Shell verbindt beloningsbeleid aan CO2-doelen
Shell gaat kortetermijndoelen stellen om zijn CO2-uitstoot te verminderen en zal de beloning van het topmanagement daaraan verbinden. Dat laat topman Ben van Beurden zondag weten aan de Financial Times.
Het olie- en gasconcern staat onder druk van een groep 'groene aandeelhouders'. Volgens Shell wordt met de aandeelhouders nog gesproken over de beoogde percentages, maar raakt het plan de beloning van mogelijk 1200 topmedewerkers. Het nieuwe beloningsbeleid moet op de aandeelhoudersvergadering in 2020 worden goedgekeurd.
Shell kondigde vorig jaar aan om de CO2-uitstoot van Shell-producten te halveren in 2050. Dat ging sommige investeerders niet ver genoeg. Die wilden concrete maatregelen, maar Van Beurden hield de boot tot nog toe af uit vrees dat het bedrijf zich alleen maar in de vingers zou snijden.
Shell wil volgens de krant nu zijn voetafdruk met zo'n 20 procent verkleinen in 2035 en vanaf 2020 ieder jaar specifieke doelstellingen formuleren voor een periode van drie tot vijf jaar. Van Beurden zegt dat "de dialoog" met investeerders tot deze "evolutie" heeft geleid.
Een van de 'groene beleggers' is pensioenfonds ABP. Voorzitter Corien Wortmann vindt het een belangrijke stap. "Dat Shell nu haar ambitie heeft verankerd in haar beloningsbeleid biedt meer vertrouwen dat Shell zich ook echt hieraan committeert", aldus Wortmann. Ze zegt met Shell in gesprek te blijven en de voortgang "met belangstelling" in de gaten te zullen houden. "We hopen dat andere bedrijven Shell zullen volgen."
Een "interessant voorstel", reageert Milieudefensie. "Maar we moeten niet vergeten dat Shell's klimaatambities nog steeds ernstig onvoldoende zijn en dat Shell-managers ook nog steeds bonussen krijgen voor olie- en gaswinning."
Bron: ANP
Gerelateerd
'Groene economie' is in marktwaarde derde sector ter wereld
Met een marktwaarde van tien biljoen (10.000 miljard) dollar is de 'groene economie' volgens analisten van de London Stock Exchange Group (LSEG) inmiddels de derde...
Verzekeraars betaalden minder aan klimaatschade dan jaar eerder
Extreem weer heeft in Nederland vorig jaar voor ruim 155 miljoen euro aan verzekerde schade gezorgd, ongeveer de helft van het bedrag een jaar eerder. Stormen waren...
Nederlandse bedrijven willen strenger klimaatbeleid
Nederlandse bedrijven willen blijven investeren in verduurzaming. Ook willen ondernemingen een strenger beleid, om oplopende kosten en onzekerheid te voorkomen.
Nieuwe gids helpt cfo bij inschatten natuurrisico's
De Taskforce on Nature-related Financial Disclosures (TNFD) en Accounting for Sustainability (A4S) hebben een nieuwe gids uitgebracht voor cfo's over zogenoemde...
Milieudefensie hoopt dat Hoge Raad Shell dwingt tot CO2-reductie
De klimaatzaak van Milieudefensie tegen Shell nadert zijn ontknoping. De milieuorganisatie en het grote olie- en gasbedrijf treffen elkaar op 22 mei voor de Hoge...
