Magazine

Bronnen

Panama Papers - De Freule - De koude kermis van KPN - De zeven regels van meneer Reimers - De koning en de prinses.

Dit artikel is verschenen in Accountant Q4, 2016

Bekijk alle artikelen uit dit nummer

» Download dit artikel in pdf

Rob Heinsbroek

Panama Papers

The story of the Panama Papers, zo zou je dit boek kunnen kenschetsen. En in lijn met het thema van deze Accountant; dit is goed fout.

In het voorwoord van Joris ‘dit kan niet waar zijn’ Luyendijk, die zoals gebruikelijk zijn mening ook niet onder stoelen of banken steekt, wordt de toon meteen gezet. “Er zijn in het hele Westen zo langzamerhand twee categorieën mensen en bedrijven: zij die gewoon belasting betalen, en zij die daar te rijk voor zijn.”

Smeuïge nieuwe onthullingen over bekende Nederlanders die via Panama een rekeningetje hebben lopen zult u niet tegenkomen. Veeleer is het een prima leesbaar verhaal van de twee Duitse journalisten die via een anonieme bron een zeldzaam groot datalek in handen kregen.

Het boek is ook een grote reclamespot voor onderzoeksjournalistiek. Op momenten leest het bijna als een detectiveroman. De auteurs zijn eerlijk over de problemen die ze tegenkwamen en de moeilijke beslissingen die ze soms moesten nemen hoe ze de steeds groeiende berg data het hoofd moesten bieden. Na lezing weet u in elk geval hoe u een laptop volledig airtight van internet kunt afsluiten en welke software u nodig heeft voor een echt goede zoekopdracht.

Tot slot, gelooft u nog in de goedheid van alle mensen? Zo ja dan krijgt u na lezing van dit boek toch wel weer een flinke tik te verwerken. Maar gelukkig wordt die weer gedeeltelijk gecorrigeerd door dit prachtverhaal van de moedige mensen die ons de Panama Papers hebben gegeven.

Bastian Obermayer & Frederik Obermaier: Panama Papers - het verhaal van de wereldwijde onthulling, Atlas Contact 2016 (Nederlandse vertaling), ISBN 978 90 450 3291 7

De Freule

De ‘Freule Lauta van Aysma’. Dat is nog eens een mooie naam voor een stichting die 73 bejaardenflats beheert.

Zeker, maar wat nu als de penningmeester de vrije hand krijgt en een belegging in de VS faliekant verkeerd gaat? Dan gaat het helemaal fout.

En gedurende dit verhaal van de verdwenen miljoenen komen we heel wat verschillende zaken tegen: huiszoekingen van de FIOD, rechtszaken over en weer, een gemeentebestuur dat garant stond voor de stichting zonder enig besef van de risico’s die het liep, lessen in bestuurdersaansprakelijkheid voor vrijwilligers bij een stichting. Fout dus, maar uiteindelijk gelukkig ook leerzaam.

Sameer van Alfen: De Freule - het verhaal van de verdwenen miljoenen, Van Alfen Media 2016, ISBN 978 90 824 9660 4

De koude kermis van KPN

‘Het aandeel KPN wil je niet missen’ was de kreet bij de beursnotering in 1994. Welnu, dit boek ook niet.

Deze recensie kan kort zijn. Het verhaal van KPN is immers goed bekend en veel achtergrondinformatie verklappen uit dit boek is eigenlijk ook een beetje zonde. In goede vertelstijl komen alle hoofdrolspelers en gebeurtenissen langs van de verzelfstandiging in 1989 tot en met de terugkeer op de Nederlandse thuismarkt in 2016: Wim Dik, Ben Verwaayen, Ad Scheepbouwer, Eelco Blok, Carlos Slim, UMTS, 4G, Orange, E-Plus, Telefonica. Eigenlijk worden alle gebeurtenissen rondom KPN die we als geïnteresseerde krantenlezer in de afgelopen 25 jaar tegenkwamen in een keurige chronologische volgorde gezet, compleet met alle strategische en persoonlijke strubbelingen in de hoogste bestuursorganen die daar bij horen.

Heeft u ‘De prooi’ van Jeroen Smit ook met veel plezier gelezen, dan mag u uzelf een lol doen en deze ook in uw boekenkast zetten. En of KPN fout of goed is, dat mag u zelf bepalen.

Patrick Bernhart en Jan Maarten Slagter: De koude kermis van KPN - overmoed en onvermogen in de telecomjungle, Prometheus 2016, ISBN 978 90 351 4225-1

De zeven regels van meneer Reimers

En dan mogen we in het themanummer Fout ook wel even vertellen hoe het eigenlijk hoort.

Daar hebben we dit boekje voor. Willem Reimers vertelt hoe hij als directeur van Sofitel in Den Haag en The Grand in Amsterdam met zeven regels de zaak op en top houdt. Eigenlijk zijn het zeven regels voor goed ondernemerschap en daar kunnen accountants natuurlijk ook wat van opsteken. En het klinkt zo simpel. Netjes kleden, beleefd gedragen, het goede voorbeeld geven. Met een heerlijke streetwise maar ook keurige toon vertelt Reimers hoe hij de dingen aanpakt. Veel voorbeelden komen uit de hotellerie en het restaurantwezen, maar zijn prima bruikbaar voor de accountant die toch eigenlijk ook zijn klanten bedient. Overigens, als u dit boekje door een relatie krijgt aangeboden, tsja, dan is het misschien al te laat...

Ria Harmelink: De zeven regels van meneer Reimers - de hotelier over gastvrijheid, ondernemen en goed fatsoen, Uitgeverij Haystack 2016, ISBN 9789461261861

De koning en de prinses

Tot slot een boekje uit de categorie ‘diversen’, of eigenlijk een ”waargebeurd sprookje voor volwassen mensen”.

Het gebeurt immers niet elke dag dat een collega van het NBA-bureau een boek schrijft. Vandaar even wat aandacht voor dit sprookje geschreven door Michèl Admiraal. En de oplettende en ingevoerde lezer(es) zal er nog dingen uit kunnen herkennen ook. Zowel uit het privéleven van de schrijver als de dagelijkse gang van zaken op de NBA. Er komt nog een deel 2 en 3 dus we zijn benieuwd hoe herkenbaar die zullen worden.

Michèl Admiraal: De koning en de prinses - een waargebeurd sprookje voor grote mensen, De Koningsboekerij 2016, ISBN 978 90 825387 0 0

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.