Nieuws

Grote en kleine kantoren kiezen Audi, middelgrote Ford

In een vorig bericht informeerden we u al over de automobiele voorkeurverschillen tussen AA en RA en man en vrouw. Voortgezette studie van de leaseautokeuze laat zien dat de deze ook verschilt per kantooromvang.

Dat blijkt uit de antwoorden op vragen die zijn gesteld in de marge van het Accountancy Beloningsonderzoek 2011, uitgevoerd door Accountant en Alterim. Deze zijn in de bijlage bij het oktobernummer niet opgenomen. 

Een 'waarschuwing' vooraf: onderstaande bevindingen betreffen uitsluitend openbare accountants en ook nog eens alleen RA's (in totaal 442 mensen). De vraag over kantoorgrootte is dit jaar, helaas, aan AA's nog niet gesteld. 

Zoals u al begreep uit de kop boven dit bericht blijkt de Audi nummer één bij zowel kleine als grote kantoren. Daarbij moet worden aangetekend dat bij grote kantoren de numerieke voorsprong op de nummer twee (Volkswagen) veel overtuigender is dan bij kleine kantoren (Volvo). Zie de tabellen onder dit bericht. 

Hoe moet je dit nu duiden? We refereerden in ons vorige bericht over het prangende leaseautovraagstuk al voorzichtig aan de ons inziens imponerende voorkant van de Audi. Zou die merkvoorkeur, en dit opperen wij zonder enige wetenschappelijke pretentie, wellicht goed aansluiten bij zowel kantoren (accountants) aan de 'dominante' top van de piramide als bij kleine spelers die zich denken te moeten 'bewijzen'? Net zoals kleine mannen opvallend vaak een sterke ‘aanwezigheid' aan de dag lijken te leggen? 

We weten het niet en dit soort theorieën en onderzoeken laten we dan ook graag over aan sociaal-psychologen, al heeft die discipline het momenteel wat moeilijk. 

Maar opvallend in dit verband is wel dat de Audi bij de 'rustiger' (?) tussencategorie van middelgrote kantoren veel matiger scoort, slechts een bescheiden vierde plaats. En dat niet eens met marginaal verschil maar op flinke afstand van de nummer één, Ford. 

Geldt het bovenstaande alleen voor RA's? Tja, dat blijft dus nog even ongewis. Volgend jaar kunnen we u ook daarover informeren. 

En is autokeuze überhaupt relevant? Ach, het is maar hoe je het bekijkt. Maar de vorig jaar overleden schrijver en essayist Rudy Kousbroek schreef al in 1989 in zijn boek De archeologie van de auto: "Een auto is een boodschap, bestaande uit tekens - tekens van viriliteit, macht, bevrijding, van weelde, van sociale status, van libido." En wie zijn wij dan om hem tegen te spreken? 

Top 10 Klein kantoor

Merk Aantal
Audi 10
Volvo 8
BMW 6
Renault 6
Toyota 6
VW 6
Ford 5
Opel 4
Peugeot 3
Seat 3

Top 10 Middelgroot kantoor

Merk Aantal
Ford 18
BMW 16
VW 16
Audi 12
Toyota 12
Volvo 10
Seat 7
Opel 6
Peugeot 6
Renault 6

Top 10 Groot kantoor

Merk Aantal
Audi 42
VW 29
BMW 25
Toyota 18
Peugeot 16
Volvo 15
Ford 11
Seat 11
Fiat 7
Citroën 5

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.