'Ook Volkswagen maakt van Skoda tot Bentley'
Het nieuwe budgetlabel van Grant Thornton is geen ‘volksverlakkerij’ maar een duidelijk antwoord op een behoefte in de markt, zegt GT-bestuurder Marcel Welsink.
Welsink zegt dat in een discussie met Novak-directeur Guus Ham in aflevering 3 van Accountant TV over prijsconcurrentie in de mkb-markt.
Ham noemt in die uitzending het budgetlabel van Grant Thornton - waar accountants die er willen werken hun titel moeten opgeven - een "vorm van volksverlakkerij". Dit omdat de klant de illusie zou hebben zaken te doen met een accountant, terwijl deze in werkelijkheid niet meer onder de regelgeving voor accountants valt. "Dat vind ik niet goed en ik vind het ook weinig eer doen aan het beroep zelf."
Welsink vergelijkt de gang van zaken daarentegen met die in andere markten, waar producten worden afgestemd op de behoeften die bij klanten aanwezig zijn. "Vergelijk het bijvoorbeeld met een bedrijf als Volkswagen. Dat maakt van Skoda's tot aan Bentley's, een hele range aan producten in verschillende kwaliteiten en prijsklassen. Het gaat er in onze visie om wat die klant eigenlijk wil. Wat voor type dienstverlening en op welk niveau?"
"Als Grant Thornton staan we uiteraard voor de algemene kwaliteit binnen onze organisatie. We doen dit juist onder een ander label omdat het een ander product is en we juist niet willen dat onze klanten het gaan verwarren. Er is dus helderheid over wat de klant van ons mag verwachten. We bieden een staalkaart aan waaruit de klant kan kiezen. En daar gaat het uiteindelijk om."
Gerelateerd

'Kwaliteit accountantscontrole te verbeteren door relatief kleine ingrepen'
De kwaliteit van de accountantscontrole kan verbeterd worden door lastiger controletaken meer prioriteit te geven, leren en innoveren te bevorderen en een andere...

Rondetafels over kleine mkb-praktijk moeten leiden tot position paper
De Commissie MKB van de NBA organiseerde, samen met de Novaa en de SRA, op 9 mei in Amersfoort de eerste van twee rondetafels in het kader van het project 'Visie...

NBA-waardenonderzoek: flinke respons, deelnemen kan nog
Op 11 april is het NBA-waardenonderzoek van start gegaan, onderdeel van het bredere NBA-programma 'Accountant van de Toekomst'. De respons is duidelijk hoger dan...

Vitamine A: Waardenonderzoek en de accountant van de toekomst
Waar staat het accountantsberoep nou eigenlijk voor en welke grondhouding hoort daarbij? In Vitamine A vertelt Petra Tijmstra, director transformation van de NBA,...

NBA start 'waardenonderzoek' onder leden en trainees
De NBA start met een breed 'waardenonderzoek' onder alle NBA-leden en accountancystudenten die de praktijkopleiding volgen. Het onderzoek moet zorgen voor input...