Nieuws

KPMG na knieval weer welkom in Amersfoorts restaurant

Onlangs sloot restaurant Rauw in Amersfoort de deuren voor KPMG. Dit nadat het accountantsbedrijf drie keer op rij een reservering afzegde. Maar nu de accountants excuses hebben aangeboden, mogen ze weer aan tafel.

"Pas toen we vanmorgen om acht uur de eerste tweet hierover zagen, beseften we dat er iets aan de hand was", vertelt persvoorlichter Andy Bellm van KPMG. "Snel daarna hing Misset Horeca aan de lijn, uitgever van horecatijdschriften."

Toen drong het door tot het hoofdkantoor dat een boze restauranthouder zijn deuren had gesloten voor de accountants en adviseurs van KPMG. Restaurant Rauw in Amersfoort was het zat dat het accountantsbedrijf meermalen reserveerde, om daarna af te zeggen op het laatste moment.

Het toegangsverbod werd via Facebook openbaar gemaakt door eigenaar Maarten van der Heide. "Bent u, of werkt u bij KPMG?”, zo schreef hij. “Weet dan: u bent niet langer welkom bij RAUW. Voor u tien anderen. Sterker nog, we gaan nog liever dicht. Veel plezier bij de collega's, die dit bericht hopelijk ook lezen."

Media pikten dit op en weldra was het landelijk nieuws dat KPMG de toegang werd ontzegd tot het Amersfoortse restaurant. Telefonisch legt restauranteigenaar Van der Heide het nog een keer uit. "Dat bedrijven afzeggen gebeurt vaker, dat kan gebeuren. Maar drie keer dit jaar door KPMG is te gortig. Dit keer beten we van ons af. Dus was KPMG hier niet meer welkom."

Lang bleven de deuren echter niet gesloten. Al gauw belde KPMG om het geschil uit te praten en kwamen de excuses uit Amstelveen. "Voor de restauranthouder is het heel vervelend dat dit zo is gelopen", zegt woordvoerder Bellm. "De partner die de reservering had gemaakt, is ook best wel geschrokken. Het ging om een reservering van een etentje met een klant, die zelf ook de nodige mensen meenam. Maar de een na de ander meldde zich af, waarna we de reservering uiteindelijk ongedaan moesten maken."

Dat dit al twee keer eerder is voorgevallen, zoals de restauranthouder zegt, is niet bekend op het hoofdkantoor in Amstelveen. Dat heeft KPMG er niet van weerhouden om excuses te maken aan de restauranthouder. "We kunnen ons voorstellen dat er teleurstelling was."

Zand erover dus voor Van der Heide. "De strijdbijl is begraven, zo hoort het. Ik ben geen rancuneus type. Bovendien heb ik geen restaurant om gasten de toegang te weigeren. Ik hoop dat ik KPMG binnenkort van harte welkom kan heten."

Als het aan KPMG ligt gaat dat inderdaad gebeuren. Bellm: "Onze partner in kwestie is zeker van plan om binnenkort de keuken van Rauw uit te proberen."

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.