Nieuws

NOAB- en Fiscountkantoren: stijging omzet en resultaat, maar 'schijn bedriegt'

De gemiddelde omzet bij accountants-, administratie- en belastingadvieskantoren, aangesloten bij NOAB en Fiscount, steeg het afgelopen jaar met 3,7 procent, het resultaat met 8 procent, zo blijkt uit de zevende editie van de Benchmark Kantoorcijfers van de kantorenkoepels. Maar 'schijn bedriegt', aldus NOAB en Fiscount.

Het gemiddelde kantoor met 5,7 fte, waaronder 1,6 fte kantoorhouder, verdiende in 2016 182 duizend euro voor de kantoorhouders, bijna 110 duizend euro per kantoorhouder. Dit wordt beïnvloed door een paar goed verdienende kantoren, want slechts 26 van de kantoren laten een dergelijk resultaat zien. En 34 procent van de kantoren is verliesgevend. 78 procent daarvan heeft minder dan vijf fte. Bovendien komt de advisering slechts beperkt op gang, zo constateren de organisaties.

In 2017 hebben 258 kantoren, aangesloten bij NOAB en/of Fiscount, deelgenomen aan de benchmark. Ze hebben in totaal 1.885 medewerkers en 1.500 fte in dienst (gemiddeld 5,8 fte), inclusief kantoorhouders/eigenaren. De totale omzet van de 242 kantoren die dit onderdeel hebben ingevuld is ongeveer 125 miljoen euro.

Omzet

De gemiddelde netto-omzet steeg in 2016 met 3,7 procent naar 517 duizend euro per kantoor. De totale kosten exclusief managementbeloning stegen met 2,7 procent, resulterend in stijgende resultaten. Toch laat 34 procent van de kantoren een negatief resultaat zien, na een minimale managementbeloning van zestigduizend euro per kantoorhouder, resulterend in een beloning per kantoorhouder die minder dan dit bedrag per jaar verdienen. 21 procent van de deelnemende kantoren heeft nog een negatief resultaat als de managementbeloning slechts veertigduizend euro per kantoorhouder zou zijn.

Het aantal kantoren dat volgens een vaste prijs werkt (in de vorm van een vast abonnement of een vaste prijsafspraak op basis van voorcalculatie), stijgt met 29 procent naar 130 kantoren (van de 258).

Personeel, ICT en sales

Het aantal vacatures is sterk gestegen met 21 procent naar 115 medewerkers. Toch is het nog gelukt het personeelsbestand te laten stijgen met 3,4 procent. Dit is vooral terug te zien in stijging van het aantal administratieve medewerkers en teamleiders, waarin zich ook de meeste vacatures bevinden. De kantoren zijn dus positief gestemd over de toekomst en willen investeren in meer medewerkers.

De kosten van ICT zijn met 10 procent toegenomen ten opzichte van vorig jaar. In totaal maken ICT-kosten 6 procent van de totale kosten exclusief managementbeloning uit. De verkoopkosten zijn toegenomen met 5 procent. Dat betekent dat kantoren ook meer investeren in het vinden van nieuwe klanten. Bestaande klanten leveren minder problemen op door de daling van afschrijving op debiteuren met 31 procent.

'Schijn bedriegt'

De gemiddelde stijging van omzet en resultaat lijkt dus positief, maar 'schijn bedriegt' aldus NOAB en Fiscount. De resultaatgroei van 8 procent (vóór managementbeloning) wordt slechts door 48 procent van de deelnemers die in zowel 2016 als 2017 hebben meegedaan gerealiseerd. 34 procent van de kantoren is zelfs niet in staat de eigenaren een minimale beloning van zestigduizend euro op te leveren. Bovendien laat het meerjarengemiddelde zien dat de groei afneemt.

"Kantoren lijken te slapen als het gaat om het toevoegen van extra toegevoegde waarde aan hun dienstverlening. Het administratieve werk prevaleert sterk. Werk dat in de toekomst volledig te automatiseren valt", aldus de organisaties.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.