NBA Impact Challenge

NBA Impact Challenge: Leerlingen zien potentie in noodlijdende DJ

Blijven we de noodlijdende DJ Nicolas Baker steunen in deze moeilijke coronatijd, of nemen we vanwege financiële problemen toch afscheid? De finalisten van de NBA Impact Challenge keken verschillend tegen dat dilemma aan, maar kwamen tot goede onderbouwingen. "Veel mensen willen zijn muziek, dus ik zie potentie."

Ronald Bruins

In de afgelopen maanden namen meer dan 2.500 deelnemers van zo'n vijftig onderwijsinstellingen deel aan de NBA Impact Challenge. Op 8 december streden de acht beste teams tegen elkaar. De NBA zond live vanuit de Limpergzaal in Amsterdam online de finale uit. Acht finalistenteams kregen de casus van opdrachtgever DJ Nicolas Baker voorgeschoteld, met daarbij een winst-en-verliesrekening en een balans.

Per categorie - havo, vwo, hbo en wo - waren er twee finalistenteams. Zij hielden ieder een pitch, waarna ze door de jury (NBA-voorzitter Marco van der Vegte, Agnes Koops-Aukes van PwC, Stephan Seijkens van WVDB en Diana Clement van Borrie Accountants) werden ondervraagd. Accountants uit de regio van de winnaars hielpen als ambassadeurs de teams om hun pitch voor te bereiden. 

Maar eerst sprak gastheer Lukas Burgering van de NBA met DJ Nicolas Baker zelf. “Het loopt niet zoals gehoopt”, gaf hij zelf al aan. "Als ik eerlijk moet zijn: het wordt een onzeker 2021. Ik kan mijn accountant pas betalen als ik weer volle bak kan optreden." Daarmee kregen de finalistenteams meteen het dilemma voor de kiezen: doorgaan omdat er voldoende potentie is, of stoppen omdat Baker niet betaalt?

Presentator Lukas Burgering in gesprek met DJ Nicolas Baker op scherm

Veel vrouwelijke deelnemers

Agnes Koops was blij dat er veel vrouwen deelnamen aan de challenge. Veertien van de drieëntwintig, terwijl het aandeel vrouwelijks accountants nu nog maar ruim twintig procent is. "Als dit een voorbode is van wat we in de branche gaan zien, dan zou ik daar blij van worden." Jurylid Diana Clement wilde vooral de deelnemers meegeven te genieten van het studeren. "Pak die kans en doe ervaringen op." Marco van der Vegte was "blij dat we met onze challenge zoveel mensen hebben kunnen bereiken".

Met een succeswens van hun ambassadeurs ging eerst de categorie havo van start. Morris, Mark, Olivier en Anne van Stad en Esch uit Meppel wilden de DJ wel helpen in deze moeilijke tijd. "We zien veel potentie, maar willen ook de noodzakelijke en minder noodzakelijke uitgaven onder de loep nemen." Zo mocht van hen de tweede auto worden verkocht en kreeg het personeel van Baker even geen vast contract. Die zouden vervangen moeten worden door zzp'ers. Online concerten, workshops en feesten op anderhalve meter zouden de inkomsten moeten verbeteren. Hun tegenstanders, Melissa en Indy van het Comenius College in Capelle aan den IJssel, wilden de samenwerking met de DJ juist niet door laten gaan. Omdat er simpelweg niet genoeg geld is.

Online presentatie finale havo

Juryleden gaven daarna ieder een stem en ook kon het publiek op zijn voorkeur stemmen. Stad en Esch won zo met drie van de vijf stemmen de challenge in de categorie havo. Clement: "Beide scholen hebben het heel goed gedaan, maar de doorslag geeft de liefde voor de cijfers die bij deze finalisten iets meer aanwezig was." Een wisselbeker, cadeaubonnen, medailles en snuffelstages vielen alle winnende teams ten deel.

De agenda vol krijgen

In de categorie vwo vonden Fione, Daantje en Cailyn van het Pallas Athene College in Ede ook dat ze de armlastige DJ niet in de steek konden laten. "De prognose voor 2021 is beroerd, maar we moeten ervoor zorgen dat zijn agenda vol komt. Optredens online, nieuwe muziek op livestreams, merchandise…" Ook hier ging de tweede auto in de verkoop. Daarnaast wilde dit team uitstel van aflossingen en rentebetalingen onderhandelen met de kredietverstrekkers. "Als dat niet mogelijk is, dan stoppen we de samenwerking."

