Ondernemers beter beschermd bij zakendoen op digitale platforms
Ondernemers hebben voortaan meer zekerheid wanneer zij zakendoen met digitale platforms zoals reserverings- en vergelijkingswebsites, online marktplaatsen en appstores. De EU-lidstaten hebben op 14 juni in Luxemburg ingestemd met een Europees voorstel voor regelgeving.
In de zogenoemde Platform-to-Business (P2B)-verordening worden bijvoorbeeld transparantie over algemene voorwaarden, de volgorde van zoekresultaten en regels omtrent geschillenbeslechting vastgelegd.
De nieuwe regelgeving gaat ook gelden voor platforms die met hun hoofdvestiging niet in de Europese Unie zijn gevestigd, maar die daar wel actief zijn, zoals Facebook, Google en Amazon. De digitale platforms hebben één jaar de tijd, na de publicatiedatum deze zomer, om aan de verordening te voldoen.
“Platforms zijn voor ondernemers steeds belangrijker om hun diensten of producten aan te bieden”, aldus staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat). “Nederlandse mkb’ers kunnen hierdoor gemakkelijk een groot publiek bereiken, óók over de grens. Met deze regels zorgen we voor een eerlijkere economie. Een kleinere ondernemer is beter beschermd en kan met vertrouwen online zaken doen.”
Eerlijke verhoudingen
In de huidige situatie lopen bedrijven soms tegen problemen aan bij het online zakendoen op een platform, bijvoorbeeld in geval van een geschil. De P2B-verordening draagt op twee manieren bij aan eerlijke verhoudingen: transparantievereisten voor online platforms en effectieve geschillenbeslechting.
Digitale platforms moeten zorgen dat de algemene voorwaarden helder en makkelijk te raadplegen zijn. Daarnaast moeten platforms transparant zijn over de volgorde van de zoekresultaten, het besluit om een ondernemer van een platform te verwijderen en de behandeling van eigen producten ten opzichte van producten van derden die ook op het platform worden aangeboden.
Geschillen
Om te zorgen voor effectieve geschillenbeslechting bepaalt de verordening dat ondernemers bij een geschil kosteloos bij het platform terecht moeten kunnen voor een snelle afhandeling. Daarnaast moeten platforms externe bemiddelaars aanwijzen die ingeschakeld kunnen worden voor bemiddeling.
Kleinere platforms, waar minder dan 250 personen werkzaam zijn en met een jaaromzet tot vijftig miljoen euro, zijn uitgezonderd van de verplichtingen rondom geschillenbeslechting.
Gerelateerd

Brussel wil strengere regels online financiële dienstverlening
Consumenten die online financiële contracten afsluiten, bijvoorbeeld voor een verzekering of lening, moeten beter beschermd worden tegen onvolledige informatie en...

Brussel mikt op talenten van buiten EU voor personeelstekorten
De Europese Unie heeft op termijn getalenteerde arbeidskrachten nodig uit landen buiten de EU om tekorten in sectoren als de zorg op te vangen. De Europese Commissie...

Europees akkoord over strengere regels grote internetbedrijven
De EU-lidstaten, de Europese Commissie en het Europees Parlement zijn het in de nacht van vrijdag op zaterdag eens geworden over definitieve, strengere wetgeving...

Europese Commissie heroverweegt invoeren begrotingsregels in 2023
De Europese Commissie twijfelt of de opgeschorte EU-begrotingsregels volgend jaar wel weer opnieuw kunnen worden ingevoerd. "Gegeven de huidige onzekerheid is het...

NBA reageert op consultatie Europese Commissie over corporate reporting
De NBA heeft gereageerd op een consultatiedocument van de Europese Commissie over de kwaliteit van corporate reporting. Naast een reactie via de EFAA en Accountancy...