Discussie Opinie

Welkom, leiders van morgen!

Moeten we nieuwe jonge collega's in de accountantspraktijk helpen op een rijdende trein te springen, of ze leren om die trein te besturen?

Lisa Schaller

September is de maand die traditioneel met een dik rood kruis op de accountancy-agenda gemarkeerd staat. De jaarlijkse komst van een nieuwe lichting accountants doet een beetje denken aan de eerste schooldag; de energie en spanning spatten ervan af. Met veel reuring worden warme welkomstwoorden, elektronische equipment en hybride leaseauto's uitgedeeld. Enthousiaste leiderschapsvertegenwoordigers en buddies nemen de starters mee in kernwaarden en de wondere wereld van de big four, met voor ieder wat wils. Van storytelling workshops via vrijwilligerswerk tot netwerken met verse ouders, LGBT+'ers en sportievelingen: Het is een bonte bos bloemen waaruit je mag kiezen.

Springen op de rijdende trein

Waar er in beginsel vaak minder te kiezen valt, is de invulling van hun toekomstige rol. De focus ligt in de eerste maanden op het klaarstomen voor hun naderende eerste controleseizoen. Deze jonge mensen, aan het begin van hun carrière en nog een beetje overdonderd door alle mogelijkheden en moetjes, vragen we als het ware up-to-speed te komen en zo snel mogelijk op de rijdende trein te springen. Een trein die de komende jaren in een stevig tempo door zal blijven jagen, mede door alle veranderingen in de sector. "Dat hoort nou eenmaal bij het vak", hoor je dan. Ook worden er welgemeende tips uitgedeeld hoe je zo'n sneltreinvaart overleeft en wordt er verwezen naar het ruime well-being aanbod.

De adaptieve accountant

Maar wat nou als we hen niet leren om als passagier mee te rijden, maar juist om de trein te besturen? Hoe je hem vertraagt of versnelt, hoe je van koers verandert? De ontwikkelingen in de sector volgen elkaar in rap tempo op en de adaptieve accountant zal het in de toekomst dan ook verder schoppen dan de vastgeroeste. Waar vroeger doorzettingsvermogen en hard werken beloond werden, is het vandaag de vaardigheid om nieuwe ontwikkelingen bij te houden en zo spoedig mogelijk in je werk in te bouwen.

Diverse profielen

Deze dynamiek vraagt dus om een profiel dat we bewust kunnen ontwikkelen. Het Deloitte Bright Start-programma is daarvan een voorbeeld. Gedurende hun eerste maanden en jaren hebben nieuwkomers de kans om kennis te maken met een breed palet aan thema's die links en rechts op hun pad gaan komen. De nieuwste IT-ontwikkelingen, cultuur en gedrag, analytics en duurzaamheid, om er maar een paar te noemen. Na een eerste 'proeverij' kiezen collega's zelf het gebied waarin ze actief willen worden en dat ze in de toekomst mede vorm willen geven. Bewust afstand nemen van one-size-fits-all en juist het stimuleren van diverse profielen.

De eerste maanden bepalen

Vanuit een cultuurperspectief zijn juist de eerste werkweken cruciaal. Wie al vroeg leert een eigen pad uit te stippelen, zal langer werkplezier ervaren. Voor ons staan immers de leiders van morgen, en zij zijn het die hun stempel nog op het kantoor zullen drukken wanneer de doorgewinterde collega's al van hun pensioen genieten. Natuurlijk wil je ze bekend maken met de bestaande cultuur en hen helpen om hierin hun weg te vinden. Maar net zo belangrijk is dat we al vroeg inzetten op zelfredzaamheid en ruimte voor eigen inbreng. Ook hebben wij als kantoor meer baat bij collega's die hun energie langdurig op peil weten te houden - zelfs als dat een keer betekent dat een deadline niet wordt gehaald.

Voldoende tijd en aandacht

Langdurige inzetbaarheid en innovatie mogelijk maken is dan ook de taak van beleidsbepalers en leidinggevenden op de werkvloer. Alleen door met onze mensen op zoek te gaan naar wat hén werkplezier geeft, binden we talent aan ons. En dat vraagt tijd en aandacht. Maar gezien de delicate balans van een stevige hoeveelheid werk en krapte op de arbeidsmarkt is dat geen overbodige luxe. Kennis kent een hoge omloopsnelheid, onze mensen liever niet.

Waardoor de leiders uit de Class of 2021 ooit zullen uitblinken, staat in de sterren geschreven. Juist omdat wij dat nu nog niet (kunnen) weten, moeten we de nieuwe lichting alle ondersteuning bieden om daar zelf achter te komen. En daarbij kunnen we beter de rol van coach pakken, dan die van leermeester.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Lisa Schaller is cultuurspecialist bij Deloitte Audit & Assurance.

reacties

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.