Hoge Raad zet geen streep door heffing
De Hoge Raad vindt het geen punt dat de Belastingdienst in 2011 een fictief rendement op vermogen van 4 procent rekende in de inkomstenbelasting. Dat oordeelde het hoogste rechtscollege vrijdag.
De zaak was aangespannen door een man die vond dat de rendementsheffing die hij moest betalen over zijn woning in strijd was met Europese regels.
De advocaat-generaal in de zaak was het met de man eens en adviseerde de heffing ongeldig te verklaren. Het advies van de advocaat-generaal wordt over het algemeen overgenomen door de Hoge Raad.
De Belastingdienst gaat er sinds 2001 van uit dat vermogen in box 3 de bezitter gemiddeld 4 procent winst oplevert. Over die opbrengsten moet 30 procent belasting worden betaald. Hoewel de huidige spaarrentes niet meer in de buurt komen van de 4 procent kon dat rendement volgens de Hoge Raad in 2011 nog makkelijk worden behaald.
De Hoge Raad oordeelde wel dat opnieuw naar de regels voor het fictieve rendement moet worden gekeken als de opbrengst van 4 procent over een lange periode niet meer haalbaar is.
(Bron: ANP)
Gerelateerd
Kabinet: bezuiniging SZW van tafel, oplossing box 3 in 2028
Het kabinet haalt de bezuinigingen op de uitkeringen voor arbeidsongeschiktheid en werkloosheid voor dit jaar uit de boeken. Er moet met werkgevers en vakbonden...
Kabinet schetst scenario's box 3, kosten schatkist kunnen oplopen tot 20 miljard
Het kabinet heeft de Tweede Kamer vier verschillende scenario's voorgelegd voor de toekomst van de belasting op inkomsten uit vermogen (box 3). De nadelige gevolgen...
Nederland wil minder regels, geen hogere lasten en meer handhaving
Financieel en fiscaal professionals in het Nederlandse bedrijfsleven willen minder regels, meer voorspelbaarheid en liever een hardere aanpak van belastingontwijking...
Hoge Raad stelt niet-bezwaarmakers box 3 in het ongelijk
Belastingplichtigen die niet op tijd bezwaar hebben gemaakt tegen de onwettige box 3-heffing, hebben geen recht op teruggave. Dat heeft de Hoge Raad op 25 juni geoordeeld.
Advies aan Hoge Raad: niet-bezwaarmakers hebben geen recht op teruggave box 3-heffing
Niet-bezwaarmakers hebben geen recht op teruggave van box 3-heffing over de jaren 2017-2020, naar aanleiding van het zogenoemde 'Kerstarrest' van de Hoge Raad van...
