejaagd of doordat de omzet is gestegen door een wisselkoerseffect, wordt dat dan eerlijk en prominent verteld bij de rapportage van de 'daling'; misschien zelfs met toevoeging van een KPI voor het effect tegen constante wisselkoersen? Of presenteert de onderneming dit als een duurzaamheidsprestatie, zelfs als zij onderliggend de emissie niet heeft teruggedrongen?

Formeel kunnen alle data-items zijn gerapporteerd, maar zonder evenwichtige presentatie en het verstrekken van de context kan het gebruikers op het verkeerde been zetten of het verkrijgen van het juiste beeld bemoeilijken. Of het nu een compliance-framework of een true and fair view-framework is, accountants moeten het tot hun taak rekenen om ondernemingen en hun verslagen ook op dit aspect 'eerlijk' te houden.
En dat is dan wel weer een kwestie van principes.

Wat vindt u van deze column?

Reageer

Arjan Brouwer is partner bij PwC en hoogleraar externe verslaggeving aan de VU Amsterdam.

Gerelateerd

8 reacties

René J.A.M. Vromans

Als alle accountants ook doen wat Arjan hier zo duidelijk beschrijft (dank daarvoor) dan ga ik er nog in geloven ook dat het goed gaat komen.

Alexander Vissers

@ Jules Muis: Kan ik me niet in vinden. Wetgeving dient een norm te stellen geen proces te beschrijven, geen overleg met stakeholders, dat is een fundament van de rechtsstaat, lex clara en lex certa imperatief wanneer het om repressief recht gaat. De Richtlijn zelfs met de gedelegeerde Verordening is een klap in het gezicht van deze norm. Accountants en regelgeving is een ongelukkig huwelijk, ze kunnen er helemaal niets van. Wetgevers laten zich door accountants een rad voor ogen draaien, allerlei onscherpe en betekenisloze normen en processen worden nodeloos tot wet verheven. Daarnaast wordt het belang van zowel jaarverslaggeving als de controle daarvan met oneigenlijke argumenten overtrokken. Ja voor financiële instellingen en beursfondsen is het nogal kritiek maar voor het gros van de private ondernemingen een bijkomstigheid. De NBA probeert door te hameren op fraude en continuïteit te suggereren dat accountants een significante rol spelen bij het voorkomen van fraude en het bevorderen van continuïteit, en nu zelfs dat accountants helpen de wereld te verbeteren. De discussies die momenteel gevoerd worden zijn tekenend voor het gebrek aan kwaliteit van de regelgeving. De Richtlijn had er nooit mogen komen, de "dubbele materialiteit" en het "stakeholders overleg" zijn daar het bewijs voor. Dit was mijn laatste beurt

Jules Muis

Niets fout met experimenteren op een belangrijk vraagstuk. Zolang iedereen maar kan zien dat dat is waar onderneming en cliënt voorlopig mee bezig zijn.

Accountants kunnen uit een omelette geen kip braden.

Alexander Vissers

@ Gert Peter den Hollander: Zeker, er is nog geen wet en ondernemingen en accountants moeten gewoon doen wat in de wet staat. Het heeft dan ook geen enkele zin hier opinie na opinie over te verslijten. Het heeft ook geen zin naar standaard 5000 te verwijzen want die staat niet in de wet. Het IAS conceptual framework is evenmin wet. De door de EU-Commissie goedgekeurde standaarden (de gedelegeerde verordeningen) zijn dat wel. Maar zelfs als er een wet is, ook een wet in formele zin geldt deze slechts voor zover niet in strijd met hoger recht, in casu EU recht. Ook kunnen Richtlijnen rechtstreekse werking hebben, ook zonder omzetting. De getrouw beeld bepaling is volgens mij niet de aangehaalde "substance over form" bepaling ten aanzien van juridische vormgeving versus economische realiteit maar over de vraag of ondanks toepassing van de substance over form het geheel van de jaarrekening een niet-getrouw beeld geeft. Blijft mijn overtuiging overeind dat deze richtlijn er nooit had mogen komen, dat Eurmedion en VEB een veel te dikke vinger in de pap hebben verworven, dat het gros van de beleggers helemaal niet zit te wachten op dikkere jaarverslagen. Probleem is dat als er eenmaal een Richtlijn is die niet zo maar weer verdwijnt, als dadelijk iedereen wakker wordt is het te laat. De ondernemingen en beleggers hadden veel eerder en veel heftiger moeten protesteren. Maar ja zonder de Britten heeft de EU vrij spel.

