Nieuws

Ondernemers beter beschermd bij zakendoen op digitale platforms

Ondernemers hebben voortaan meer zekerheid wanneer zij zakendoen met digitale platforms zoals reserverings- en vergelijkingswebsites, online marktplaatsen en appstores. De EU-lidstaten hebben op 14 juni in Luxemburg ingestemd met een Europees voorstel voor regelgeving.

In de zogenoemde Platform-to-Business (P2B)-verordening worden bijvoorbeeld transparantie over algemene voorwaarden, de volgorde van zoekresultaten en regels omtrent geschillenbeslechting vastgelegd.

De nieuwe regelgeving gaat ook gelden voor platforms die met hun hoofdvestiging niet in de Europese Unie zijn gevestigd, maar die daar wel actief zijn, zoals Facebook, Google en Amazon. De digitale platforms hebben één jaar de tijd, na de publicatiedatum deze zomer, om aan de verordening te voldoen.

“Platforms zijn voor ondernemers steeds belangrijker om hun diensten of producten aan te bieden”, aldus staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat). “Nederlandse mkb’ers kunnen hierdoor gemakkelijk een groot publiek bereiken, óók over de grens. Met deze regels zorgen we voor een eerlijkere economie. Een kleinere ondernemer is beter beschermd en kan met vertrouwen online zaken doen.”

Eerlijke verhoudingen

In de huidige situatie lopen bedrijven soms tegen problemen aan bij het online zakendoen op een platform, bijvoorbeeld in geval van een geschil. De P2B-verordening draagt op twee manieren bij aan eerlijke verhoudingen: transparantievereisten voor online platforms en effectieve geschillenbeslechting.

Digitale platforms moeten zorgen dat de algemene voorwaarden helder en makkelijk te raadplegen zijn. Daarnaast moeten platforms transparant zijn over de volgorde van de zoekresultaten, het besluit om een ondernemer van een platform te verwijderen en de behandeling van eigen producten ten opzichte van producten van derden die ook op het platform worden aangeboden.

Geschillen

Om te zorgen voor effectieve geschillenbeslechting bepaalt de verordening dat ondernemers bij een geschil kosteloos bij het platform terecht moeten kunnen voor een snelle afhandeling. Daarnaast moeten platforms externe bemiddelaars aanwijzen die ingeschakeld kunnen worden voor bemiddeling.

Kleinere platforms, waar minder dan 250 personen werkzaam zijn en met een jaaromzet tot vijftig miljoen euro, zijn uitgezonderd van de verplichtingen rondom geschillenbeslechting.

Gerelateerd

reacties

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.