Magazine

Het werk zou nog leuker zijn als...

Het was een koude maar zonnige dag ergens in januari. Ik was op bezoek bij een IT-club in het oosten van het land voor een onderzoek naar een door hen ontwikkeld softwaresysteem.

Dit artikel is verschenen in Accountant Q1, 2015

Bekijk alle artikelen uit dit nummer

» Download dit artikel in pdf

Tijdens de lunch kwamen uit allerlei hoeken en gaten onvervalste IT'ers gekropen. Het meest opvallende tijdens dit halfuurtje waren de gesprekken die onverkort gingen over de ‘gebruikers’ van hun software. Ik kan hier niet alles herhalen, maar het was lang niet allemaal even positief. De domheid van de gebruikers stond in ieder geval centraal.

Een beetje rolbevestigend was dit wel: de IT'er die geen enkel begrip heeft voor de minder computer-technisch aangelegde personen op deze wereld. Het leek geen moment bij ze op te komen dat hun software toch met name de gebruiker zou moeten ondersteunen bij het uitvoeren van zijn werk. En dat het hun taak was om dit de gebruiker uit te leggen.

Ergens ver weg voelde ik toch wel enige verbondenheid met deze IT'ers. De discussies over het belang en de toegevoegde waarde van het werk van de accountant zijn bijna niet meer weg te denken uit de verschillende accountantsfora. Stiekem denk ik wel eens dat het werk nog leuker zou zijn, als we niet met klanten te maken zouden hebben. Niet omdat ik antisociaal ben, niet kan communiceren of omdat ze gewoon niet aardig zijn, maar juist omdat ze afleiden van de puur inhoudelijke kant van het werk.

Ik ken genoeg accountants die het contact met klanten geweldig vinden. Ieder zijn ding. De vaktechniek verdwijnt dan soms wel wat meer naar de achtergrond, maar dat kan altijd door anderen worden gecompenseerd.

Natuurlijk hebben we klanten nodig, hoe kunnen anders onze salarissen worden betaald? Zou het daarentegen niet heerlijk zijn als we ons niet elke dag zorgen hoefden te maken of de klant nog wel tevreden is, dat we niet voor de honderdste keer moeten uitleggen dat de jaarrekening echt een waardevol bezit is? En dat wij deze met bloed, zweet en tranen hebben weten samen te stellen?

Gideon Folkers is werkzaam bij Visser & Visser.

Gideon Folkers is registeraccountant en werkzaam als IT-engineer bij Refine-IT.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.