VNO-NCW: 'Beperkingen adviesdiensten bij controleklanten te streng'
VNO-NCW vindt dat Nederland te streng is vergeleken met EU-wetgeving als het gaat om het beperken van adviesdiensten bij controleklanten.
Dat schrijft de werkgeversorganisatie in een brief aan minister Dijsselbloem van Financiën. VNO-NCW schrijft de brief naar aanleiding van de toezegging van de minister om de Nederlandse wetgeving gelijk te schakelen met de EU-wetgeving wat betreft de verplichte accountantsroulatie.
In de brief wijst de voorzitter van VNO-NCW, Hans de Boer, op twee fricties van de Nederlandse wet met de Europese accountantspraktijk. Allereerst wil De Boer dat het net als in een aantal andere landen in Nederland mogelijk wordt om de roulatietermijn met tien jaar te verlengen wanneer de accountantscontrole tussentijds wordt aanbesteed, of met veertien wanneer er sprake is van een zogenoemde joint-audit door twee kantoren.
In de tweede plaats wijst De Boer erop dat ondernemingen in andere EU-landen onder de EU-verordening adviesdiensten van hun controlerend accountants mogen afnemen die onder de Nederlandse wet verboden zijn: "Nederland is in Europa het enige land dat hier een eigen koers vaart door vrijwel elke adviesdienst door de eigen controlerend accountant te verbieden. De strengere Nederlandse eisen hebben geleid tot inefficiënties in de bedrijfsvoering van ondernemingen en daarmee tot extra kosten. Aansluiting bij het in de EU-Verordening geformuleerde systeem door middel van een lijst van verboden diensten voorkomt dat."
De Boer is niet bang dat het versoepelen van de Nederlandse wetgeving tot problemen zal leiden, maar maakt zich eerder zorgen over de concurrentiepositie van Nederlandse ondernemingen en accountants: "De Nederlandse economie is te verweven met de Europese economie om een specifiek en afwijkend accountantsregime te hanteren, gebaseerd op diezelfde Europese regelgeving. Dit klemt temeer bij controles van internationale concerns, waar bovendien voor onderdelen de normen van andere lidstaten van toepassing zullen zijn."
De Boer eindigt zijn brief door te benadrukken dat roulaties grote druk zetten op het bedrijfsleven en de accountant, omdat eerstejaarscontroles meer tijd kosten dan controle bij een bekende klant: "Dat vraagt veel van de flexibiliteit van mensen en stelt bedrijfsleven en accountants voor complexe capaciteitsuitdagingen. Daarbij is een accountantskantoor nu eenmaal geen energiemaatschappij die op piekmomenten een extra energiecentrale kan bijschakelen. Het gaat hier om mensen, vaak met specifieke kennis van één sector. Ook in dit opzicht is harmonisatie met EU-regelgeving duidelijk geen overbodige luxe."
Gerelateerd
Financiën consulteert Wijzigingsbesluit accountancysector
Het ministerie van Financiën legt een ‘Wijzigingsbesluit accountancysector’ ter consultatie voor. Reageren kan tot en met 21 december aanstaande.
Eerste Kamer hamert accountantswet op 7 oktober af
De Wijzigingswet accountancysector staat al op 7 oktober op de agenda van de Eerste Kamer. Pas zeer recent besloot de Commissie Financiën van de senaat om de accountantswet...
In de Eerste Kamer wordt de accountantswet een hamerstuk
De Commissie Financiën van de Eerste Kamer heeft, na de recente instemming door de Tweede Kamer, besloten dat de Wijzigingswet accountancysector als hamerstuk kan...
FD: Wijzigingswet afgezwakt in aanloop naar behandeling door Tweede Kamer
De Tweede Kamer heeft de Wijzigingswet accountancysector goedgekeurd, maar de inhoud is gedurende de totstandkoming afgezwakt. Experts spreken tegenover het FD van...
Tweede Kamer stemt in met accountantswet
De Tweede Kamer heeft op 23 september ingestemd met de Wijzigingswet accountancysector. De wet kreeg brede steun van de verschillende partijen in het parlement.
