Nieuws

'Voer elk jaar 10 procent van cliënten af'

Accountantsorganisaties zouden hun cliënten moeten rangschikken naar betrouwbaarheid en vervolgens elk jaar afscheid moeten nemen van de 10 procent die het slechtste scoort op dat criterium.

Dat stelt Jaap van Manen voor in een column in het Financieele Dagblad. Van Manen is boardroom consultant bij Strategic Management Centre, voorheen partner van PwC en nu onder meer voorzitter van de Monitoring Commissie Corporate Governance. Volgens Van Manen is alleen al de omstandigheid dat "iedere onderneming een accountant kan vinden" een teken "dat er iets niet goed zit in de beroepsgroep accountants". Want er is altijd wel een kantoor te vinden dat "niet kritisch genoeg is bij het accepteren en continueren van nieuwe opdrachten".

Accountants zouden hun onafhankelijkheid pas echt bewijzen als ze geregeld cliënten de deur zouden wijzen, aldus Van Manen. Een 'ranking' kan daarvoor een middel zijn. Bovenaan staan de bedrijven met de gezondste cultuur  "waar het aankomt op verantwoordelijkheid dragen en verantwoordelijkheid afleggen". Ook de betrouwbaarheid van het bestuur van de cliënt zou beoordeeld moeten worden: de houding bijvoorbeeld die cliënten innemen ten opzichte van de kritiek van de accountant.

Jaarlijks krijgt vervolgens de onderste 10 procent van de lijst te horen dat men niet langer cliënt mag blijven. "Het is geweldig om bij accountantskantoren te werken die het lef hebben deze strategie te kiezen. En het is voor de cliënten die mogen blijven op termijn ook veel beter. De reputatie van de accountant gaat omhoog en dat straalt af op de cliënten", zo schrijft Van Manen.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.