Nieuws

VAS: jonge accountants stem geven in managementoverleg

De Vereniging van Accountancy Studenten (VAS) wil dat jonge accountants een stem krijgen in het managementoverleg binnen accountantskantoren. Ook zouden ze een beter roulerend klantenpakket moeten krijgen en moeten partners meer zichtbaar zijn.

Dat schrijft de VAS in een recente opinie getiteld ‘In het belang van iedereen’ op theaccountables.nl, debatsite voor accountancystudenten van Nyenrode. In navolging van de 53 maatregelen uit het rapport In het publiek belang komt de VAS met een eigen serie aanbevelingen, ter verbetering van de kwaliteit van de accountantscontrole en het behoud van jonge accountants in het beroep.

“Het verloop in de accountancy is op dit moment extreem hoog”, aldus de VAS. De studentenvereniging komt daarom met elf aanbevelingen die jonge accountants moeten helpen in hun loopbaan. Zo moeten partners en managers zichtbaar aanwezig zijn tijdens de controle. “Senior teamleden hebben vaak niet door wat hun aanwezigheid voor impact op jonge accountants heeft. Hun verhalen zorgen voor inspiratie, hun betrokkenheid geeft het gevoel dat je ertoe doet en hun aanwezigheid zorgt ervoor dat (klant)kennis overgedragen wordt.”

Ook moeten jonge accountants meer inspraak krijgen in  het managementoverleg binnen kantoren, eventueel via een afgevaardigde. Daarnaast hamert de VAS opnieuw op aandacht voor de werk-privébalans. Volgens de vereniging is geld verdienen niet meer de belangrijkste drijfveer. “Wij vinden vrije tijd en aandacht voor persoonlijke ontwikkeling op een breed vlak net zo belangrijk en zijn niet langer bereid om zestig uur per week voor een bedrijf te werken.” Uit recent onderzoek van Nyenrode en NBA Young Profs bleek dat accountancystudenten in het drukke controleseizoen gemiddeld zestig uur per week kwijt zijn aan werk en studie.

Klantenpakket

De VAS pleit ook voor een verplicht roulerend klantenpakket voor jonge accountants. Er zou sprake zijn van een ‘silo-cultuur’ binnen kantoren, waardoor jonge accountants een te eenzijdig pakket aan klanten krijgen. “Specialiseren in een bepaalde sector heeft zeker zijn voordelen, alleen moet dit worden gedaan in een later stadium. In eerste jaren binnen de audit zorgt een divers klantenpakket ervoor dat je juist van alles meekrijgt, veel leert en een brede basiskennis ontwikkelt. Dit helpt overigens ook enorm voor de studie.”

De VAS wil daarnaast dat jonge accountants ruimte krijgen om te investeren in klantrelaties. Verder moeten kantoren af van de checklisten-cultuur, moet er worden beoordeeld op verricht werk en niet op het aantal gemaakte uren en moeten nevenactiviteiten worden gestimuleerd. Ook wil de vereniging dat jonge accountants worden gemotiveerd om hun mening te vormen, dat ze beter worden begeleid en dat er bij controles minder focus ligt op eisen van de toezichthouder en meer wordt gekeken naar de maatschappij. “Tijdens de controle wordt nog te vaak de vraag gesteld: ‘Wat zou de AFM hier van vinden?’ in plaats van: ‘Wat zou de maatschappij hiervan vinden?’.”

De VAS besluit met een advies aan het beroep om zich in plaats van 53 maatregelen eerst te richten op de elf genoemde aanbevelingen. “Dan ziet het accountantsberoep er al een stuk rooskleuriger uit, óók voor jonge accountants.”

Gerelateerd

reacties

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.