Nieuws

De Transparant Prijs stopt

PwC stopt met De Transparant Prijs, de Nederlandse jaarverslagprijs voor goede doelen, omdat het doel is bereikt: de verslaggeving van goededoelenorganisaties is significant verbeterd. Het Nederlandse publiek wordt steeds beter geïnformeerd over maatschappelijke resultaten van goede doelen, aldus het kantoor.

PwC startte in 2004 met de prijs. Winnaar was toen KWF Kankerbestrijding. Red een Kind, dat in september 2016 De Transparant Prijs in de wacht sleepte, gaat de geschiedenis in als laatste winnaar. De Nationale Postcode Loterij stelde jaarlijks het prijzengeld ter beschikking.

Impact

PwC gaat zich sterker richten op impact, de nieuwe VN-doelen voor duurzame ontwikkeling (SDG) en nieuwe bedrijfsmodellen waarin maatschappelijke impact centraal staat. Rondom deze thema's ontwikkelt het kantoor nieuwe handvaten en tools.

De focus van De Transparant Prijs is in de loop der jaren steeds meer te komen liggen op impact. "Impact realiseren is de 'raisont d'etre' van goede doelen en sociale ondernemingen die belangrijke maatschappelijke problemen willen oplossen. Zo zijn de beoordelingscriteria één-op-één in lijn gebracht met de normen van de erkenningsregeling en zijn we twee jaar geleden gestart met een prijs voor meest impactvolle boegbeeldproject", aldus PwC. Vorig jaar ging deze impactprijs naar Amref Flying Doctors voor hun project 'Leap', een innovatief mobiel platform voor training van gezondheidsvrijwilligers in Afrika.

PwC is momenteel in gesprek met een brede vertegenwoordiging uit de goededoelensector (CBF, Goede Doelen Nederland, Nationale Postcode Loterij, Impact Centre Erasmus en diverse goededoelenorganisaties) om te kijken of er urgentie, draagvlak en enthousiasme is om een initiatief op het thema 'impact' handen en voeten te geven vanuit de sector. "De eerste bespreking leverde al direct enthousiasme en concrete ideeën op", aldus PwC.

» Impact 14 jaar De Transparant Prijs

Gerelateerd

reacties

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang vier keer per week (maandag, woensdag, donderdag en vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox..