Magazine

Afdekken risico's

Aan boord van mijn zeilboot heb ik een brandblusser. Bij de aanschaf hiervan heb ik gekozen voor een poederblusser. Deze kan namelijk alle typen branden blussen. Het nadeel is wel dat de nevenschade aanzienlijk is, zeker voor elektronica. Ik heb liever dat alles kapot is en de brand geblust, dan een volledig uitgebrande boot. Uiteraard heb ik de brandblusser aan boord om nooit te hoeven gebruiken.

Dit artikel is verschenen in de Accountant nr. 12, 2008

Bekijk alle artikelen uit dit nummer

Afgelopen oktober was het prima weer om te zeilen. De ideale omstandigheden voor de zeiltocht voor de winterstalling. Als we bijna terug in de haven zijn, begint de motor te haperen. Snel gevolgd door zwarte rookwolken uit de motorruimte. Brand. De brandblusser blijkt een nuttige investering. De rookwolken stoppen, de brand is geblust.

Als we de haven binnengesleept zijn, is het tijd om de schade op te nemen. Voor zover mogelijk. Het valt meteen op dat het poeder niet alleen in de motorruimte zit, maar in de hele boot is neergekomen. Het is een grote bende. De nevenschade aan de elektronische apparatuur zal pas na verloop van tijd bekend worden.

Hoewel de verzekeringsexpert mijn keuze van brandblusser begrijpt, raadt hij toch aan om een andere type te kopen. Een brandblusser met minder schade blust ook bijna alle branden met uitzondering van gasbranden. Bij een dergelijke brand kun je beter niet blussen, maar zo snel mogelijk het schip verlaten.

Mijn conclusie is in ieder geval dat ik door het afdekken van alle risico's de schade bij kleine risico's aanmerkelijk groter heb gemaakt.

Eigenlijk net als de accountancy. Ook wij zijn bezig met het afdekken van risico's. De aandacht daarvoor is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen met aanvullende regelgeving en verscherpt toezicht. De uitwerking hiervan is gericht op het voorkomen van alle risico's. We willen alle gasbranden kunnen blussen. Dit heeft wel geleid tot een toename van werkzaamheden die niet altijd evenveel toevoegen. Een zekere angst heeft zich meester gemaakt van het beroep.

De schade aan boord had ik kunnen beperken door een miniem extra risico te nemen. In dit ene geval is de extra schade te overzien. Als we dit toepassen op alle extra schades die ontstaan, is het wellicht goedkoper om zo nu en dan te accepteren dat één boot volledig uitbrandt.

De nevenschade binnen ons beroep aan zinloze uren, kosten en schijn zekerheid kan wel eens veel groter zijn dan dat ene grote schandaal dat voorkomen wordt.

Misschien kunnen we onze tijd beter besteden aan preventie.

Homme Idzerda

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.