Ledenvergadering NBA accepteert uitleg bestuur over onderzoek directeur

De Algemene Ledenvergadering (ALV) van de NBA bestookte het bestuur met de nodige vragen over de uitkomsten van het onderzoek naar de algemeen directeur. Maar theater bleef uit. Na twee uur kon voorzitter Marco van der Vegte de vergadering al sluiten.

Bestuurslid Esther van der Vleuten benadrukte in haar toelichting op de uitkomsten van het onderzoek naar NBA-directeur Harm Mannak dat advocatenkantoor Norton Rose Fulbright niet de huisadvocaat van de NBA is, zoals sommigen meenden. De onderzoekers, waaronder ook forensisch accountants, konden hun onderzoek "zonder last of ruggespraak" uitvoeren. Van der Vleuten zette vervolgens de belangrijkste uitkomsten op een rij: gebrek aan transparantie van Mannak over zijn relatie met oud-Enron-cfo Andrew Fastow en zijn aandelenbelang in KeenCorp, over andere nevenactiviteiten en een poging om een side letter op te stellen bij zijn aanstelling. Een "cumulatie van feiten", aldus Van der Vleuten, die samen "een patroon vormen".

Foto Esther van der Vleuten en Marco van der Vegte

Voorzitter Marco van der Vegte ging in op de 'bestuursreflectie' die aan de uitkomsten van het onderzoek is toegevoegd. Hij betreurde de hele kwestie, ook voor de leden en de medewerkers van de NBA. De NBA gaat haar beleid rondom benoeming en beloning kritisch bezien, want "wat ons is overkomen mag u nooit meer meemaken", aldus Van der Vegte. Vervolgens kwam de zaal met een reeks vragen over de zaak. Er werd daarbij onder meer gesuggereerd om een compliance officer aan te stellen voor de NBA. Ook werd gevraagd naar de kosten. Daarover legt het bestuur in een volgende ALV verantwoording af, gaf de voorzitter aan.

Zaak afsluiten

Novaa-voorzitter Marco Moling sprak van een "echec" en vond dat het bestuur verkeerde keuzes had gemaakt bij het aanstellen van Mannak. Zijn visie op de kwestie had hij op de dag van de ALV toegezonden aan het bestuur en gepubliceerd op de Novaa-website. Moling kreeg weinig bijval, de zaal accepteerde de uitleg van het bestuur over de zaak en de lessen die daaruit zijn geleerd.

Foto Marco Moling

Mannak, die zelf naar de ALV was gekomen, kreeg kort het woord van het bestuur. Hij verwees naar een online verklaring waarin hij stelt dat het onderzoek in zijn ogen onvolledig en niet onpartijdig is uitgevoerd.

Uit de zaal kwam vervolgens de oproep om "met de zaak te stoppen en dit achter ons te laten". Een suggestie die door de aanwezigen met applaus werd begroet. Daarmee werd het meest heikele agendapunt van de ALV gesloten.

Nieuwe accountant

De ledenvergadering stemde eerder al in met drie vooral technische verordeningen. Ook met de benoeming van een nieuwe accountant en plaatsvervangende accountant werd met grote meerderheid ingestemd. Vanaf 2020 is Anja Bast-den Hollander (Flynth) de nieuwe accountant van de NBA, met Erik Koetje als plaatsvervanger.

Foto Erik Koetje en Anja Bast-den Hollander

NBA-directeur Berry Wammes gaf een toelichting op het jaarplan van de NBA voor 2020. Onderdeel daarvan is onder meer de inrichting van een fraude expertisecentrum. Ook gaat de NBA kijken naar wat nodig is om een echt datagedreven organisatie te kunnen worden. "De bestaande systemen binnen de NBA praten onvoldoende met elkaar", aldus Wammes. De vergadering stemde vervolgens in met de bijbehorende begroting.

Governance

Ook de voortgang van de nieuwe bestuurlijke inrichting van de NBA werd door Wammes toegelicht. Inmiddels lopen er vijf pilots voor de opzet van communities en één voor de inrichting van een faculty gericht op cultuur, gedrag en ethiek. Volgens Wammes is de omschakeling naar de nieuwe structuur "geen big bang", maar een proces dat nu al geleidelijk ontstaat. De NBA kijkt daarbij ook goed naar andere organisaties die werken aan vergelijkbare structuurmodellen.

Foto NBA-directeur Berry Wammes

Ten slotte vermeldenswaard: vanuit het bestuur van de Accountants in Business vertegenwoordigt Malika Bensellam-Bouhtala die ledengroep vanaf komend jaar als 'linking pin' in het NBA-bestuur.

Na de rondvraag sloot voorzitter Van der Vegte om 21.02 uur de vergadering, die door ruim honderdvijftig leden werd bijgewoond.