Ondernemers kritisch over ziekenboeg banken
Bij ondernemers bestaan vraagtekens over de kennis en kunde van bankiers die zich bezighouden met bedrijven in de 'ziekenboeg' van de banken, de afdelingen bijzonder beheer.
Banken hebben het aantal medewerkers op deze afdelingen sinds het begin van de crisis juist fors uitgebreid. Dat bleek vandaag uit een rondetafelgesprek in de Tweede Kamer.
Kamerleden kregen afgelopen tijd tientallen meldingen van ontevreden ondernemers die vonden dat zij onterecht onder verscherpt toezicht werden geplaatst door hun banken. Daarom werden donderdag vragen gesteld aan vertegenwoordigers van de banken, toezichthouder AFM en ondernemersclubs als ONL en MKB-Nederland.
Hans Biesheuvel, de voorzitter van ONL, wees er onder meer op dat veel bankiers op de afdeling bijzonder beheer niet meer goed weten hoe ondernemers denken. MKB-Nederland heeft de indruk dat de banken bij kleine bedrijfjes waar kleine kredieten zijn verstrekt, niet hun beste mensen zetten. Oud-bankier en financieel adviseur Michiel Werkman bevestigt dat: het begeleiden van bedrijven waar de bank financiële problemen verwacht of constateert wordt volgens hem vaak niet door specialisten gedaan, maar door junior medewerkers.
Banken zelf zijn het niet met de kritiek eens. Koepelorganisatie NVB stelt dat de banken al veel doen aan het verbeteren van bijzonder beheer. De AFM publiceerde onlangs ook een rapport waaruit bleek dat, afgezien van de informatievoorziening aan de ondernemer, relatief weinig aan te merken is op de prestaties van de banken op dit punt.
(Bron: ANP)
Gerelateerd
'Miljarden uitgestelde belastingen zijn zwaard van Damocles'
Duizenden Nederlandse bedrijven hebben vanwege de coronacrisis uitstel van belastingen aangevraagd. Inmiddels hebben de bedrijven samen ruim 13 miljard euro belastingschuld....
Communicatie bijzonder beheer heeft baat bij inzichten gedragswetenschap
Banken kunnen hun klanten in bijzonder beheer nog beter helpen als zij in hun communicatie gebruik maken van inzichten uit de gedragswetenschap. Dat blijkt uit een...
'Communicatie bijzonder beheer kan beter'
Het klachtenproces voor klanten in bijzonder beheer is zorgvuldig, maar banken kunnen stappen zetten om de drempels te verlagen voor het indienen van een klacht.
Bijzonder beheer: accountant kan grotere rol spelen
Een op de vijf bedrijven met een bankkrediet staat op dit moment onder verscherpt toezicht van hun bank. De afdeling Bijzonder Beheer, de zogenoemde ziekenboeg van...
Bijzonder beheer en specialisten bij banken?
In reacties op de hoorzitting bijzonder beheer lees ik een pleidooi voor 'terug naar vroeger'. Toen hadden banken specialisten die mkb-ondernemers met raad en daad...