Gert-Peter den Hollander RA

Het Conceptual Framework vd IASB is duidelijk over het weergeven van 'economische fenomenen': als de substance en de juridische vorm niet hetzelfde zijn, dan mag een entiteit niet volstaan met het uitsluitend weergeven van de juridische vorm (CF 2.12). Met andere woorden: een onderneming kan zich niet verschuilen achter de formulering in de standaard, het gaat om het weergeven van de economische realiteit (en haar attributen volledigheid, neutraliteit en vrij van fouten). Ik ben het met Brouwer eens dat daar een belangrijke taak voor accountants ligt.

Brouwer wil niet ingaan op de vraag of een FAQ voorrang heeft op de tekst vd wet. Daar wil ik toch wel iets over kwijt: gelukkig leven we (nog) in een land waar wetten pas 'kracht van' hebben na de goedkeuring van het parlement (en adviezen van rechtstatelijke organen), en zo hoort het ook te zijn. Daar past niet bij dat FAQs (of stellige uitspraken van bv. de Raad voor de Jaarverslaggeving) die ingaan tegen de tekst van de wet, die wet zomaar buitenspel kunnen zetten. Daar hebben we een separaat proces voor, waarbij het parlement na lange (of korte) discussie het laatste woord heeft. En pas na die goedkeuring is er sprake van een (nieuwe) norm waaraan getoetst kan worden. Ook dat is een principe waar accountants zich meer van mogen aantrekken. Niet alleen als het gaat om de toepassing van CSRD, maar ook tav jaarrekeningvoorschriften in T9. Het is daarom teleurstellend dat de wetgever uiterlijke implementatiedata die door de Europese Unie zijn gesteld negeert, en het maatschappelijk verkeer veel te lang in het ongewisse laat over de norm die in Nederland geldt voor de toepassing van CSRD.

Wim Bartels

Helemaal eens Arjan. Balans/evenwichtigheid en de rol van de accountant of het logisch en ‘faithful‘ is wat er staat is essentieel. En accountants kunnen dat met al hun kennis en inzicht.

Alexander Vissers

@Alle Bergsma: Niemand gaat die verslagen lezen, of wacht, misschien Extinction Rebellion of Stop oil now of Urgenda, Follow the money...De verslagen worden zo neutraal mogelijk, minimalistisch zonder ambitie, beschrijvend. De eerste reactie op de Richtlijn was dat in de VS de advocaten de messen al slijpen dus ondernemingen zijn gewaarschuwd. Waarom zou je ook een letter te veel schijven? Het kan alleen maar tegen je werken. Na de sustainability hype op de beurzen is de ratio weer teruggekeerd en staat de koers van Shell op 31 euro en heeft Unielever zijn groene jas uitgetrokken.
@Arjan Brouwer: De antieke "getrouw beeld" ideologie heeft natuurlijk geen enkele relevantie zodra het om beleid, toekomstige veranderingen en subjectieve inschattingen gaat. Wat een accountant moet doen? Wat in de wet staat! Niet de IAASB niet de IASB hebben iets te vertellen in Nederland en Europa. Standaard 5000 of geen Standaard 5000. De wetgever moet een wettelijke standaard in de wet vastleggen, het gaat om een wettelijke plicht die direct ingrijpt in de rechten van niet-accountants en daarmee hoort het in de wet net als de wet de door de Commissie vastgestelde Internationale Controlestandaarden noemt voor de wettelijke controle (Wta). Er geldt een lex specialis principe in Nederland.
Het enige wat ondernemingen hoeven te doen is hun pr afdeling de toegang tot de coporate control afdeling verbieden, dan komt het wel goed.

Alle Bergsma

En nu maar hopen dat al die stakeholders ook tijd hebben om al die prachtige verslagen te lezen, analyseren en begrijpen. Gelukkig hebben alleen accountants het heel druk en heeft de rest van de mensheid wel tijd om dit allemaal door te laten dringen.

Overigens snap ik de bedoeling heel goed en sta ik hier ook wel achter, maar ik vraag me af of de praktische bezwaren de goede bedoelingen niet in de weg zitten...

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.