Jan-Pieter Bos pleit voor nader onderzoek naar waarom ondernemingen hun jaarrekening te laat deponeren. Ook om te weten of de accountant daarbij een rol speelt.
Discussie ColumnOnderzoek: waarom ondernemingen te laat deponeren
Op 14 oktober verscheen op deze site een artikel van Wilbert Geijtenbeek over de naleving van de deponeringsplicht. Daarin is een interview opgenomen met Willo Eurlings, directeur Externe Betrekkingen bij de afdeling Strategie en Juridische zaken van de Kamer van Koophandel (KvK). In het interview geeft Eurlings aan dat 10 tot 15 procent van de ondernemingen hun jaarrekening te laat deponeren. Daarnaast geeft hij aan dat de KvK andere data moet registreren voor hardere statistieken.
Het artikel deed mij de wenkbrauwen fronsen. Allereerst omdat het percentage meer overkomt als een schatting, in plaats van een feitelijke bevinding. Daarnaast ben ik benieuwd waarom zoveel ondernemers hun jaarrekening te laat deponeren en met name of de accountant hierin een rol heeft.
In het interview lees ik een bevinding zonder een duidelijke oorzaak. Het is noodzakelijk om te onderzoeken waarom deze 10 tot 15 procent hun jaarrekening te laat deponeren. Is dit laksheid van deze ondernemers, of kunnen ze niet eerder terecht bij hun accountant? Ik weet uit ervaring dat sommige jaarrekeningen laat klaar zijn. De vraag is of dit komt door een te volle planning, of door een slechte oplevering van de cliënt. Het gevolg is dat de jaarrekening te laat wordt gedeponeerd. Vaak hoort de ondernemer daar niks van, maar de gevolgen kunnen enorm zijn. Te laat deponeren is een economisch delict en dit wordt bij een faillissement gezien als wanbestuur, met persoonlijke aansprakelijkheid van de ondernemer tot gevolg. Als de accountant door een te volle planning niet op tijd levert, kan je dit zien als overmacht bij de ondernemer. Het is geen overmacht als de ondernemer slecht of laat oplevert.
Mag je een opdracht aanvaarden, op het moment dat je deze niet voor de uiterlijke deponeringsdatum kan afronden? Aan de ene kant is de ondernemer hierbij niet geholpen, die heeft namelijk een dienstverlener nodig die zijn jaarstukken samenstelt of controleert. De zorgplicht van de accountant zit echter in de weg. De accountant dient de ondernemer te waarschuwen als deze de jaarstukken niet op tijd deponeert. Als de ondernemer niet op tijd deponeert, moet de accountant deze wijzen op de gevolgen. Hierdoor bijt de zorgplicht de bereidheid om te helpen. Als accountant wil je de ondernemer helpen, omdat te laat deponeren altijd nog beter is dan niet deponeren. Alleen dien je vanuit je zorgplicht te waarschuwen voor gevolgen die mede door eigen planning worden veroorzaakt.
Ik ga er nu van uit dat de accountant een te volle planning heeft, waardoor de jaarrekening niet op tijd klaar is. Aanvullend onderzoek is nodig, want waarom 10 tot 15 procent te laat deponeert, is gissen. Wat opvalt is dat Bureau Economische Handhaving (BEH) aangeeft dat de helft van die 10 tot 15 procent alsnog deponeert. De heer Eurlings gaf in het interview aan dat de data onvoldoende inzicht geeft om de deponeringsdiscipline te meten. Het lijkt mij van groot belang om dit te weten; waarom deponeren deze ondernemers hun jaarstukken alsnog maar te laat?
Het artikel maakte mij duidelijk dat de KvK geen inzicht heeft in waarom ondernemers te laat deponeren. Meer inzicht is vereist om een conclusie hierover te trekken. De ondernemingen die hun jaarrekening te laat deponeren, zijn bekend. Wie het onderzoek moet doen weet ik niet. Of het de KvK is, BEH of een andere instantie, mijn oproep aan hen is: doe onderzoek naar de reden waarom ondernemingen te laat deponeren! Zeker omdat ik vermoed dat de accountant een rol heeft bij het deponeren van de jaarrekening van hun cliënt. Als je een duidelijke conclusie verbindt aan een bevinding, kan je de oorzaak aanpakken.
Ik ben benieuwd naar de ervaring van anderen. Laat een reactie achter met wat in jouw praktijk gebeurt.