Clarissa en Carianne van het Rembrandt College in Veenendaal wilden de kantoorruimte van de DJ verkopen en dan terug huren. Ze wilden ook de tweede auto van de hand doen, maar zagen ook een uitverkoop van de merchandise voor zich. "We blijven graag accountant. Als er een vaccin is kan de DJ weer volop winstgevend worden. Daarbij kunnen we de afspraak maken dat we een percentage van de winst ontvangen."

Online presentatie finale vwo

Jurylid Koops vond het enthousiasme bij de teams heel erg mooi, maar plaatste vraagtekens bij het delen van de winst en het vertragen van de aflossingen. "Gaat dat vertragen lukken?" "Ja", luidde het overtuigende antwoord van het Pallas Athene College. Dat college sleepte met een overweldigende vijf tegen nul de overwinning binnen. Koops: "Ze waren aan elkaar gewaagd, maar ik vind de aflossingsvertraging een slimme. Zo kun je langer het geld in de onderneming houden."

Assurance in strijd met beroepsregels

Maar liefst duizend van de in totaal 2.500 deelnemers streden mee in de categorie hbo. In de finale traden Sven, Jara, Patrick en Hugo van Windesheim in Zwolle aan tegen Sylvan en Demi van NHL Stenden uit Leeuwarden. Zwolle wilde doorgaan met de DJ. "In 2021 gaat de markt weer volop open." Maar ook zij constateerden dat de solvabiliteits- en liquiditeitsratio te laag was. Ze wilden eveneens de tweede auto verkopen, een deel van het kantoor verhuren, aflossingen uitstellen en afschrijvingen uitsmeren over zes in plaats van vijf jaar. Leeuwarden wees erop dat assurance geven in strijd was met de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants. "Hier speelt eigen belang om betaald te krijgen. We zouden de assurance overdragen aan een andere accountant en hooguit zijn financieel adviseur zijn."

Online presentatie finale hbo

Opnieuw een close call. Met drie tegen twee viel deze in het voordeel van Windesheim in Zwolle uit. "Het enthousiasme voor de oplossingen gaf net de doorslag", aldus juryvoorzitter Van der Vegte.

Tilburg neemt afscheid

Als laatste traden in de categorie wetenschappelijk onderwijs Anne, Anne, Anouk en Veerle van Tilburg University aan tegen Hylke, Coen, Dinand en Bas van de Rijksuniversiteit Groningen. Team Tilburg constateerde dat de realisatie van winsten zwaar achterliep op de prognose. "We hebben ervoor gekozen om weg te gaan, omdat wij de schulden anders nog hoger maken en ons achterstallig loon nog later krijgen. Wij nemen afscheid."

Online presentatie finale vwo

Groningen wilde wel blijven steunen, want het team zag kansen om na de coronacrisis ook andere artiesten als accountant bij te staan. Ze zetten daarbij ook het personeel van Baker aan de slag. De marketingspecialist zou met de merchandise extra opbrengsten moeten realiseren, terwijl de boekingsagent aan de slag zou moeten met online concerten.

Ook hier een nipte overwinning, dit keer voor de RUG. Seijkens: "Ik vond hun stakeholdersanalyse heel sterk." Clement: "Beide teams hadden een mooie, brede uitwerking, maar ik heb toch gekozen voor de Rijksuniversiteit."

Presenator Lukas Burgering met panelleden op scherm

Indrukwekkende presentaties

Met de bekendmaking van de winnaars kwam de NBA Impact Challenge tot een eind. Spreekstalmeester Burgering bedankte de ambassadeurs Yvonne Harlaar, Said El-Ouazizi, Sabrina Jupijn, Ilias Aazzam, Reiny Haijtema, Allard Wildeboer en Bryan van Doorten voor hun steun aan de teams in hun regio. Ook riep hij andere accountants op om ook ambassadeur te worden. De presentaties in dit toch lastige campagnejaar waren indrukwekkend. "Met meer dan 2.500 deelnemers van zo'n vijftig onderwijsinstellingen is dit een prachtige Impact Challenge geweest, die het beroep van de accountant mooi voor het voetlicht brengt." Burgering hoopt voor volgend jaar op minstens zoveel deelnemers. "We zien jullie dan graag terug."

  • Meer informatie over de NBA Impact Challenge is beschikbaar via de speciale campagnewebsite.
  • De finale terug zien? Kijk via deze link.

 

Ronald Bruins is journalist.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.