'KPMG sterkste Nederlandse merk'
KPMG is het sterkste merk van Nederland. Shell wint het echter van KPMG op merkwaarde.
Dat blijkt uit onderzoek van Brand Finance. Merkwaarde geeft aan hoeveel geld er betaald zou worden als een merk in licentie zou worden gegeven aan een andere partij. Qua merkwaarde is Shell de absolute winnaar, met 33,5 miljard euro, gevolgd door KPMG met 10,6 miljard en ING op plaats drie met 8,3 miljard euro.
Als gekeken wordt naar wat het sterkste Nederlandse merk is, de zogenoemde brand strength index (BSI), dan wint KPMG het echter van Shell. Hoe sterk een merk is wordt afgemeten aan onder meer marketinginvesteringen, naamsbekendheid, personeelstevredenheid en corporate reputatie.
"Volgens deze criteria is KPMG het sterkste merk van Nederland met een elite AAA-rating. Het is weliswaar het kleinste en meest op Europa-gefocuste big four-kantoor, maar de sterke consultancy en adviestak van KPMG is een effectieve aanvulling op het auditwerk. Het merk staat ook bekend om zijn uitstekende staff development en hoge slagingspercentages van werknemers bij de ACA- en CFA-examens", aldus Brand Finance.
Brand Finance waarschuwt echter wel dat de hoge score van KPMG kan gaan dalen, vanwege de problemen in het Verenigd Koninkrijk met onder meer het Carillion-schandaal, evenals het corruptieschandaal in Zuid-Afrika rond de Indiase Gupta-familie.
Top-10 Brand Strength Nederlandse merken
Merk | BSI-score | |
1 | KPMG | 86.8 |
2 | DSM | 81.9 |
3 | AkzoNobel | 81.5 |
4 | Shell | 80.6 |
5 | KPN | 80.4 |
6 | Calvé | 79.0 |
7 | Philips | 77.7 |
8 | Ziggo | 77.0 |
9 | Unilever | 76.3 |
10 | ING | 76.1 |
Top-10 Merkwaarde Nederlandse merken
Merk | 2018* | 2017* | ||
1 | Shell | 33,515 | 32,726 | +2% |
2 | KPMG | 10,605 | 9,767 | +9% |
3 | ING | 8,318 | 7,705 | +8% |
4 | Philips | 7,492 | 7,319 | +2% |
5 | Heineken | 5,177 | 4,659 | +11% |
6 | Rabobank | 4,889 | 5,361 | -9% |
7 | Randstad | 4,084 | 3,136 | +30% |
8 | Unilever | 3,702 | 3,890 | -5% |
9 | ABN Amro | 3,179 | 2,824 | +13% |
10 | KPN | 2,664 | 2,979 | -11% |
* in mld euro's
Gerelateerd
Wereldwijde reorganisatie Deloitte moet vooral kosten besparen
De internationale Deloitte-organisatie zet een omvangrijke, wereldwijde reorganisatie in gang. Belangrijkste doel is om de structuur te vereenvoudigen en zo de kosten...
Transparantieverslag KPMG: omzet stijgt, integrated report uitgesteld wegens fraudeonderzoek
De omzet van KPMG Accountants is met 11,5 procent gestegen in het boekjaar 2022/2023. Het Integrated Report van KPMG laat nog op zich wachten, omdat de resultaten...
KPMG Nederland wacht nog even met publicatie jaarcijfers
De Nederlandse KPMG-organisatie wacht nog even met de publicatie van de jaarcijfers over het gebroken boekjaar 2022-2023. Het kantoor wil de uitkomsten van het eigen...
Mazars gaat samenwerken met Amerikaans accountantskantoor FORVIS
Mazars, in Nederland één van de zes oob-accountantsorganisaties, gaat wereldwijd samenwerken met de Amerikaanse branchegenoot FORVIS. Vanaf medio 2024 gaan de twee...
PIA Group neemt nichekantoor SVC over
PIA Group heeft een nieuwe overname bekendgemaakt. Het in financiële dienstverleners gespecialiseerde accountantskantoor SVC uit Amersfoort wordt onderdeel van...