Magazine

Bronnen

ING en de afrekening - De nieuwe professional service firm - Een vlindereconomie - Organiseren van communities.

Dit artikel is verschenen in Accountant Q4, 2019

Bekijk alle artikelen uit dit nummer

» Download dit artikel in pdf

Rob Heinsbroek

ING en de afrekening

Fortis en ABN Amro hebben al meerdere malen gefigureerd in boeken over de kredietcrisis. Nu is het dan eindelijk de beurt aan ING.

Op zich is het verhaal ING natuurlijk wel bekend - voor wie de voorgaande boeken over de crisis al heeft gelezen - maar Janssen heeft het opgeschreven als een spannend jongensboek (of meidenboek natuurlijk, die uitdrukking heeft wel een update nodig… maar dit terzijde).

In de eerste hoofdstukken volgt een korte geschiedenis van de Postbank, NMB en later ING en ING Direct die zo succesvol was in Amerika en aldaar het spaargeld belegde in Alt A-hypotheken, hetgeen later een beruchte term en hoofdrolspeler zou worden.

Nieuw zijn de hoofdstukken over de onderhandelingen met het Directoraat Generaal Mededinging in Brussel van good old Neelie Kroes. Die moesten immers alles goedkeuren en deze onderhandelingen blijken werkelijk met het mes op tafel te zijn gegaan. “Ja beste mensen uit Nederland, dit beschouwen wij wel als staatssteun, dus wilt u even een paar miljard extra aftikken…” Compleet met emoties die hoog oplopen en deuren die worden dichtgeslagen. Enfin, smullen geblazen.

En natuurlijk blijft het een genot om te lezen hoe alle duurbetaalde top ceo’s en cfo’s die over al die zogenaamde ‘bijzondere kwaliteiten’ zouden beschikken, toch ook eigenlijk amper weten wat te doen als ze worden geconfronteerd met uitzonderlijke omstandigheden. Ook ontluisterend om nog eens goed te lezen hoe zij de grote risico’s niet konden en soms ook niet wilden zien. Om het maar eens heel simpel te zeggen; het zijn dus vaak net zulke koekenbakkers als u en ik…

Ook is Janssen duidelijk over zijn mening over de mensen van ING zelf die vandaag de dag - een aantal jaren na dato - vinden dat ze wel erg streng zijn behandeld. Snel ophouden met zeuren alstublieft.

We hebben dus in de afgelopen jaren al genoeg kunnen lezen over Fortis, ABN Amro en nu ook ING. Zou het niet eens leuk zijn om ook te horen hoe de ambtenaren op het ministerie van Financiën deze periode hebben beleefd. Uit steeds meer publicaties - inclusief deze - komen zij toch naar voren als de unsung heroes die er mede voor hebben gezorgd dat de spaarcentjes van veel Nederlanders veilig bleven. Ze behoren meer publieke waardering te krijgen dan tot nu toe. Of - zoals Janssen fijntjes opmerkt in het slothoofdstuk - meer dan “een dinerbon voor twee personen”. Laten we hopen dat er nog wat onvermoede schrijftalenten aanwezig zijn bij dit ambtenarencorps - of bij voormalig minister Wouter Bos zelf - en dat ze bereid zijn om te zijner tijd hun verhaal te delen. Het zou een welkome aanvulling zijn.

Uiteindelijk een afrekening van in totaal 32,4 miljard euro dus. Naast de redding van ING heeft het nu ook een verdraaid interessant boek opgeleverd.

Roel Janssen, De afrekening - hoe ING langs de rand van de afgrond scheerde, Uitgeverij Balans 2019, ISBN 978 94 638 2027 1

De nieuwe professional service firm

Heeft u zichzelf al opnieuw uitgevonden?

Ongetwijfeld al een paar keer als u wat langer meeloopt. In de zakelijke dienstverlening is het momenteel volgens de auteurs een absolute must. In accountancy, advocatuur en dergelijke wordt de aandacht en noodzaak van thema’s als flexibiliteit, ondernemerschap, digitalisering en internationalisering steeds belangrijker.

Het antwoord volgens de auteurs is een professional service community. In diverse hoofdstukken geven zij voorbeelden en beschrijven van de belangrijkste kenmerken. Geen traditioneel partnerschap, maar een flexibele vorm van ondernemerschap in bijvoorbeeld kleinere teams en flexibele samenwerking met specialisten die voor een bepaalde klus, voor een bepaalde periode nodig zijn. En dit zijn slechts enkele van de kenmerken. De auteurs zijn niet blind voor de uitdagingen en ook
moeilijkheden van een dergelijke opzet, maar ze presenteren hun visie met interessante argumenten.

Martijn van der Mandele, Henk Volberda, Rob Wagenaar, De nieuwe professional service firm - hoe advocaten, accountants en adviseurs zichzelf opnieuw uitvinden, Scriptum 2019, ISBN 978 94 6319 1616

Een vlindereconomie

U kent rupsje nooitgenoeg? Jack Cox ook en volgens hem moeten we ons financieel systeem en onze economische inrichting drastisch wijzigen om de klimaatverandering het hoofd te bieden en de toenemende ongelijkheid in inkomens en vermogens aan te pakken.

Voor oplossingen voor deze twee ‘grootste uitdagingen van onze tijd’ heeft hij goed rondgekeken en - gelezen. Zo pleit hij bijvoorbeeld voor een vorm van een ecologisch basisinkomen voor mensen die daadwerkelijk hun ecologische voetafdruk hebben verkleind. Of wat dacht u van een belasting op speculatieve leningen? Voor inspiratie gaat Cox in elk geval niet over één nacht ijs; onder andere Keynes, Piketty en Nelson Mandela komen langs dus enige namedropping is hem niet vreemd. Of zijn voorstellen allemaal op korte termijn haalbaar zijn, is zeer de vraag, maar voorstellen kan altijd. En er over lezen ook. In elk geval is de analogie van de vlinder en de rups sterk gekozen en levert dit boek enige stof tot nadenken op.

Jack Cox, Vlindereconomie - van groei naar ontwikkeling, Econsenso 2019, ISBN 9789083009117

Organiseren van communities

Hopelijk meer dan een buzzword; de community. Bij uw beroepsorganisatie zelf zijn we ook druk aan het nadenken over communities, ten behoeve van binding mét de leden en samenwerking tussen de leden.

Voor een beetje inspiratie kunnen we in dit boek terecht dat zich wel puur richt op communities als een online digitaal platform. Let vooral op de ondertitel van dit boek ‘identificeren, verbinden en faciliteren’. Vooral dat laatste is belangrijker dan menigeen denkt. Een organisatiestructuur kan immers enkel faciliteren, het moet altijd nog uit de mensen, de medewerkers, de leden of de klanten zelf komen of er ook daadwerkelijk succesvol gebruik van wordt gemaakt. In elk geval hebben de auteurs ook de nodige aandacht voor het opnemen van een community in een bestaande organisatie, compleet met de ambassadeurs, de community-manager en - nooit vergeten - de reeds bestaande cultuur in een organisatie. Als dat goed geregeld is, zou het ‘verbinden’ ook goed moeten gaan lukken. In elk geval een boek met veel praktische tips.

Peter Staal & Kirsten Wagenaar, Organiseren van communities - identificeren, verbinden en faciliteren, Scriptum 2019, ISBN 978 94 6319 198 2

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.